ایران بزرگترین زرادخانه موشکی خاورمیانه را دارد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 7:56

ایران بزرگترین زرادخانه موشکی خاورمیانه را دارد

شماره: 18842
Aa Aa

روس‌ها و ایرانی‌ها تحت تحریم شدید به دنبال خروج از انزوای سیاسی هستند و به یکدیگر نیاز دارند اما بدان معنا نیست که واقعاً به یکدیگر اعتماد دارند.

«ویلیام بِرنز» رئیس سازمان اطلاعات آمریکا، سیا؛
ایران بزرگترین زرادخانه موشکی خاورمیانه را دارد

«ویلیام بِرنز» رئیس رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در سخنرانی در مجمع امنیتی اَسپِن ادعا کرد که زمان گریز اتمی ایران به چند هفته کاهش یافته است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، او گفت:

برنامه موشکی و پهپادی این کشور نیز نگرانی‌های مهم آمریکا هستند.

او مدعی شد که ایران و روسیه می‌خواهند نشان دهند گزینه‌هایی دارند. دیدن تصاویر دیدار رئیس جمهور [ولادیمیر] پوتین و رهبر ایران در روز گذشته در تهران،برای من حس نوستالژی نداشت.

وی درباره سفر پوتین به تهران ادعا کرد:

«واقعیت این است که روس‌ها و ایرانی‌ها در حال حاضر به یکدیگر نیاز دارند و هر دو کشور تحت تحریم شدید به دنبال خروج از انزوای سیاسی هستند اما اگر اینکه آنها به یکدیگر نیاز دارند بدان معنا نیست که واقعاً به یکدیگر اعتماد دارند بلکه آنها رقبای انرژی و رقبای تاریخی هستند».

برنز مدعی شد:

«[سفر پوتین به ایران] نشان می‌دهد که در صنعت دفاعی روسیه مشکلاتی وجود دارد. به نظر من محدودیت‌هایی برای راه‌هایی وجود دارد که آنها می‌توانند به یکدیگر کمک کنند».

وی با تکرار هشدار «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به ایران مبنی بر اینکه فروش پهپادهای ایرانی به روسیه «ایده بسیار بسیار بدی» خواهد بود اظهار داشت:

«من فکر می‌کنم او درست می‌گوید».

او درباره مشارکت ترکیه در اجلاس سران ایران و روسیه نیز گفت:

«ترکیه بسیار ماهر است و تمرین زیادی در دستکاری بسیاری از روابط ظاهراً متناقض دارد».

برنز درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که زمان گریز هسته‌ای این کشور برای تولید مواد شکافت‌پذیر کافی جهت ساخت بمب اتمی بیشتر از یک سال نیست بلکه حدود چند هفته تخمین‌زده می‌شود:

بر اساس بهترین قضاوت اطلاعاتی آمریکا،ایران تلاش‌هایی برای تسلیحاتی و نظامی‌سازی برنامه هسته‌ای خود انجام نداده اما «روند نگران‌کننده است».

رئیس سیا درباره برنامه موشکی ایران نیز گفت:

«آنها در حال حاضر بزرگترین زرادخانه موشکی را در خاورمیانه دارند. این امر (برنامه موشکی) و پهپادها، نگرانی‌های مهم ما هستند».

او همچنین به شوخی گفت که ولادیمیر پوتین "بیش از اندازه سالم است و هیچ اطلاعات و شواهدی برای این شایعات وجود ندارد."

برنز در پاسخ به خنده حضار افزود این یک تحلیل رسمی اطلاعاتی نیست.

وی افزود:

«آقای پوتین به "ارعاب، کنترل و تسویه حساب" اعتقاد راسخی دارد و این اعتقادات در دهه اخیر سلبی‌تر شده و حلقه اطرافیان او نیز تنگ‌تر شده است. ولادیمیر پوتین به عنوان یک رهبر معتقد است که سرنوشت او احیای روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ است و راه اصلی برای رسیدن به این هدف بازتولید حوزه نفوذ روسیه در منطقه است و این کار بدون مهار اوکراین ممکن نیست. رهبر روسیه واقعا به حرف‌هایی که می‌زند باور دارد و بارها به طور خصوصی از او شنیده‌ام که گفته اوکراین یک کشور واقعی نیست.»

رئیس سازمان سیا مدعی شد:

«دیدگاه ولادیمیر پوتین نسبت به آمریکایی‌ها این است که ما همیشه از مشکل کمبود توجه رنج می‌بریم و حواسمان از چیزهای دیگر پرت خواهد شد. اعتقاد راسخ من این است که پوتین در فرضیات پیش از جنگ خود پیرامون درهم شکستن نیروهای اوکراینی در اشتباه بود و فکر می‌کنم او همچنان در اشتباه است.»

وی افزود:

«در یکی از صحبت‌های اخیرم با یکی از همتایان اوکراینی‌ او اشاره کرد که "روس‌های احمق" همگی مرده‌اند. من فکر می‌کنم که منظور او این بود که روس‌ها تغییر رویه داده‌اند... پوتین اهدافش را کوچک‌تر کرده است. پوتین فکر می‌کرد که می‌تواند خیلی سریع کنترل اوکراین را به دست بگیرد. سخت است که در این مقطع چنین مسئله‌ای یک شکست استراتژیک برای پوتین و روسیه تلقی نشود.»

رئیس سازمان سیا گفت:

«من فکر می‌کنم که رهبری چین تلاش می‌کند تا درس‌هایی از حمله روسیه به اوکراین بگیرد. اگر یک درس وجود داشته باشد، به نظرم احتمالا این است که از تجربه پوتین یاد بگیرند و بدانند که با زور ناچیز، پیروزی سریع و قاطع به دست نمی‌آید.»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان