ایران به زورگویان باج نخواهد داد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 12:54

ایران به زورگویان باج نخواهد داد

شماره: 24859
Aa Aa

تعداد قابل توجهی از بیماران به‌دلیل دریافت‌نکردن دارو جان خود را از دست دادند| پایبند به میز مذاکره هستیم؛ اگر طرف مقابل دارای اراده لازم باشد می توان در کوتاه ترین زمان جمع‌بندی کرد| آمریکا صلاحیت اظهارنظر در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران را ندارد.

اسرائیل باید از کمیسیون مقام زن اخراج شود؛
ایران به زورگویان باج نخواهد داد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خویش گفت:

آمریکای ناقض برجام صلاحیت اظهارنظر درباره فعالیت هسته‌ای ایران را ندارد.

به گزارش اسپادانا خبر، او در واکنش به سخنان نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت:

آمریکا به عنوان ناقض برجام صلاحیت و شایستگی درباره اظهارنظر در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران را ندارد و باید به تعهدات خودش عمل کند. ایران در چارچوب تفاهمات حاصله و به منظور رفع پاره ای از ابهامات در حال همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد. پیشبرد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران نیز در چارچوب حقوق و تکالیف مندرج ذیل موافقت نامه جامعه پادمان با آژانس صورت می گیرد و ادامه دارد.

او در مورد ادعای مقامات آمریکایی که تحریم‌ها علیه ایران شامل دارو نیست گفت:

 مردم ایران نتوانستند داروهای حیاتی خود را دریافت کنند که نتیجه تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا بوده است. تعدادی از کشورها از صدور داروهای مورد نیاز بیماران خاص و نادر در ایران پرهیز کرده و دلیل آن را نگرانی از اعمال تحریم ها و تنبیه‌های اقتصادی دولت آمریکا علیه شرکت‌های دارویی خود اعلام کردند. شرکت صادر کننده پانسمان‌های خاص بیماران پروانه‌ای در نتیجه تحریم های ظالمانه دولت آمریکا از صدور پانسمان‌های این بیماری خودداری کرد. تعداد قابل توجهی از بیماران ما به‌دلیل دریافت‌نکردن دارو جان خود را از دست دادند. این نوعی از دورویی و نفاق دولت آمریکاست که در عین تحریم‌های گسترده و ظالمانه و فراگیر و غیرقابل تفکیک بر همهٔ اقلام صادراتی مورد نیاز ملت ایران ریاکارانه اعلام می‌کند «ما هیچ‌گاه مانع صدور داروها به ایران نبودیم.»

وی با بیان این که در بحث مذاکرات رفع تحریم ها پایبند به میز مذاکره هستیم ادامه داد:

نشست ها میان معاون سیاسی وزارت خارجه و معاون نماینده عالی اتحادیه اروپا به منظور بررسی و تبادل نظر در خصوص موضوعات دوجانبه و مدنظر ایران و اتحادیه اروپا و همچنین موضوعات منطقه ای و بین المللی در دستور کار بوده و در دیدار اخیر هم در ادامه نشست ها و مشورت های قبلی بوده و طیف متنوع و گسترده از موضوعات مدنظر در این گفت و گو به بحث و بررسی گذاشته شد. یکی از موضوعات این گفت و گو ها تبادل نظر پیرامون مذاکرات رفع تحریم ها بود البته علاوه بر این باقری مذاکراتی هم با نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور غرب آسیا داشتند که در این نشست هم تحولات منطقه ای و جنگ علیه غزه مورد  گفت و گو و تبادل نظر قرار گرفت. معتقد هستیم که می توان در مسیر مذاکره اگر طرف مقابل دارای اراده لازم باشد مذاکره انجام شده را در کوتاه ترین زمان جمع‌بندی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به گزارش حقوق بشر سازمان ملل گفت:

این گزارش را یک اقدام سیاسی انتقام جویانه از ملت ایران و عقده‌گشایی از اغتشاشات سال گذشته علیه ملت ایران قلمداد می‌کنیم. این‌گونه اقدامات قطعا بی‌اعتبارسازی مجامع بین‌المللی و شورای حقوق بشر سازمان ملل و قربانی کردن اعتبار این مجامع است. اقدام سیاسی با استفاده از ابزار حقوق بشر قطعا یک اقدام غیرسازنده است و هیچ کمکی به حقوق بشر در دنیا نخواهد کرد.

کنعانی همچنین بیان داشت:

 رژیم صهیونیستی در حال استفاده از ابزار گرسنگی به عنوان یک ابزار جنگی در غزه است. این اقدام رژیم صهیونیستی قطعا مبادرت به نسل‌کشی است و باید مورد توجه مجامع بین‌المللی، سازمان ملل، شورای امنیت، شورای حقوق بشر، دیوان بین‌المللی دادگستری، دیوان کیفری بین‌المللی قرار گرفته و اقدامات بازدارنده خودشان را انجام دهند.

او درباره رویکرد آمریکا در قبال جنگ غزه گفت:

دولت آمریکا به جای تمرکز بر کانون بحران بر حواشی این جنگ تمرکز دارد. اقدامات دولت آمریکا در دریای سرخ همانند اقدامات گذشته این کشور تامین کننده ثبات و امنیت نیست و بلکه بر بی ثباتی در منطقه خواهد افزود. دولت آمریکا به جای اتهام زنی به این و آن به کانون بحران توجه کند و به جای اتهام زدن به دیگران از توانایی خود که قطعا در اختیار دارد برای متوقف کردن ماشین کشتار رژیم صهیونیستی استفاده کند. در سایه توقف جنگ امنیت و ثبات در دیگر نقاط منطقه تقویت خواهد شد و شاهد کاهش و چه بسا پایان بی ثباتی‌ها در منطقه خواهیم بود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد:

قطعا اخراج رژیم از کمیسیون مقام زن فوری‌ترین اقدامی است که اگر صداقتی وجود داشته باشد باید این اتفاق رخ دهد. این چیزی است که ایران بر مبنای کشتار بیش از 9 هزار زن فلسطینی اعلام کرد که این اتفاق باید بیافتد.  این یک محک برای سنجش صداقت کشورهایی است که شعار حمایت از حقوق زنان را مطرح می‌کنند. علت اینکه رژیم بیش از 5 ماه این جنگ را ادامه می‌دهد از آن جایی است که مجامع بین‌المللی از ظرفیت‌ها برای تنبیه رژیم استفاده نکردند. اگر اقداماتی رخ می‌داد شاهد قتل عام بشری در سرزمین‌های فلسطین نبودیم. قطعا این اقدامات مهم است.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان