ایران از موشک‌ خیبر رونمایی کرد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 8:37

ایران از موشک‌ خیبر رونمایی کرد

شماره: 22290
Aa Aa

گفته شده موشک خیبر موشکی سوخت مایع با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و سرجنگی ۱۵۰۰ کیلوگرمی است که علاوه بر برخورداری از ویژگی‌های راهبردی از ویژگی‌های تاکتیکی نیز برخوردار است.

با حضور وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران؛
ایران از موشک‌ خیبر رونمایی کرد

با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران جدیدترین محصول از خانواده موشک‌های بالستیک خرمشهر با نام خیبر رونمایی شد.

به گزارش اسپادانا خبر، به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، موشک خرمشهر ۴ با نام «خیبر» جدیدترین محصول موشکی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع با حضور محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.

موشک خیبر که جدیدترین نسخه از خانواده موشک‌های خرمشهر است موشکی سوخت مایع با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و سرجنگی ۱۵۰۰ کیلوگرمی است که علاوه بر برخورداری از ویژگی‌های راهبردی از ویژگی‌های تاکتیکی نیز برخوردار است.

از جمله ویژگی‌های موشک خرمشهر، برخورداری از سامانه هدایت و کنترل در فاز میانی پرواز است که استفاده از این سامانه و موتورهای هدایتگر در سرجنگی منجر به کنترل وضعیت و اصلاح مسیر سرجنگی در خارج از جو می‌شود و عملا تمام هدایت و کنترل این موشک در خارج از جو زمین رقم می‌خورد. این ویژگی منجر به آن می‌شود که خرمشهر ۴ یا خیبر بی‌نیاز از فعالیت سیستم هدایت و کنترل در داخل جو باشد و به این ترتیب در برابر حملات جنگ الکترونیک به طور کامل مصون باشد. از دیگر مزیت‌های این فرآیند هدایت و کنترل، بی‌نیازی سرجنگی موشک خرمشهر ۴ به بالک‌های کنترلی است که باعث کاهش وزن سیستم‌های مورد نیاز در سرجنگی و افزایش وزن مواد ناریه می‌شود.

سرعت آماده‌سازی و روانه‌سازی بسیار کم نیز از دیگر ویژگی‌های بارز خرمشهر ۴ است که از این موشک در کنار ویژگی‌های راهبردی‌اش، یک موشک تاکتیکی نیز ساخته است. مدت زمان لازم برای شلیک این موشک به دلیل استفاده از سوخت خودمشتعل (هایپرگولیک)، بی‌نیازی از تزریق سوخت راه‌انداز و هوا و عدم نیاز به نشانه‌روی افقی پس از عمودسازی، کمتر از ۱۲ دقیقه است و همچنین به دلیل برخورداری از مخازن جدید سوخت می‌توان سوخت را در آن تزریق کرد و موشک را به مدت چند سال در حالت شارژ، نگهداری کرد.

موشک خرمشهر ۴ به دلیل برخوداری از موتور بسیار قدرتمند از ضربه ویژه بسیار بالایی برخوردار است که این ضربه ویژه بر روی زمین ۲۸۰ و در شرایط خلأ ۳۰۰ ثانیه است. همچنین برخورداری از این موتور باعث شده تا سرعت این موشک در خارج از جو به ۱۶ ماخ و در داخل جو به ۸ ماخ برسد.

مقاوم‌تر بودن سازه موشک در نسل جدید خرمشهر دیگر ویژگی این موشک است که باعث شده لانچر آن را با سرعت بیشتری بتوان جابجا کرد.

محمدرضا آشتیانی در مراسم رونمایی از موشک راهبردی برد بلند و نقطه‌زن خرمشهر ۴ (خیبر) اظهار کرد:

ما در دفاع از کشور و دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی مصمم هستیم در و به دشمن این را نشان دادیم که به هیچ وجه نمی‌تواند جوانان ما را از مسیر پیشرفت و رشد و تعالی باز دارد. پیام این اقدام برای دوستان ما کمک به صلح و ثبات در منطقه و حمایت همه‌جانبه از دوستان ما و کشورهایی که در مسیر مبارزه با نظام سلطه هستند و مواضع آگاهانه و صلح طلبانه دارند. ما در حوزه‌های مختلف موشکی و پهپادهای که می‌تواند نیروهای مسلح را تجهیز کند با توجه به نوع تهدیداتی که متصور است گام برمی داریم. این رونمایی‌ها در آینده ادامه خواهد داشت و مردم ما شاهد پیشرفت‌های فرزندانشان در وزارت دفاع خواهند بود.

وی با اشاره به ویژگی‌های موشک خرمشهر اظهار کرد:

این موشک ثمره تلاش شبانه‌روزی چند سال دانشمندان ما در سازمان صنایع هوافضاست. از ویژگی‌های این موشک رادارگریزی و عبور از پدافند هوایی دشمن است زیرا سطح مقطع راداری کمی دارد. برد این موشک ۲000 کیلومتر است با یک سر جنگی که قدرت انتحاری بسیار بالایی دارد و از قابلیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند از سرجنگی‌های متنوعی استفاده و متناسب با مأموریت‌ها سرجنگی مورد نظر را حمل کند.

آشتیانی با بیان اینکه آماده‌سازی این موشک در کمترین زمان یکی از ویژگی‌های این موشک است گفت:

موشک بالستیک خرمشهر ۴ می‌تواند به سرعت آماده عملیات شود. 

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان