بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب مردم نان‌شان را قسطی می خرند | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 16 ارديبهشت 1403 - 11:13

بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب مردم نان‌شان را قسطی می خرند

شماره: 12894
Aa Aa

محمدرضا عارف گفته از آن‌جایی که انقلاب اسلامی بسیار زود پیروز شد ما آمادگی حکومت نداشتیم و به دلیل بی‌تجربگی و نگاه قیم مآبانه گرفتاری‌هایی داشتیم.

اصلاحات حذف شدنی نیست؛
بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب مردم نان‌شان را قسطی می خرند

محمدرضا عارف می‌گوید:

متاسفانه رقبای ما به خاطر منافع کوتاه مدت‌شان اولویت خود را بر روی عدم مشارکت گذاشته‌اند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایلنا، وی با بیان این که قرار نبود بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب مردم نان‌شان را قسطی بخرند گفت:

بخشی از جریان اصولگرا با استفاده از نهادهای نظارتی و حاکمیتی و با ابزار غیر شرعی و غیراخلاقی دست به حذف رقبایش می‌زند. وضعیت نگران کننده امروز نتیجه کارهایی است که در گذشته انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در مجلس دهم سراغ طرح‌های حساس سیاسی و امنیتی نرفتیم گفت:

بنا نبود مجلس یا فراکسیون امید حصر را بشکند بلکه قصدمان این بود مطالبات را مطرح کنیم و تلاش کنیم تا پرونده حصر از طریق مراجع ذیربط بسته شود. سیاست خارجی ما به استناد قانون اساسی از شئونات رهبری و امنیت ملی سرچشمه می‌گیرد و نباید انتظار داشت با تغییر دولت اتفاق خاص و برجسته ای در این حوزه رخ دهد اما واقعیت امر این است که  اگر از انقلاب و نظام، مردم را بگیریم چیز دیگری نخواهیم داشت. نظام ما از آن دست نظام‌هایی است که مشروعیت آن را با حضور مردم می‌سنجند از همین رو باید روی حضور مردم در میدان انتخابات حساب ویژه باز کنیم. شما نگاه  کنید هرگاه حضور حداکثری مردم را در انتخابات داشتیم بسیاری از فشارها که از سوی مخالفین، معاندین و دولت های مخالف نظام بر ما وارد شده بود کاهش پیدا کردند بنابراین اصلاح طلبان با همین رویکرد و به عنوان بخش اصلی و تاثیر گذار جامعه راهبرد مشارکت حداکثری را در انتخابات همواره در نظر داشته است.

عارف گفت:

امروز بر کسی پوشیده نیست مشکلات معیشتی و اقتصادی وجود دارد، جوانان با مسئله اشتغال رو به رو هستند و بخش مهمی از جامعه ما در تامین مایحتاج زندگی با مشکل روبه‌رو هستند حتی در بعضی از مناطق کشور حتی در پایتخت وضعیت به حدی رسیده است که برخی مردم نان روزانه‌شان را متاسفانه به صورت نسیه خریداری می‌کنند و یا کارت یارانه‌شان را گرو می‌گذارند تا آن‌چه که نیاز دارند تهیه کنند. قطعا این وضعیت در شان انقلاب و حکومتی مانند کشور ما نیست و نباید بعد از ۴ دهه از انقلاب به اینجا می‌رسیدیم. شاید اگر امروز یک بی میلی در مردم برای حضورشان در انتخابات احساس می‌کنیم به این دلیل است که فکر می‎‌کنند رای آنها هیچ تاثیری ندارد که باید هشدار بدهم این تفکر بسیار خطرناک است و نباید بگذاریم مردم به اینجا برسند. ما نمی‌توانیم خودمان را با فلان کشور که با حضور ۳۰ درصدی مردمش در پای صندوق‌های رای مشروعیت پیدا می کند مقایسه کنیم زیرا ابتدای انقلاب هم بر روی حضور مردم مانور داده‌ایم و عنوان کرده‌ایم همه سرمایه نظام حضور مردم است بنابراین نمی‌توانیم بگوییم چون فقط ۳۰ درصد مردم به پای صندوق‌های رأی آمدند  سرمایه اجتماعی ما حفظ شده است، خیر. اصلا چنین چیزی نیست و اتفاقاً معتقدم  باید ریشه یابی کنیم چرا مردم نمی آیند؟ این بسیار بد است یک ایرانی احساس کند که رأی داده است اما اثری نداشته است و به این یقین برسد بود و نبودنش در میدان انتخابات هیچ تفاوتی ندارد. باید به مردم و مطالبات آنها احترام بگذاریم اما متاسفانه مردم گاهی به دلیل نبودن همین احترام احساس بی تفاوتی و دلسردی می‌کنند و می‌گویند چه فرقی می‌کند چه کسی رئیس جمهور شود و اصطلاحاً می گویند رئیس جمهور در عمل کاره‌ای نیست که ما باید این ذهنیت را اصلاح کنیم زیرا ریاست جمهوری یک نهاد برجسته کشور است رئیس جمهور و شخصیت دوم حقوقی کشور  بعد از رهبری است و طبق اختیاراتی که قانون اساسی به آن داده است باید در جهت تامین نیازهای کشور گام بردارد.

عارف ادامه داد:

واقعیت این است از آن‌جایی که انقلاب اسلامی بسیار زود پیروز شد ما آمادگی حکومت نداشتیم بنابراین در دهه اول به همین دلیل بی‌تجربگی گرفتاری‌هایی داشتیم و عملاً آن نگاه قیم مآبانه و عدم آمادگی حکومت‌داری مشکلاتی را ایجاد کرد.

او گفت:

گفتمان اصلاحات نمی‌تواند خودش را حذف کند، اصلاحات نه حذف شدنی است و نه می‌تواند حضور نداشته باشد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان