ایران و اندونزی ۱۱ سند امضا کردند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 13:15

ایران و اندونزی ۱۱ سند امضا کردند

شماره: 22270
Aa Aa

زنان و دختران در جمهوری اسلامی حضور مؤثر و موفقی دارند| ایران و اندونزی مبادلات خود را با ارزهای ملی انجام می دهند| تحریم‌ها و تهدیدها به هیچ عنوان نتوانسته ایران را متوقف کند.

سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران به اندونزی؛
ایران و اندونزی ۱۱ سند امضا کردند

 سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران در سفر به اندونزی و در نشست مطبوعاتی مشترک با «جوکو ویدودو» رئیس جمهور این کشور اظهار امیدواری کرد که این سفر بتواند در جهت گسترش تعاملات فیمابین دو کشور قدرتمند اسلامی در منطقه و جهان تاثیرات سازنده‌ای داشته باشد و آثار آن با سفر متقابل رئیس جمهور اندونزی به تهران کامل شود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، وی گفت:

دو کشور در ۷۰ سال سپری شده از برقراری روابط دیپلماتیک همواره تعاملات خوبی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و منطقه‌ای و بین‌المللی داشته‌اند.

وی با اشاره به هدفگذاری انجام شده برای رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقم ۲۰ میلیارد دلار افزود:

دو کشور تصمیم گرفته‌اند که مبادلات خود را با ارزهای ملی انجام دهند.

رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با وجود فشارها و تحریم‌های ظالمانه با همت متخصصان جوان خود گام‌های ارزشمندی در راستای رشد علم و فناوری و نیز توسعه اقتصادی برداشته گفت:

تحریم‌ها و تهدیدها به هیچ عنوان نتوانسته ایران را متوقف کند.

رئیسی همکاری و ارتباط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو را اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد:

گسترش روابط با اندونزی به عنوان یکی از کشورهای مهم و مؤثر در آسیا و جهان که در سازمان‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی عضویت دارد برای ایران اهمیت زیادی دارد.

او با بیان اینکه ایران و اندونزی نسبت به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مسئله فلسطین و وضعیت افغانستان دیدگاه‌های مشترکی دارند گفت:

دو کشور به حمایت از حقوق مردم فلسطین تا آزادی قدس شریف متعهد و پایبند هستند. همچنین دیدگاه دو کشور درباره ضرورت تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان که همه اقوام و مذاهب را نمایندگی کرده و در جهت احقاق حقوق همه مردم این کشور گام بردارد، یکسان است. امروز زنان و دختران در جمهوری اسلامی ایران در شئون و عرصه‌های مختلف حضور مؤثر و موفقی دارند و باعث افتخارآفرینی برای کشورمان شده‌اند، معتقدیم زنان و دختران افغان نیز این توانمندی را دارند که برای کشورشان و امت اسلامی افتخارآفرینی کنند و باید امکان فعالیت‌های اجتماعی از جمله بهره‌مندی از فرصت‌های آموزشی برای آنان فراهم شود.

وی با بیان اینکه دو دهه حضور آمریکا در افغانستان ثمره‌ای جز ویرانی و کشتار و از جمله ۳۵ هزار کودک معلول نداشت اظهار داشت:

ایران و اندونزی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی قائل به مبارزه جدی با یکجانبه‌گرایی هستند.

  •  

مراسم امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و اندونزی برگزار شد و مقامات دو کشور ۱۱ سند همکاری امضا کردند.

 

254

 

تفاهم‌نامه تجارت ترجیحی، لغو روادید، مبادلات فرهنگی، همکاری نظارتی بر تولید فرآورده‌ای دارویی، همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری و همکاری دو جانبه در زمینه نفت و گاز از جمله اسناد همکاری امضا شده میان وزرای امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و معاون وزیر صمت با همتایان اندونزیایی بود.

در این مراسم اسناد همکاری امضا شده در حضور روسای جمهور دو کشور رونمایی شد.

  •  

رئیس جمهور اسلامی ایران در جمع مردم جاکارتا نیز گفت:

کسانی که به نام اسلام و دین در جامعه اسلامی اختلاف افکنی و خون ریزی می کنند و هیچ نسبتی با اسلام و قرآن ندارند و کشورهای اسلامی امروز باید روابط بسیار صمیمی با هم داشته باشند.

 

25

 

رئیسی گفت:

رژیم صهیونیستی امروز حق مردم فلسطین را پایمال می کند. کسانی که به مسلمانان ظلم می‌کنند اگر وحدت و یکپارچگی و بیداری و دشمن شناسی مسلمانان را ببینند نمی توانند به ظلم خود ادامه بدهند.

رئیسی با بیان اینکه اراده ایران و اندونزی برای توسعه روابط اراده قطعی است گفت:

ما روابط خوبی با اندونزی داریم ولی این سطح از روابط کفایت نمی کند. باید برای نجات مردم فلسطین تلاش کنیم. مسلمانی ما در گرو آن است که به مسلمانان مظلوم و محروم در عالم توجه کنیم. ما نسبت به همه مظلومان عالم مسئولیت داریم.هر مظلومی که در یمن، فلسطین، افغانستان، میانمار و ... باشد ما نسبت به آن احساس مسئولیت می کنیم

رئیسی با بیان اینکه دشمن امروز به دنبال فتنه های مختلف است گفت:

دشمن یک بار با خلق داعش، بار دیگر با امپراتوری رسانه‌ای، یکبار با اهانت به نبی اکرم و ... به دنبال این است که امت اسلامی نتواند متحد باشد.

او با بیان اینکه نظام سلطه به دنبال ادامه سلطه طلبی خود در جهان است گفت:

دلیل مخالفتی که امروز با جمهوری اسلامی وجود دارد به این خاطر است که جمهوری اسلامی نمی خواهد زیر بار نظام سلطه برود.

وی با بیان اینکه دوران یکه تازی آمریکا و نظام سلطه تمام شده است خطاب به آمریکا و نظام سلطه گفت:

اگر دنبال دموکراسی هستید بگذارید در فلسطین خودشان سرنوشت شان را رقم بزنند. آمریکا و غرب دروغ می گویند که دنبال دموکراسی هستند. بگذارید در یمن و افغانستان خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند چرا در امور آن دخالت می کنید؟ کشورهای غربی و آمریکا دنبال دموکراسی نیستند دنبال سلطه طلبی و غارت ثروت ملت ها هستند. سیاست ما گسترش روابط با کشورهای اسلامی است. ما روابط صمیمانه با کشورهای اسلامی را ادامه می دهیم و روز به روز این روابط گسترده تر و صمیمانه‌تر خواهد شد.

وی افزود:

شرایط کنونی به نفع جبهه مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمنان اسلام است. دشمنان اگر برای حسن روابط ما با کشورهای اسلامی جان بدهند هیچ اشکالی ندارد.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در اجتماع شیعیان اندونزی در مرکز اسلامی جاکارتا، عشق به خاندان نبوت و رسالت را از جمله ویژگی‌های ممتاز مردم اندونزی توصیف کرد و با تأکید بر ضرورت وحدت و انسجام در جهان اسلام برای ناکام ماندن توطئه دشمنان، تکفیر و تفرقه میان مسلمانان را نتیجه انحراف از مسیر خاندان نبوت دانست.

 

254

 

او توسعه روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تمدنی با اندونزی را از جمله اهداف سفر خود به این کشور دانست:

دو کشور برای توسعه روابط اراده قطعی و جدی دارند و ظرفیت‌های متنوع موجود در دو کشور بستر مناسبی برای عملیاتی کردن این اراده است.

رئیسی از جمله کارکرد‌های بسیار مهم مساجد و مراکز اسلامی را در کنار عبادت و اقامه نماز، توجه به دیگران و دگرخواهی در پرتو خداخواهی دانست و با تأکید بر اهمیت غافل نشدن از مشکلات جهان اسلام از سوی مسلمانان، مسئله فلسطین را اولویت اول امت اسلامی عنوان کرد و لزوم احساس مسئولیت مسلمانان نسبت به مردم مظلوم یمن، افغانستان و میانمار در کنار مردم مظلوم فلسطین را نیز مورد تأکید قرار داد.

وی تشکیل جریانات تروریستی تکفیری، رواج اسلام‌هراسی با استفاده از ابزار امپراتوری رسانه‌ای و اهانت به مقدسات را از جمله توطئه‌های دشمنان امت اسلامی برای تضعیف و ایجاد شکاف میان مسلمانان بر شمرد و بر ضرورت هوشیاری و آگاهی ملت‌های مسلمان برای غلبه بر این توطئه‌ها تأکید کرد.

رئیسی دلیل مخالفت‌های امروز نظام سلطه با جمهوری اسلامی ایران را تسلیم‌ناپذیری این نظام مقدس در برابر سلطه‌طلبی و استکبار عنوان کرد و گفت:

سیاست قطعی ما توسعه و تعمیق روابط با کشور‌های اسلامی است و اگر دشمنان امت اسلامی از حُسن روابط میان مسلمانان عصبانی و ناراحت هستند باید از این عصبانیت بمیرند چرا که روز به روز روابط میان ما صمیمانه‌تر، نزدیک‌تر و مستحکم‌تر خواهد شد.

او گفت:

امروز شرایط جهان به نفع مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمنان جهان اسلام در حال تغییر است. به برکت خون مطهر شهدای نهضت جهانی اسلام جهل و ناآگاهی از جوامع مسلمین در حال برچیده شدن است و روز به روز مقاومت و حق‌خواهی قوی‌تر و دشمنان اسلام ضعیف‌تر خواهند شد؛ این وعده الهی است و قطعا تحقق خواهد یافت.

  •  

تولیدات صنعتی در ایران نه تنها قابل رقابت با استاندارد‌های اروپایی هستند بلکه در برخی موارد امتیازات بیشتری نیز دارند

 

254

 

رئیسی در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و اندونزی اظهار داشت:

دستاورهای دانش‌بنیان و نیز دیگر تولیدات صنعتی در ایران، امروز نه‌تنها قابل رقابت با استانداردهای اروپایی هستند بلکه در برخی موارد امتیازات بیشتری نیز دارند. دلیل اعتراف رسمی آمریکایی‌ها به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران نیز همین اراده، ایستادگی و نوآوری‌های جوانان و ملت ایران و دستاوردهای حاصل از آن است.‌‌

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان