ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان به توافق رسيدند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 12:51

ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان به توافق رسيدند

شماره: 21546
Aa Aa

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ایالات با «نادرست» خواندن این اظهارات گفته این ادعاهای ساختگی منجر به رنجش بیشتر خانواده‌های زندانیان می‌شود.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان به توافق رسيدند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت:

تبادل پیام‌ها همچنان در گفتگوهای لغو تحریم‌ها در جریان است.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفتگو با شبکه خبر، ادامه داد:

در موضوع تبادل زندانیان به یک توافق در روزهای اخیر دست یافتیم و اگر همه چیز از طرف آمریکا خوب پیش برود در روزهای آینده انجام خواهد شد.

وی همچنین با بیان این که طرف سعودی در برگشت روابط به حالت طبیعی تاکید داشت گفت:

در سفر آقای رئیسی به پکن در گفتگوهای خصوصی صحبت‌هایی در خصوص میانجیگری چین میان ایران و عربستان مطرح شد. توافق تهران و ریاض در راستای منافع صلح، امنیت و توسعه پایدار منطقه انجام می‌شود. این توافق علیه هیچ یک از کشورهای مسلمان در منطقه شکل نخواهد گرفت. در عین حال به صورت گسترده از این توافق استقبال شده است.

او ادامه داد:

موضوعات یمن و سوریه و افغانستان و اوکراین ساز و کار خود را دارد. ما امیدوار هستیم همه کشورهای منطقه از مواهب این توافق استفاده کنند. در مورد یمن این طرف‌های یمنی هستند که نسبت به آینده کشورشان تصمیم خواهند گرفت اما ایران مثل همیشه مذاکره را در این چالش‌ها و منازعات منطقه‌ای محور اصلی می‌داند. معتقدیم تداوم جنگ چه در اوکراین چه در یمن و چه در دیگر حوزه‌ها در منطقه راه‌حل نیست بلکه شرایط را پیچیده‌تر می‌کند. کشورها در راستای منافع خودشان اقدام خواهند کرد و این‌گونه نیست که در این توافق تصمیمات کشورها تصمیمات نیروهای مقاومت منطقه در مقابل تجاوزگری‌ها و تهدیدات رژیم صهیونیستی نادیده گرفته شود.

  •  

آمریکا خبر توافق تبادل زندانی با ایران را «دروغ» خواند

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت:

ادعاهای مقام‌های ایرانی در مورد این که ما برای آزای شهروندان آمریکایی به توافق رسیدیم نادرست است. مقام‌های ایرانی ادعاهای ساختگی مطرح می‌کنند و آخرین اظهارات منجر به رنجش بیشتر خانواده‌های نمازی، شرقی و طاهباز می‌شود.

  •  

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اظهارات مقامات کاخ سفید مبنی بر اینکه توافقی بین ایران و آمریکا در مورد تبادل زندانیان انجام نشده واکنش نشان داد.

ناصر کنعانی اظهار کرد:

از ماه مارس سال گذشته میلادی از طریق یک واسطه توافق مکتوبی در خصوص تبادل زندانیان به امضا رسیده که نماینده معرفی‌شده رسمی آمریکا نیز آن را امضا نموده است اما به بهانه‌های مختلف تاکنون از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است. در هفته‌های اخیر نیز تبادل پیام‌های غیر مستقیم برای به‌روزرسانی آن در جریان بوده است. از نظر جمهوری اسلامی ایران تبادل زندانیان موضوعی کاملا انسانی است که نباید دستمایه بازی‌های سیاسی قرار گیرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان