ایران و کنیا پنج سند همکاری امضا کردند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 16:22

ایران و کنیا پنج سند همکاری امضا کردند

شماره: 22780
Aa Aa

آفریقا بازار بسیار خوبی برای محصولات ایرانی است| ایران کارخانه مونتاژ خودرو در کنیا راه‌اندازی می کند| همکاری‌های اقتصادی دو کشور ده برابر می شود.

در سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به کنیا؛
ایران و کنیا  پنج سند همکاری امضا کردند

«سید ابراهیم رئیسی» پس از مذاکرات هیئت های ایران و کنیا در محل کاخ ریاست جمهوری کنیا و امضای پنج سند همکاری بین دو کشور در نشست خبری مشترک با «ویلیام روتو» رئیس جمهور این کشور با استقبال و ابراز خرسندی از توسعه روابط ایران و کنیا و با بیان اینکه «دست همه دولت‌های قاره آفریقا را به گرمی می‌فشاریم» اظهار داشت:

روابط ایران و کنیا دارای پیشینه تاریخی طولانی است و معتقدیم همکاری‌های میان دو کشور و نیز همکاری میان ایران با همه کشورهای قاره آفریقا می‌تواند روز به روز توسعه پیدا کند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او آفریقا را قاره ظرفیت‌ها توصیف کرد:

نگاه ما در جمهوری اسلامی ایران به آفریقا نگاه به کشورهای دارای استعداد، ظرفیت، نیروهای انسانی با استعداد، ذخایر مادی و معنوی، منابع طبیعی و معدنی است. همچنین نگاه ما به کشور دوست‌مان کنیا، به عنوان کشوری سرشار از ظرفیت‌های متنوع است که تبادل آنها با ظرفیت‌های پرشمار و ایران می‌تواند به ارتقای سطح روابط بین دو کشور کمک کند. ایران اسلامی، به برکت انقلاب اسلامی، خون شهدای عالیقدر جمهوری اسلامی ایران و به برکت راهنمایی‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با وجود همه تهدیدها و تحریم‌های دشمن توانسته در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علمی و فناوری پیشرفت داشته باشد و امروز کشوری پیشرفته و فناور است و آمادگی دارد تجربیات خود را با کشور و مردم عزیز کنیا به اشتراک بگذارد.

وی با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مواد پتروشیمی، کشاورزی، شیلات و در علم و فناوری دارای تجربیات و دستاوردهای بسیار ارزشمندی است گفت:

عرصه سلامت و تجهیزات پزشکی یکی دیگر از زمینه‌هایی است که دو کشور می‌توانند در آن همکاری داشته باشند.

او با بیان اینکه همکاری‌های ایران و کنیا منحصر و مختص دو کشور نخواهد بود گفت:

همانگونه که جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی همسایه بوده و از همکاری‌های گسترده‌ای برخوردار است کنیا نیز ارتباطات گسترده‌ای با کشورهای شرق آفریقا دارد و لذا تقویت ارتباط دو کشور با یکدیگر زمینه‌ای برای همکاری‌های گسترده‌تر منطقه‌ای نیز خواهد بود.

رئیسی با بیان اینکه سطح فعلی روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در شرایط قابل قبولی نیست به هدف‌گذاری افزایش 10 برابری همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین در گام اول اشاره کرد و افزود:

همچنان که در مدت کوتاهی توانستیم حجم روابط تجاری را به 8 برابر ارتقا دهیم این امکان وجود دارد که با اراده دو طرف این حجم به 20 و 30 برابر و سطح قابل قبول برای دو کشور افزایش یابد.

او با اشاره به تاسیس دفتر همکاری‌های فناوری در کنیا اظهار داشت:

همکاری‌های دو کشور در حوزه تولید محصولات کشاورزی و کشت فراسرزمینی نیز می‌تواند در گسترش روابط فیمابین مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه آفریقا بازار بسیار خوبی برای محصولات ایرانی است گفت:

امروز کشورهای آفریقایی و کشور دوست‌مان کنیا تمایل زیادی به استفاده از محصولات ایرانی در بازارهای خود دارند. مسئولان کنیا زمینه‌های مناسب برای افزایش مراودات تجاری میان دو کشور را از قبل ایجاد کردند و با این سفر که نقطه عطفی در توسعه روابط فیمابین خواهد بود، بازار کالاها و خدمات ایرانی در کنیا و دیگر کشورهای شرق آفریقا روز به روز گسترش خواهد یافت.

او با استقبال و ابراز خرسندی از توسعه روابط ایران و کنیا گفت:

در رایزنی‌هایی که امروز با آقای رئیس جمهور داشتیم و در جلساتی که از صبح برگزار شده، دیدیم اراده دو کشور بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری و سیاسی و فرهنگی میان دو کشور است.

رئیسی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه مسئولان و دست‌اندرکاران دو کشور در زمینه ارتقای سطح روابط فیمابین و تبدیل آن به زمینه‌ای برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو طرف با جدیت تلاش کنند گفت:

دو کشور می‌توانند در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز همکاری‌های خوبی در زمینه دفاع از حقوق بشر، مبارزه با فساد، مبارزه با مواد مخدر و عرصه‌های مشابه با یکدیگر داشته باشند.

او با بیان اینکه امروز هیچ مانعی پیش‌روی توسعه روابط دو کشور وجود ندارد و این بستر مناسبی برای برای گسترش همکاری‌ها در بخش‌های مختلف است گفت:

ضمن تشکر از مهمان‌نوازی رئیس جمهور و دولت کنیا، امیدوارم این سفر نقطه عطفی برای توسعه روابط دو کشور و نیز همکاری‌ها با کشورهای آفریقایی باشد و روابط فیمابین را به سطح قابل قبولی برسد.

«ویلیام سامویی روتو» رئیس جمهور کنیا  نیز در این نشست خبری در سخنانی با اشاره به بخشی از توافقات ایران و کنیا اظهار داشت:

توافق شده است که ایران کارخانه مونتاژ خودرو در کنیا راه‌اندازی کند و خودروهای ایرانی را که اسامی سواحیلی نیز بر آنها گذاشته شده را در کنیا تولید کند. امروز پنج یادداشت همکاری در زمینه ارتباطات و اطلاعات، شیلات، بهداشت، دام‌پروری و سرمایه گذاری بین ایران و کنیا امضا شد. آغوش این کشور برای سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی باز است و کنیا فضای مناسبی را برای آنها ایجاد خواهد کرد.

روتو با ابراز امیدواری از همکاری با ایران در زمینه ایجاد کارخانه مونتاژ خودرو در این کشور اظهار داشت:

 اطمینان دارم که این پروژه‌ها متوقف نخواهد شد.

  •  

ابراهیم رئیسی در دیدار جمعی از طلاب آفریقایی در نایروبی، پایتخت کنیا نیز گفت:

از مواضع انقلابی نباید کوتاه آمد، ارزش همیشه ثابت است اما روش‌ها فرق می‌کند. تبلیغ و تببین مبانی باید انجام شود که البته موانعی دارد اما با توکل بر‌خدا و درایت می‌توان دنبال کرد. نباید دست از جهاد تبیین که رهبری تاکید کرده اند برداشت.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان