ایران و عمان ۱۲ سند همکاری امضا می کنند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 16:34

ایران و عمان ۱۲ سند همکاری امضا می کنند

شماره: 22320
Aa Aa

پادشاه عمان در راستای تقویت روابط دو کشور، گسترش همکاری ها و بررسی آخرین تحولات منطقه و جهان به مدت دو روز به تهران سفر کرده است.

«هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان به تهران سفر کرد؛
ایران و عمان ۱۲ سند همکاری امضا می کنند

«هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان برای اولین بار در قامت پادشاه این کشور به تهران سفر کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، آیین استقبال رسمی «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور اسلامی ایران از سلطان «هیثم بن طارق آل سعید» در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد تهران برگزار شد.

رئیسی دوم خرداد سال گذشته در صدر هیأتی عالی‌رتبه و به دعوت پادشاه عمان و با هدف ارتقای روابط در حوزه‌های تجارت، حمل و نقل، انرژی، گردشگری و به ویژه گردشگری سلامت عمان سفر کرده بود.

در این سفر ۱۲ سند همکاری در حوزه‌های انرژی، سیاسی، حمل و نقل، همکاری‌های دیپلماتیک، روابط تجاری و اقتصادی، علمی، محیط زیست و ورزشی به امضا رسید.

پادشاه عمان در راستای تقویت روابط دوستانه دو کشور در زمینه های مختلف و گسترش همکاری ها و بررسی آخرین تحولات منطقه و جهان به مدت دو روز به تهران سفر کرده است.

سلطان هیثم بن طارق را در این سفر «شهاب بن طارق آل سعید» معاون نخست وزیر در امور دفاعی، «خالد بن هلال آلبوسعیدی» وزیر دیوان سلطنت، «سلطان بن محمد النعمانی» وزیر دفتر سلطنت، «بدر بن حمد آلبوسعیدی» وزیر خارجه، «سلطان بن سالم الحبسی» وزیر دارایی، «حمد بن سعید العوفی» رئیس دفتر ویژه پادشاهی، «عبدالسلام بن محمد المرشدی» رئیس سازمان سرمایه گذاری، «قیس بن محمد الیوسف» وزیر صنعت و تجارت، «سالم بن ناصر العوفی» وزیر نیرو ‌و معدن، «عبدالله بن خمیس الرئیسی» رئیس ستاد نیروهای مسلح و «ابراهیم بن احمد المعینی» سفیر عمان در تهران همراهی می کنند.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور با بیان اینکه تهران و مسقط دیدگاه‌های مشترکی درباره همکاری‌های منطقه‌ای، تقویت و تثبیت امنیت، صلح و رفاه ملت‌های منطقه دارند گفت:

روابط دو کشور از مرحله تجاری به مرحله سرمایه‌گذاری رسیده است و دیدگاه‌های مشترک و رویکرد تقویت همگرایی منطقه‌ای سران ایران و عمان، در کنار ظرفیت‌ها و زمینه‌های مناسب متقابل می‌تواند روابط فیمابین را در عرصه‌های دو جانبه‌ای و منطقه‌ای گسترش دهد.

 

254

 

او ظرفیت‌های دو کشور در بخش‌های صنعت، تجارت، ارتباطات، امور دفاعی و امنیتی، خطوط جاده‌ای و ریلی، حمل و نقل دریایی و ترانزیت، مبادلات مالی و پولی و انرژی را از جمله زمینه‌های مناسب برای گسترش همکاری‌ها برشمرد و با اشاره به مذاکرات امروز مقامات ایران و عمان در زمینه افزایش سرمایه‌گذاری بر نهایی شدن تشکیل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری مشترک تاکید کرد.

رئیسی همچنین با اشاره به مواضع مشترک دو کشور در موضوعات مربوط به یمن و فلسطین از نقش عمان و به ویژه سلطان هیثم بن طارق در تلاش برای احقاق حقوق مردم یمن و نیز مردم فلسطین قدردانی کرد و خواستار تداوم جدی این نقش‌آفرینی شد.

«هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان نیز در این نشست اظهار داشت:

پس از سفر سال گذشته جنابعالی به عمان سطح روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور ارتقای چشمگیری داشته و اگر چه حجم تبادلات تجاری ۲ برابر شده است، اما با توجه به ظرفیت‌ها و زمینه‌های متنوع و مساعد دو کشور، هنوز تا سطح مطلوب روابط فاصله داریم و باید با تلاش بیشتر این ظرفیت‌ها را بالفعل کنیم.

توجه به موقعیت ویژه جمهوری اسلامی ایران و توسعه همکاری‌های ترانزیتی بین دو کشور، گسترش خطوط کشتیرانی، افزایش مراودات پولی و بانکی و تبادلات انرژی نیز از محورهای مذاکرات اعضای هیأت‌های عالی‌رتبه ایرانی و عمانی بود.

  •  

سران ایران و عمان در چهارچوب تقویت روابط بین دو کشور برادر و پایه‌گذاری اصول و چارچوبی جهت حفظ و استمرار این روابط از مسئولان دولتی خواستند اقدام لازم را برای تنظیم سند همکاری‌های راهبردی در زمینه‌های مختلف و امضای آن به نحوی که همکاری و منافع متقابل را تحکیم نماید، انجام دهند.

در متن بیانیه مشترک ایران و عمان آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه مشترک بمناسبت سفر عالیجناب «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان کشور عمان (تهران-خرداد ۱۴۰۲)

در راستای روابط تاریخی مستحکم میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان و دو ملت دوست و با تاکید بر احترام متقابل میان روسای دو کشور و روابط مستحکم دوجانبه که براساس اصل حسن همجواری، برادری و مبانی دینی و فرهنگی شکل گرفته؛ عالیجناب سلطان «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان کشور عمان بنابر دعوت آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۷-۸ خرداد ۱۴۰۲ دیدار رسمی از جمهوری اسلامی ایران به عمل آوردند.

روسای دو کشور در این سفر درباره روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن برپایه برادری و منافع مشترک به ویژه در زمینه‌های تجاری، انرژی، سرمایه گذاری و فرهنگی که تامین‌کننده مصالح مشترک و تقویت کننده روابط و منافع دو ملت دوست باشد، گفتگو کردند.

دو طرف ضمن ابراز خرسندی از سطح عالی روابط دوجانبه، بر رشد مستمر این روابط به ویژه بعد از دیدار سال گذشته رئیس جمهوری اسلامی ایران از عمان به دعوت سلطان هیثم بن طارق آل سعید اشاره کردند.

طرفین با ابراز علاقه نسبت به رشد روزافزون روابط در آینده، از تشکیل کمیته‌های مشترک و تبادل کارگروه‌ها و دیدارهای مختلف با هدف پیگیری توسعه روابط تاکید کردند.

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و عالیجناب سلطان کشور عمان ضمن تاکید بر نقش سازنده بخش خصوصی دو کشور در توسعه افق‌های همکاری اقتصادی، نسبت به افزایش مستمر مبادلات تجاری و افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک، ابراز خرسندی کردند. همچنین طرفین از امضای موافقتنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، ترانزیت، سرمایه‌گذاری، انرژی و فرهنگی استقبال و بر ضرورت فعال شدن توافقات موجود میان دو کشور و همکاری برای رسیدن به توافقات جدید که در راستای خدمت به مصالح مشترک باشد، تاکید کردند.
روسای دو کشور در چهارچوب تقویت روابط بین دو کشور برادر و پایه‌گذاری اصول و چارچوبی جهت حفظ و استمرار این روابط از مسئولان دولتی خواستند اقدام لازم را برای تنظیم سند همکاری‌های راهبردی در زمینه‌های مختلف و امضای آن به نحوی که همکاری و منافع متقابل را تحکیم نماید، انجام دهند.

ریاست جمهوری اسلامی ایران و سلطان کشور عمان ضمن تبادل نظر درباره برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، بر اهمیت تلاش‌های سازنده در زمینه‌های مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در راستای تقویت صلح و ثبات تاکید کردند و از ادامه رایزنی‌ها و مشورت‌های سیاسی میان دو کشور استقبال کردند.

طرفین در این سفر از گسترش فرهنگ گفتگو در منطقه به منظور حل و فصل مشکلات و تحکیم روابط میان کشورهای همسایه به نحوی که صلح، ثبات و شکوفایی و خواست ملت‌های منطقه را تامین نماید، استقبال می‌کنند.

آیت‌الله دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های عالیجناب سلطان هیثم بن طارق سلطان کشور عمان در اتخاذ سیاست‌های سازنده و حکیمانه در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی جهت تعمیق روابط مثبت دوجانبه و صلح و ثبات منطقه‌ای تقدیر کرد. سلطان هیثم بن طارق آل سعید نیز ضمن تقدیر از سیاست همسایگی دولت سیزدهم نسبت به کشورهای منطقه، همکاری نزدیک کشورهای منطقه خلیج فارس را موجب تحکیم ثبات و صلح منطقه‌ای دانستند.

در پایان آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی از انجام این دیدار تاریخی ابراز خرسندی کردند و عالیجناب هیثم بن طارق سلطان عمان هم از آیت‌الله دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران بابت حسن استقبال و پذیرایی صورت گرفته از هیئت عمانی در این سفر تقدیر به عمل آورد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان