با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 18:31

با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم

شماره: 23191
Aa Aa

سقف زمانی انتقال ارز ایران و آزادسازی زندانیان دوتابعیتی ۲ ماه است| مقامات آمریکایی اطلاع دارند که دوران بزن در رو تمام شده؛ دست‌درازی به نفت ایران مصداق بارز راهزنی دریایی و نقض مقررات دریایی است و ایران در برابر راهزنی دست‌بسته نخواهد بود.

کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خویش گفت:

در سازمان ملل با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم.

به گزارش اسپادانا خبر، وی اظهار داشت:

گفت و گوهای ایران و آمریکا غیر مستقیم است و صرفا برای تبادل آزادی زندانی ها، رفع انسداد از دارایی های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران و گفت و گوی غیر مستقیم برای مذاکرات رفع تحریم‌ها است. هیچ برنامه‌ای برای گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و جای دیگری وجود ندارد.

او با بیان این که آزادسازی دارایی‌های ایران در عراق در حال انجام است گفت:

علاوه بر دارایی‌های که از سوی کره آزاد می‌شود روند انتقال بخشی دیگری از دارایی‌های ما در عراق که با توجه به مداخلات آمریکا امکان بازپس‌گیری آن سخت شده بود شروع شده و در حال انجام است. دولت از حقوق ملت ایران در هیچ جایی کوتاه نمی آید.

کنعانی همچنین گفت که بازه زمانی مشخص شده در ارتباط با توافق ایران و آمریکا بر سر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و آزادی زندانیان تا سقف ۲ ماه درنظر گرفته شده است.

 کنعانی در پاسخ به خبر آغاز تخلیه نفت دزدیده‌ شده ایران در تگزاس نیز بیان کرد:

ایران دست تعرض‌کنندگان به حقوق ملت را کوتاه خواهد کرد. مقامات آمریکایی اطلاع دارند که دوران بزن در رو تمام شده است. ایران نسبت به هرگونه تعرض به حقوق ملت ایران در هیچ کجا دست‌بسته نخواهد بود و واکنش نشان خواهد داد. دست‌درازی به نفت ایران مصداق بارز راهزنی دریایی و نقض مقررات دریایی است و ایران در برابر راهزنی دست‌بسته نخواهد بود.

او با بیان این که ارتقای همکاری‌های ایران و بریکس یک منفعت دوجانبه است گفت:

عضویت در بریکس برای ایران دارای اهمیت است. بریکس به‌عنوان یک اقتصاد نوظهور جایگاه ویژه خود در جهان را در حال پیدا کردن است. ایران از معدود کشورهایی است که با همه اعضای بریکس همکاری‌های خوبی در حوزه‌های اقتصادی و تجاری دارد.

او حضور نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس را کاملا تحریک‌آمیز خواند و گفت:

باید امنیت درون‌زا در منطقه شکل بگیرد. نیروی دریایی ایران با هرگونه اقدام غیرقانونی از هر طرفی اقدام مناسب خواهد داشت. گفت‌وگو و مشورت با کشورهای حوزه خلیج فارس نیز وجود دارد و ادامه خواهد یافت.

وی گفت:

انتشار برخی جزئیات در موضوعاتی خاص می‌تواند هدف را دچار خدشه کند:

ملت محرم هستند و در تلاش های دولت مردم ایران نامحرم نیستند. برخی موضوعات ویژگی های خاص دارد و در موضوع ازادسازی زندانیان و دارایی‌های ایران دستیابی به نتیجه حائز اهمیت است. طبیعتا انتشار برخی جزئیات می‌تواند هدف را دچار خدشه کند. در چارچوب گفتگوها طرفین برای اینکه روند گام به گام پیش رود توافق دارند که از نشر جزئیات اجتناب کنند. در خصوص عربستان ما به ازسرگیری روابط توافق کردیم و بیانیه‌ای با عنوان پکن یک و دو منتشر شد. مفاد بیانیه کاملا روشن است و انتشار عام پیدا کرده است. بر نافذ بودن و اجرای ممافقت نامه‌های قبلی دو کشور تاکید شده است. این موافقت نامه‌ها بین دولتی بود و نمایندگان ملت آن را تصویب کرده بودند. همچنین در مذاکرات توافق شد بر اساس نیازهای جدید اسناد جدید رایزنی شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان