ایران و کوبا 7 سند همکاری امضا کردند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 1:03

ایران و کوبا 7 سند همکاری امضا کردند

شماره: 24140
Aa Aa

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران در نشست مشترک مطبوعاتی با همتای کوبایی گفته تقویت روابط ایران و کوبا موجب خنثی‌سازی تحریم‌ها خواهد شد.

سفر میگل دیاز کانل، رئیس چکهور کوبا به ایران؛
ایران و کوبا 7 سند همکاری امضا کردند
بیانیه مشترک تعمیق روابط راهبردی و دوجانبه میان روسای جمهور ایران و کوبا امضاء شد.

به گزارش اسپادانا خبر، در مراسم امضای اسناد همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کوبا، سید ابراهیم رئیسی و میگل دیاز کانل بیانیه مشترک تعمیق روابط راهبردی و دوجانبه را به امضاء رساندند.

همچنین مقامات عالی‌رتبه ایران و کوبا در حضور روسای جمهور ۷ سند و تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند.

یادداشت‌های تفاهم و اسناد همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و  کوبا در بخش‌های مختلف علم و فناوری، بهداشتی، کشاورزی، انرژی و معدن، ارتباطات و پزشکی توسط مقامات دو کشور به امضاء رسید.

این اسناد همکاری از سوی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، وزاری جهادکشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همتایان کوبایی امضاء شد.

«میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا به دعوت رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران و پس از ۲۲ سال از آخرین سفر فیدل کاسترو رئیس جمهور فقید این کشور در صدر هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده است.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در نشست مشترک مطبوعاتی با همتای کوبایی در مجموعه سعدآباد تهران با بیان اینکه اراده جدی ایران و کوبا بر توسعه روابط فی مابین وجود دارد گفت:

در حوزه کشاورزی معدن و انرژی و حوزه های بسیاری می‌توان با کوبا همکاری داشت و اراده جدی برای توسعه روابط بین دو کشور وجود دارد.

رئیسی سفر رئیس‌جمهور کوبا به ایران را نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور و دو ملت برشمرد و گفت:

بدون تردید سفر رئیس جمهور کوبا به ایران پس از ۲۱ سال نقطه عطفی در جهت توسعه روابط میان دو کشور و دو ملت است. ایران و کوبا نقاط مشترک بسیاری دارند؛ در سفر من به کوبا مباحث خوبی با آقای رئیس‌جمهور مطرح شد. همکاران ما در کمیسیون مشترک پیگیر مسائل مورد علاقه دو کشور بودند وامروز نیز این مباحث پیگیری شد. ایران و کوبا پس از پیروزی انقلاب اسلامی همکاری‌های دوجانبه بسیار خوبی با یکدیگر داشته‌اند و این همکاری‌ها رو به توسعه است.

او تقویت روابط ایران و کوبا را موجب خنثی‌سازی تحریم‌ها دانست و عنوان کرد:

 وجه مشترک ۲ کشور این است که هر دو در مقابل نظام سلطه ایستادگی می‌کنند. کوبا سال‌هاست که در مقابل سلطه طلبی و زیاده‌خواهی‌های آمریکا ایستادگی می‌کند و مقاومت مردم و دولت کوبا قابل تقدیر است. مقاومت و ایستادگی ما در مقابل نظام سلطه موجب تحریم‌هایی علیه ملت ایران و کوبا شده است. آمریکا تصور می‌کند که می‌تواند با تحریم کشورهای ما را متوقف کند، این غفلت نظام سلطه است و محاسبه نادرست آنان است.تقویت روابط کشورهایی که در وضعیت تحریم‌ قرار دارند می‌تواند موجب خنثی شدن تحریم‌ها شود.

رئیسی گفت:

هر دو کشور با یکدیگر هم نظر هستیم که برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین یک ائتلاف بین قاره‌ها و کشورها شکل بگیرد تا از حقوق مردم‌ فلسطین حمایت شود. امروز آنچه باعث تأسف ما و همه ملت‌های جهان است، این است که مردم فلسطین که می‌خواهند از وطن و زندگی خودشان دفاع کنند، مورد هجمه دشمنان قرار گرفته‌اند و رژیم صهیونیستی با روحیه نژادپرستی، مشغول نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در فلسطین است و زن و کودک را به خاک و خون می‌کشد.

او با اشاره به شهادت بیش از ۶ هزار کودک و ۴ هزار زن بی‌دفاع و بی‌گناه فلسطینی و ویرانی تعداد زیادی از خانه‌ها و آوارگی مردم غزه به دست رژیم صهیونیستی تصریح کرد:

این جنایات موجب تأسف همه شده و ما هم در مذاکرات با رئیس جمهور محترم کوبا، حمایت از مردم فلسطین را مورد تأکید قرار دادیم. تأسف‌بارتر از آنچه به دست رژیم صهیونیستی انجام می‌شود، حمایت آمریکا و غربی‌ها از این جنایات هولناک است؛ کسانی که مدعی حقوق بشر هستند چگونه از این جنایات علیه بشریت حمایت می‌کنند؟ همچنین تأسف‌بارتر از این جنایات و حمایت غربی‌ها از آن، ناکارآمدی نظامات بین‌المللی است که نتوانست ماشین جنگی را که آمریکایی‌ها در اختیار رژیم صهیونیستی گذاشتند متوقف کند. سازمان ملل، شورای امنیت، اتحادیه عرب و بسیاری از اتحادیه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری کارآمدی خودشان را از دست دادند. امروز بشریت شاهد ناکارآمدی سازمان‌های جهانی است که مدعی دفاع از مظلوم هستند.

وی گفت:

در مذاکرات با رئیس جمهور محترم کوبا به این نقطه رسیدیم که این نظام ناعادلانه جهانی باید پایان پذیرد و به دنبال شکل‌دهی به یک نظام عادلانه جهانی باشیم که در پرتو آن بتوان از مظلوم دفاع کرد و ظالم را سر جای خودش نشاند و از ظلم، تعدی و بیدادگری جلوگیری کرد. هر دوی ما هم‌نظریم که باید ائتلافی با مشارکت همه کشورهای همسو برای حمایت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین در قاره‌های مختلف شکل بگیرد تا بتواند از حقوق حقه مردم فلسطین حمایت کند.

وی تاکید کرد که مسئولان بخش‌های مرتبط با اسناد همکاری امضا شده میان ایران و کوبا در هر دو کشور باید اجرای این اسناد را با جدیت پیگیری کنند تا آثار مثبت و سازنده آن هر چه زودتر نصیب دو ملت شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان