ایران و پاکستان ۸ سند همکاری امضا کردند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 15 ارديبهشت 1403 - 3:57

ایران و پاکستان ۸ سند همکاری امضا کردند

شماره: 25233
Aa Aa

ابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با نخست وزیر پاکستان گفته تصمیم گرفتیم روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در گام اول ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

همزمان با سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به پاکستان؛
ایران و پاکستان  ۸ سند همکاری امضا کردند

همزمان با سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به پاکستان مقامات دو کشور در حضور «آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی» و «محمدشهباز شریف» نخست وزیر این کشور ۸ سند همکاری وتوافق نامه و یادداشت تفاهم به امضا رساندند.

به گزارش اسپادانا خبر، اولین موافقت نامه که به امضای طرفین رسید همکاری های امنیتی بین دوکشور است.

موافقت نامه دوم موافقتنامه معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری بین جمهوری اسلامی ایران وجمهوری پاکستان است.

شایان ذکر است سید ابراهیم رئیسی به دعوت رسمی همتای پاکستانی خود و در رأس هیاتی عالی‌رتبه از مقامات اقتصادی و سیاسی، امروز دوشنبه وارد اسلام‌آباد شد.

او پس از استقبال رسمی از سوی نخست وزیر پاکستان در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور شرکت کرد.

 سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک محمد شهباز شریف نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان از نخست وزیر و دولت محترم پاکستان برای میزبانی از هیأت جمهوری اسلامی ایران تشکر و قدردانی کرد و گفت:

از اینکه امروز در شهر زیبای اسلام آباد هستیم ابراز خرسندی می‌کنم از این سخنگاه به مردم خوب و دین مدار پاکستان عرض سلام و ادب و احترام دارم به همه خانواده های محترم پاکستانی در جای جای این کشور از طرف رهبر معظم و فرزانه انقلاب و مردم ایران ابلاغ سلام دارم. به مردم پاکستان که همواره از اسلام و ارزش های اسلامی دفاع کردند و همواره از مظلومان فلسطین و غزه دفاع کرده اند و همواره در خیابان های شهرهای مختلف پاکستان آزادی قدس شریف را فریاد زده اند و همواره از حق و عدالت دفاع کرده و دفاع کرده اند، عرض سلام و قدردانی دارم. آنچه تمام مردم دنیا را امروز غصه دار کرده این است که سازمان های بین المللی و به ظاهر مدافع حقوق بشر کارآمدی خود را از دست داده است شورای امنیت وظیفه خود را انجام نمی دهد مردم مسلمان و آزاداندیش دنیا به ستوه آمده اند این موضوع مردم مسلمان پاکستان و ملت بزرگ پاکستان و این ایستادگی و حق خواهی پاسخ خواهد داد و زمینه ساز عدل عادلانه جهانی خواهد شد. ما با کشور دوست و برادر و همسایه مان پاکستان فقط به عنوان دو کشور همسایه مطرح نیستیم روابط دو کشور روابط تاریخی تمدنی و عمیق اعتقادی و دینی است امری که ملت بزرگ ایران را با مردم بزرگ پاکستان پیوند می دهد اعتقادات است این پیوند ناگسستنی است.ظرفیت های بسیاری بین ایران و پاکستان هست که تبادل این ظرفیت ها در جهت منافع دو کشور و ملت می تواند به کار گرفته شود در نشست هایمان با نخست وزیر و دولت تصمیم گرفتیم در حوزه های اقتصادی سیاسی تجاری و فرهنگی و همه سطوح روابط خود را ارتقا بخشیم.

رئیسی مواضع دو کشور در مبارزه با تروریسم را یکسان دانست و گفت:

هر دو در مبارزه با ناامنی ها جرایم سازمان یافته مواد مخدر و انواع ناامنی ها مصمم هستیم و این نگاه مشترک هر دو کشور است در یک کلمه دفاع از حقوق بشر محور همکاری های دو کشور است چه همکاری های دو جانبه چه منطقه ای و چه بین المللی. 

اوبا اشاره به تداوم همکاری بین دو دولت ایران و پاکستان بیان کرد:

ممکن است برخی همکاری های دو کشور را نپسندند مهم نیست مهم ان است که تداوم همکاری های دولت های دو کشور به نمایندگی از مردم آنها ادامه یابد و مصممیم این همکاری ها را در سوطح بالا ارتقا ببخشیم.

رئیسی سطح روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را قابل قبول ندانست و گفت:

 تصمیم گرفتیم این روابط در گام اول ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

رئیس جمهور مرز ایران و پاکستان را یک فرصت برشمرد و اظهار کرد:

مرز دو کشور که طولانی است را یک فرصت می‌دانیم و معتقدیم در جهت رفاه دو ملت به ویژه مرزبانان به کار گرفته شود سفر کوتاه من و نخست وزیر به مرزها برای بازدید و توسعه بازارچه های مرزی بود این کار می تواند افزایش یابد گام های برداشته شده کافی نیست و باید این گام ها در جهت امنیت مرز و رفاه مردم دو کشور ادامه یابد. 

نخست وزیر پاکستان نیز در نشست خبری مشترک با رئیسی گفت:

بعد از انتخاب دولت جدید پاکستان برای اولین بار است که یک مقام عالی‌رتبه به کشور ما می‌آید و این موجب افتخار ماست. چشم ما روشن و دل ما شاد. 

محمدشهباز شریف در ادامه بیان کرد:

هر دو کشور نگرانی خود را درباره کشتار مردم غزه اعلام و درباره آن گفت‌وگو کردیم و یکصدا اسرائیل را محکوم کرده و از کشورهای جهان درخواست می‌کنیم که هر چه سریعتر این اقدام نظامی را به پایان برسانند. راه حل عادلانه، تفصیلی و دیرپا برای مسئله فلسطین لازم است. پاکستان پشتیبانی از فلسطین را مشروط نمی‌کند و به همکاری با ایران تا تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس ادامه می‌دهد. از آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران که پشتیبان حق آزادی‌خواهی مردم کشمیر را در نظر داشتند، تشکر می‌کنم.

«محمد شهباز شریف» گفت: 

جناب آقای رئیس جمهور. شما در فقه و حقوق دانش دارید؛ ما در زمینه بهبود زندگی مردم کشورهای خود با داشتن اصول برای فروغ آنها همکاری خواهیم کرد.

  •  

فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار رئیسی رفت.

 

22

 

ژنرال "سید عاصم منیر" فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان به دیدار سید ابراهیم رئیسی رفت.

بحث طرفین در درجه اول بر موضوعات مورد علاقه متقابل، به‌ویژه صلح منطقه‌ای، ثبات و امنیت مرزی متمرکز بود.

هر دو طرف بر ضرورت تقویت همکاری‌های دوجانبه و در عین حال تلاش مشترک برای ثبات منطقه‌ای و شکوفایی اقتصادی توافق کردند.

سید ابراهیم رئیسی نیز تاکید کرد:

ایران و پاکستان با تقویت همکاری‌های فیمابین قوای مسلح می‌توانند صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان آورند.

فرمانده ارتش پاکستان مرزهای ایران و پاکستان را "مرز صلح و دوستی" توصیف کرد و بر لزوم بهبود هماهنگی در طول مرزهای مشترک برای جلوگیری از به خطر انداختن روابط دیرینه و برادرانه دو کشور همسایه توسط تروریست‌ها تاکید کرد.

  •  

رئیس جمهوری اسلامی ایران در دومین روز از سفر رسمی خود به پاکستان با حضور در شهر لاهور به آرامگاه اقبال لاهوری رفت و به مقام این شاعر و فیلسوف معاصر پاکستانی ادای احترام کرد.

 

223

 

سید ابراهیم رئیسی پس از آنکه در بدو ورود به لاهور مورد استقبال سروزیر ایالت پنجاب در فرودگاه بین المللی این شهر قرار گرفت در اولین برنامه کاری خود در آرامگاه اقبال لاهوری حضور یافت.

رئیسی با قرائت فاتحه در آرامگاه اقبال لاهوری، در جریان قدمت اماکن تاریخی این منطقه قرار گرفت. 

او همچنین دفتریادبود این مکان تاریخی را امضا کرد. 

  •  

اگر اسرائیل بار دیگر به خاک ایران تعرّض کند معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند

رئیس‌جمهور در جمع دانشجویان و استادان دانشگاه لاهور پاکستان نیز گفت:

نقطه مشترک نگاه مردم ایران و پاکستان دفاع از ملت مظلوم فلسطین است. ایران اسلامی دفاع از مقاومت و ملت مظلوم فلسطین را با افتخار ادامه خواهد داد. ملت بزرگ ایران رژیم صهیونیستی را در جریان حمله به کنسولگری ایران در دمشق که خلاف تمامی قوانین بین المللی بود تنبیه کرد. صهیونیست‌ها اگر دست از پا خطا کنند و تعرضی نسبت به خاک ایران اسلامی داشته باشند شرایط کاملا متفاوتی برای آن‌ها رقم خواهد خورد و معلوم نیست که دیگر چیزی از رژیم صهیونیستی باقی بماند.
 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان