ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی را متوقف کند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 9:23

ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی را متوقف کند

شماره: 21496
Aa Aa

اگر ایران به اقدامات شفاف‌سازی که به مدیرکل اعلام شده عمل کند دلگرم کننده خواهد بود| اروپا برای اجرای برجام سرمایه‌گذاری سیاسی و دیپلماتیک خواهد کرد.

موضع آمریکا و اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام؛
ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی را متوقف کند

آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست غنی‌سازی ۶۰ درصدی را متوقف کند.

به گزارش اسپادانا خبر، لارا هولگیت در بيانيه‌اى تولید اورانیوم ۶۰ درصدی در ایران را فاقد هرگونه هدف صلح‌آمیز دانست و گفت:

همانطور که گزارش مدیرکل به وضوح نشان می‌دهد جمهوری اسلامی همچنان به گسترش برنامه هسته‌ای خود فراتر از برجام از جمله از طریق استقرار سانتریفیوژهای پیشرفته و تداوم انباشت اورانیوم بسیار غنی شده ادامه می‌دهد. 

ایالات متحده در این بیانیه از فعالیتهای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تیم او در مورد برجام و موضوعات پادمان قدردانی کرد.
 نماینده آمریکا نسبت به تغییرات اعلام نشده در آبشارهای سانتریفیوژ پیشرفته ایران در پایگاه فردو ابراز نگرانى كرد.

هولگيت مدعی شد که اعلام نكردن این تغییرات توسط ایران، نقض تعهدات پادمانی ایران است.

نماينده آمریکا با اشاره به سفر اخیر رافائل گروسی به ایران افزود:

اگر ایران به تصمیم خود و برخی اقدامات شفاف‌سازی که به مدیرکل اعلام شده عمل کند یک نشانه دلگرم کننده خواهد بود.

  •  

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که بروکسل برای اجرای برجام سرمایه‌گذاری سیاسی و دیپلماتیک خواهد کرد.

در این بیانیه که روی وب‌سایت اتحادیه اروپا قرار گرفته آمده است:

«اتحادیه اروپا به عنوان یک اولویت امنیتی به سرمایه‌گذاری دیپلماتیک و سیاسی برای احیای اجرای محدودیت‌های ضروری در برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل کند که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.»

بروکسل در این بیانیه مدعی شده که در نتیجه تشدید فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران خطر بحران اشاعه هسته‌ای در منطقه افزایش یافته است.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است:

«اتحادیه اروپا کماکان به برجام متعهد است. ما متأسفیم که علی‌رغم حمایت‌های سیاسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و تلاش‌های فشرده دیپلماتیک در سطح بین‌المللی برای احیای اجرای کامل برجام ایران تصمیم‌های لازم را برای نگرفته و گام‌های لازم را برنداشته است.»

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان