با رعایت خطوط قرمز آماده جمع‌بندی مذاکرات هستیم | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 20:18

با رعایت خطوط قرمز آماده جمع‌بندی مذاکرات هستیم

شماره: 20581
Aa Aa

رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار هدف طرف ایرانی در مذاکرات بوده و سیاست بدون تغییر تهران دوری از جنگ و کمک به اعاده امنیت و ثبات منطقه است.

ایران انتظار ندارد از خاک عراق تهدیدی متوجه همسایگان شود؛
با رعایت خطوط قرمز آماده جمع‌بندی مذاکرات هستیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست بغداد - ۲ در بحرالمیت اردن گفت که رسیدن به یک فهم مشترک جهت نیل به ثبات، صلح و توسعه نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت قطعی است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، او ضمن تاکید بر حمایت همیشگی جمهوری اسلامی ایران از دولت و‌ ملت عراق ابراز امیدواری کرد که در نتیجه تعامل و همکاری کشورهای حاضر در این نشست منطقه خلیج فارس شاهد توسعه، آبادانی و ثبات بیشتری باشد.

وی توسعه همکاری های همه‌جانبه با کشورهای همسایه از جمله عراق را از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران اعلام و بر حمایت همه‌جانبه تهران از دولت بغداد تاکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به ارتباط مستقیم آرامش و ثبات ایران و منطقه، سیاست بدون تغییر تهران را دوری از جنگ و کمک به اعاده امنیت و ثبات در منطقه دانست و گفت:

جمهوری اسلامی ایران پاک ترین خون ها و شجاع ترین فرزندانش را برای دفاع از امنیت و ثبات منطقه در کنار ملت و دولت عراق و سوریه و در مصاف با داعش تقدیم نموده است.

او یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان که با ترور مستقیم رژیم آمریکا به شهادت رسیدند را گرامی داشت.

وی جایگاه عراق در برقراری صلح و‌ ثبات در منطقه را مهم و از نقش مثبت منطقه ای عراق در جهت برقراری صلح و ثبات منطقه و ترویج فرهنگ گفتگو استقبال نمود. 

همچنین آمادگی تهران برای تعمیق همکاری های منطقه ای را یادآور گردید.

او با بیان اینکه امنیت امری وارداتی و خریدنی نبوده و قابل گزینش از منطقه ای به منطقه دیگر نیست از عدم حضور نماینده جمهوری عربی سوریه در نشست امروز ابراز تاسف نمود.

وی تاکید کرد که ایران انتظار ندارد از خاک عراق هیچ تهدیدی متوجه همسایگان شود.

امیرعبداللهیان، کارآمدترین مدل ائتلاف در بین کشورهای منطقه را، ائتلاف برای صلح و توسعه با مشارکت همه کشورهای منطقه دانسته و بر ضرورت همکاری های کشورهای منطقه در برخورد با چالش های منطقه ای نظیر موضوعات زیست محیطی و پدیده طوفان های گرد و غبار تاکید کرد.

او ضمن برشمردن ظرفیت‌های ژئوپولیتکی و اقتصادی منطقه از جمله در زمینه حمل و نقل و ترانزیت بین آسیا، اروپا و آفریقا این ظرفیت‌ها را محرک و زمینه ساز مناسبی برای همکاری مشترک بین کشورهای منطقه عنوان نمود.

وی با تاکید بر جدیت جمهوری اسلامی در مذاکرات دو سال گذشته در خصوص برنامه هسته ای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار را هدف طرف ایرانی در مذاکرات اعلام نمود و گفت:

روز جاری با آقای جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکراتی داشتم و ضمن تشکر از نقش سازنده ایشان در مذاکرات وین به ایشان گفتم که ما با رعایت خطوط قرمز و متون پیش رو آماده جمع‌بندی هستیم.  

تاکید بر منطقه عاری از سلاح هسته ای و‌ کشتار جمعی و ضرورت جلوگیری از فرصت تهدید امنیت منطقه توسط کلاهک های هسته ای رژیم صهیونیستی از دیگر محورهای سخنرانی امیرعبداللهیان بود.

او مساله فلسطین را همچنان موضوع اول جهان اسلام نامیده و ضمن اعلام حمایت کامل جمهوری اسلامی ایران از مقاومت در مقابل اشغالگری راه حل سیاسی مساله فلسطین را با توجه به اصل «حق تعیین سرنوشت»، برگزاری رفراندم میان ساکنان اصیل سرزمین تاریخی فلسطین، اعم از مسلمانان، یهودیان و مسیحیان و تشکیل دولت واحد فلسطین به پایتختی قدس دانست.

  •  

مداخله فرانسه در امور داخلی ایران غیرقابل قبول است

اميرعبداللهيان در توييتی نوشت:

در حاشیه کنفرانس بغداد ٢  گفتگوی وزرای خارجه فرانسه و ایران.

مداخله فرانسه در امور داخلی ایران را غیرقابل قبول دانستم. ترمیم مواضع فرانسه مورد گفتگو بود. توافق داریم که مسیر دیالوگ و دیپلماسی مرجح است. جمهوری اسلامی ایران، قوی و مستحکم است.

  •  

آمادگی عربستان برای ادامه گفتگو با ایران

امیرعبدالهیان همچنین در توئیتر نوسته است:

در حاشیه کنفرانس «بغداد ۲» فرصتی نیز جهت صحبت دوستانه بابرخی از همتایانم از جمله وزیران خارجه عمان، قطر، عراق، کویت و عربستان مهیا شد. وزیر سعودی به من از آمادگی کشورش برای ادامه گفت‌وگو با ایران خبر داد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان