باید ۵ هزار کیلومتر عمق دفاع استراتژیک خود را توسعه دهیم | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 19:31

باید ۵ هزار کیلومتر عمق دفاع استراتژیک خود را توسعه دهیم

شماره: 24816
Aa Aa

عمق دفاع استراتژیک ما دریای مدیترانه و اقیانوس هند است و نیروهای سپاه باید بر این نقاط متمرکز شوند؛ جنگ‌های آتی دریاپایه و هواپایه است.

یحیی صفوی، مشاور عالی فرمانده کل قوا؛
باید ۵ هزار کیلومتر عمق دفاع استراتژیک خود را توسعه دهیم

یحیی صفوی، مشاور عالی فرمانده کل قوا در همایش «روایت پیشرفت؛ ۴۰ سالگی دانشگاه امام حسین(ع)» با بیان این‌که «این دانشگاه سه ماموریت اصلی دارد» اظهار کرد:

اولین ماموریت مربوط به درون سپاه است که باید کادر مدیریت و فرماندهانی را تربیت کند که مومن باشند، علم داشته باشند، مردم‌دار باشند و اهل عمل باشند به‌ویژه در مورد استادان دانشگاه باید این موارد رعایت شود، استاد بیش از علم با رفتار و اخلاقش تاثیرگذار است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی افزود:

موضوع دوم این است که این دانشگاه و سپاه پاسداران باید کشور و دولتمردان را کمک کنند. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و قرارگاه محرومیت‌های سپاه در سطح کشور کارهای بزرگی انجام دادند. برخی جاها ناکارآمدی داریم و برخی افراد کار بلد نیستند اما چه کنیم؟ گرفتار شدیم و باید وقتی آنان نمی‌توانند نیروهای مسلح به فرمان رهبری انقلاب بروند و کمک کنند مشکلات مردم حل شود. می‌بییند که یک سیل آمده است؛ ما هر سال سیل داریم، هرچند سال یکبار زلزله داریم، حالا چرا بلد نیستیم پیش‌بینی و پیشگیری کنیم؟ حالا اگر سیل و زلزله آمد به سرعت برویم و کار را جمع کنیم و نگذاریم مردم در مشکل باشند.

صفوی یادآور شد:

رهبر معظم انقلاب در طول دوره زعامت خود جبهه مقاومت را قدرت بخشیدند. این تفکر رهبری انقلاب است. شهید قاسم سلیمانی فرمانده میدانی بود که تدابیر رهبری انقلاب و حمایت سپاه را همه‌جانبه در پشت داشت تا جبهه مقاومت شکل گرفت و امروز شاهدیم یمنی‌ها آمریکایی‌ها را ذلت نشاندند و انگلیسی‌ها را تحقیر کردند. این سومین وظیفه دانشگاه امام حسین است که جبهه مقاومت و سپاه پاسداران را تقویت کند.

وی با تاکید بر این‌که «ما چاره‌ای جز عمق‌بخشی به دفاع و امنیت ملی خود نداریم» تصریح کرد:

عمق دفاع استراتژیک ما دریای مدیترانه و اقیانوس هند است. ما از ایران باید ۵ هزار کیلومتر عمق دفاع استراتژیک خود را توسعه دهیم. نیروهای دریایی و هوا و فضای سپاه باید بر این نقاط متمرکز شوند چراکه جنگ‌های آتی دریاپایه و هواپایه است.

مشاور عالی فرمانده کل قوا با بیان این‌که «باید بدانیم ریشه‌های سپاه چگونه شکل گرفت و اکنون در چه مسیری قرار است حرکت کند» اظهار کرد:

درس ما در دانشگاه امام حسین و سپاه این است که راه آینده آن‌ها را به شکلی طی کنیم که موفقیت‌های گذشته حفظ شود و ارتقا و تداوم آن راه در آینده است. خدا می‌داند که ما و دوستانمان هیچگاه از شهادت نترسیدیم، سرلشکر سلامی عزیز همواره درباره جنگ می‌گفت ما سر و جان خود را در راه خدا دادیم. سپاه باید مبانی و مولفه‌های قدرت، شکل‌گیری و گسترشش را بشناسد.

وی با بیان این‌که «ما بیش از گذشته باید به حال و آینده فکر کنیم» تأکید کرد:

ما فقط در گذشته زندگی نکنیم. ما تفکر اسلام ناب را تفکر امامین انقلاب اسلامی می شناسیم و تفکر آنان تفکر امام صادق (ع) است. ما با عقلانیت و علم، جنگ را پیش بردیم. از شورای عالی سپاه که ۱۲ نفر بودند ۹ نفر عالم بودند، از آیت‌الله محلاتی گرفته تا آقای دین‌پرور و بقیه نیز اغلب هم دانشگاهی بودند و هم انقلابی، آنان فهم راهبردی و نگاه به آینده داشتند. بیشتر فرماندهان جنگ یا دانشجو یا فارغ‌التحصیل دانشگاه بودند. تفاوت ما با دشمنان این بود که از نظر تفکر، اندیشه و عقلانیت و روحیه جهادی یا طرح‌ریزی عملیاتی بر دشمن غلبه داشتیم، راهبرد دشمن را تشخیص می‌دادیم و با راهبردی که برای دشمن غیرقابل‌ تصور بود به او حمله می‌کردیم. البته عامل دیگری هم وجود داشت که آن روحیه جهادی، شجاعت و اقدام و عمل به موقع و تصمیم‌گیری در زمان بود.

وی با بیان این‌که «مردمی‌بودن سپاه یکی دیگر از عوامل پیشرفت آن بود»، تاکید کرد:

سپاه از مردم است و در خدمت مردم است. ما مردم‌داریم و سپاه تا آخر مردمی باقی می‌ماند. دست سپاه در دست مردم است و سپاه خدمتگزار ملت، کشور و انقلاب است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان