به دنبال توسعه درگیری و تنش نیستیم | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 14:59

به دنبال توسعه درگیری و تنش نیستیم

شماره: 24575
Aa Aa

لغو روادید جهانگردی برای ۲۸ کشور از ۱۵ بهمن اجرایی شده است| آمریکایی‌ها در جایگاهی نیستند که به ایران هشدار بدهند| نیازی به مذاکره مستقیم ایران و آمریکا نیست. پیام ما به آمریکا رسیده و از طریق واسطه‌ها پاسخ‌های صریحی دادیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
به دنبال توسعه درگیری و تنش نیستیم

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خویش گفت:

پیام صریح ما از طریق واسطه‌ها به آمریکا رسیده است.

به گزارش اسپادانا خبر، او اظهار داشت:

نیازی به مذاکره مستقیم ایران و آمریکا نیست. پیام ما به آمریکا رسیده و از طریق واسطه‌ها پاسخ‌های صریحی دادیم.

وی درخصوص اظهارات مقامات انگلیس درباره ایران گفت:

آنهایی که دستشان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به خون ملت فلسطین و کودکان فلسطین آغشته است نمی‌توانند در خصوص جمهوری اسلامی ایران که همواره حامی ملت مظلوم فلسطین بوده اظهارنظر کنند. اتهام زنی به ایران فرار به جلو و تلاشی ناشیانه برای انحراف افکار عمومی از عملکرد غلط رژیم انگلیس در حمایت از رژیم صهیونیستی است.

او درباره ادعای ترامپ برای حمله هماهنگ شده به پایگاه عین الاسد نیز بیان کرد:

 شهادت آدم دروغگو و جنایتکار و جنایت پیشه که اکنون به دنبال رقابت‌های انتخاباتی است مسموع نیست.

 کنعانی با بیان این که لغو روادید جهانگردی برای ۲۸ کشور از ۱۵ بهمن اجرایی شده است گفت:

این اقدام در چارچوب سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی برای گشترش مناسبات و ارتباطات با کشورهای دوست و همسایه صورت گرفته است. امیدواریم متقابلا شاهد لغو روادید جهانگردی از سوی کشورهای دوست و همسایه برای شهروندان ایرانی باشیم.

او  در واکنش به حمله آمریکا به عراق، سوریه و یمن آن را تلاشی ناشیانه برای انحراف مجامع بین‌المللی و اذهان عمومی خواند:

کانون بحران در فلسطین است و راه‌حل اساسی و پایدار هم پایان دادن به جنایت جنگی و نسل‌کشی است. دولت آمریکا مایل است همچنان دست رژیم صهیونیستی را برای ادامه جنایت باز بگذارد. حمله به دیگر کشورها در منطقه ازجمله عراق و سوریه و یمن نقض حاکمیت ارضی کشورها بوده تلاشی ناشیانه برای انحراف اذهان عمومی از  کانون بحران به دیگر مناطق پیرامونی است. آمریکا یا دچار سرگردانی است یا دچار تناقض در گفتار و عمل و جامعه جهانی نمی‌تواند روی نقش آمریکا برای صلح و ثبات در منطقه حساب باز کند.

وی اعلام کرد که حمله آمریکا و انگلیس به یمن اقدامی ناشیانه و غیرقانونی است:

انگلیس و آمریکا با نادیده گرفتن کانون بحران و حمله به دیگر کشورها در منطقه به دنبال توسعه دامنه تنش و بحران در منطقه هستند؛ اینها به نفع جامعه جهانی نیست و امنیت و صلح بین‌المللی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

کنعانی با بیان این که به دنبال توسعه دامنه درگیری و تنش با هیچ کشوری نیستیم گفت:

ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد. قطعا به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم و اقدامات ایران طی ۴ ماه اخیر اثبات می‌کند که به دنبال ایجاد زمینه‌های ثبات در منطقه و پیشگیری از توسعه دامنه جنگ و بحران در منطقه است. این آمریکا است که با نیروی نیابتی خود رژیم صهیونیستی برای تحقق اهداف راهبردی خود و تامین منافع نامشروع خود استفاده می‌کند.

او در پاسخ به سوالی درخصوص حضور یک تبعه آمریکایی در لانه جاسوسی سابق آمریکا گفت:

شهروندان آمریکایی منعی برای سفر به ایران ندارند. شهروندان جمهوری اسلامی ایران نیز امکان سفر به آمریکا را دارند ولی اینکه آیا این فرصت‌ها برابر و مساوی است مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تایید یا تکذیب می‌کنید که آمریکا قبلا از حمله به سوریه و یمن به ایران هشدار داده و به این ترتیب سپاه توانسته نیروهای خود را از آن مناطق جابجا کند؟ گفت:

در این زمینه هیچ اطلاعی ندارم که آمریکایی‌ها به ما هشداری داده باشند؛ آمریکایی‌ها در جایگاهی نیستند که به ایران هشدار بدهند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان