ایران غنی سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کرد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 15 ارديبهشت 1403 - 5:07

ایران غنی سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کرد

شماره: 18663
Aa Aa

غنی سازی با سانتریفیوژهای یشرفته IR-6 که ایران در فردو راه‌اندازی کرده با هدف افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم از 5 درصد به 20 درصد است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد؛
ایران غنی سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران غنی سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در فردو را آغاز کرده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، خبرگزاری رویترز در این گزارش نوشته سانتریفیوژهایی که ایران در فردو راه‌اندازی کرده با هدف افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم از 5 درصد به 20 درصد است.

رویترز همچنین گزارش داد که استفاده ایران از این ماشین‌های پیشرفته در تأسیسات زیرزمینی فردو سبب شده است تا میزان غنی‌سازی اوارانیوم‌ در این کشور افزایش یابد.

بنابر ادعای رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علاوه‌ بر این در گزارش جدید خود که روز شنبه در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته آورده است که ایران تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم غنی‌شده تا پنج درصد را به آبشار یا خوشه ‌۱۶۶ سانتریفیوژی از نوع IR-6 با به اصطلاح سر فصل‌های اصلاح شده در فردو آغاز کرده است.

آژانس اتمی در ادامه گزارش خود اعلام کرده است ایران پیشتر به دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل اطلاع داده بود که قصد دارد غنی‌سازی اورانیوم با این سانتریفیوژهای پیشرفته را تا سطح ۲۰ درصد افزایش دهد.

در گزارش قبلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا شده بود:

ما هیچ توضیحی از ایران در مورد اینکه آماده‌سازی این کشور راه را برای غنی‌سازی اورانیوم بین ۵ تا ۲۰ درصد هموار می‌کند یا خیر دریافت نکرده‌ایم.

  •  

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به انتشار خبرهایی در رسانه‌های بین المللی مبنی بر «افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران» گفت:

از زنجیره جدید از ماشین‌های سانتریفیوژ که دو هفته پیش فرآیند نصب و گازدهی به آن‌ها در فردو به انجام رسید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد برداشت شد. گاز دهی به یک زنجیره جدید از ماشین‌های سانتریفیوژ IR۶ حداقل دو هفته پیش به آژانس اطلاع داده شد و پیشتر آژانس در این خصوص اطلاع رسانی کرد که بلافاصله رسانه‌های بین المللی با هدف پیگیری اهداف خاص آن‌را با بزرگنمایی منعکس کردند. اقدام روز گذشته ایران در برداشت محصول بیست درصد از این زنجیره بخش فنی پایانی این اقدام اعلام شده قبلی بود که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشتر اطلاع رسانی و اخیراً هم راستی آزمائی شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:

این اقدام سازمان انرژی اتمی در اجرای تکالیف قانونی سازمان در راه‌اندازی و گاز دهی یک هزار دستگاه (شش زنجیره) از ماشین سانتریفیوژ IR۶ صورت گرفته است.
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان