ایران عضو کامل بریکس شد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 20 ارديبهشت 1403 - 3:59

ایران عضو کامل بریکس شد

شماره: 24327
Aa Aa

دارایی‌های آزادشده ایران منتقل شده و امکان استفاه از این دارایی‌ها در چارچوب نیاز جمهوری اسلامی ایران وجود دارد| آژانس و مدیر کل آن اقدامات حرفه‌ای خود را دنبال و از سیاست‌زدگی پرهیز کنند| مباشرت رژیم صهیونیستی در ترور سیدرضی قابل تردید نیست.

با اعلام سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
ایران عضو کامل بریکس شد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خویش اعلام کرد:

از امروز اول ژانویه ایران عضو کامل گروه بریکس به شمار می‌رود. بریکس با پیوستن اعضای جدید اهمیت جدیدی در معادلات بین المللی به دست آورده است.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

ما چندجانبه گرایی و استفاده از فرصت های بریکس را همواره مورد توجه قرار دادیم. بریکس هم قطعاً فرصت های بیشتری را در حوزه مناسبات چند جانبه بین المللی در اختیار ایران قرار می دهد. عضویت ایران در بریکس یکی از نتایج ارتقای جایگاه ایران در صحنه بین‌الملل به شمار می‌رود.

 کنعانی در واکنش به آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته ای ایران نیز اظهار داشت:

ایران به تمامی تعهدات خود در چارچوب عدم اشاعه و موافقتنامه جامع پادمان پایبند بوده و هست. از زمان امضای برجام ایران در صدر لیست کشورهایی بوده که بیشترین بازرسی ‎های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آن صورت گرفته است. طرح موضوعات و مباحث از این قبیل سازنده نیست و متناسب با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همکاری سازنده و پایبندی جمهوری اسلامی به همکاری تخصصی و فنی با آژانس نیست. فعالیت های ایران صلح‌آمیز است و تحت نظارت آژانس بین المللی اتمی است. آژانس و مدیر کل آن اقدامات حرفه‌ای خود را دنبال و از سیاست‌زدگی پرهیز کنند.

او با اعلام این که پیام آمریکا به ایران درباره فلسطین قابل تایید نیست گفت: 

ایران موضع روشن و دقیقی در ارتباط با تحولات فلسطین دارد. ما در عین اینکه با طرف های مختلف در حال رایزنی برای پایان بخشیدن جنایات رژیم صهیونیستی بوده و در ارتباط با نحوه کمک به ملت فلسطین مشورت هایی داریم. دولت آمریکا را دارای صلاحیت برای ایفای نقش در خصوص مسائل فلسطین نمی دانیم، آمریکا هیچگاه یک طرف راه حل نبوده و آمریکا همواره یک طرف منازعه بوده است.  آمریکا به طور مکرر در سطوح مختلف اعلام کرده که خود را متعهد به امنیت و حمایت اسراییل می‌دانیم. چنین رژیمی چگونه می تواند اهلیت در خصوص راهکارهای سیاسی داشته باشد؟

وی همچنین با بیان این که دارایی‌های آزادشده ایران منتقل شده است اعلام کرد:

امکان استفاه از این دارایی‌ها در چارچوب نیاز جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و هیچ تحول دیگری در این رابطه رخ نداده است.

کنعانی با بیان این که مباشرت رژیم صهیونیستی در ترور سردار سیدرضی قابل تردید نیست گفت:

حق ایران برای پاسخگویی در زمان و مکان مناسب محفوظ است. شهید سردار سیدرضی موسوی مستشار ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران در حال ماموریت پشتیبانی و مستشاری از ارتش سوریه در روند مبارزه  با ترویسم بود. رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم مسئول مستقیم پیامدهای ناشی از این اقدامات ماجراجویانه و  شرارت‌آمیز هستند و حق پاسخگویی برای ایران حق قانونی، شناخته شده و محفوظ است. حمله رژیم غاصب به مستشاران ایرانی که به صورت قانونی و رسمی و بنا بر درخواست رسمی دولت سوریه و در راستای مبارزه با تروریسم در آنجا حضور دارند، اولا یک شرارت آشکار و یک ماجراجویی آشکار توسط رژیم غاصب است. ثانیا کمک مستقیم به تروریست‌ها در خاک سوریه است و ثالثا مصداق بارز نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است، رابعا ماجراجویی برای به چالش کشیدن صلح و امنیت در منطقه است.

وی در واکنش به سخنان نمایندهٔ کنگره دربارهٔ محوکردن ایران گفت:

یا کرهٔ زمین را نمی‌شناسد یا وزن ایران را نمی‌داند. این اظهارات نشان‌دهندهٔ تفکرات جنون‌آمیز مقام‌های آمریکایی است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درمورد توقف مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا نیز اظهار داشت:

 فضای دیپلماتیک برای انجام دور جدیدی از گفتگو‌ها همچنان وجود دارد.

او با بیان این که شهید سلیمانی در بین ما نیست اما افکار و اندیشه شهید برقرار است بیان داشت:

اندیشه حاج قاسم در منطقه تکثیر شده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان