تبادل اسرا با اسرائیل شایعه است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 19:01

تبادل اسرا با اسرائیل شایعه است

شماره: 22757
Aa Aa

ایجاد هیأت حقیقت یاب توسط کشورهای غربی غیرقانونی و غیرمشروع است| دولت های اروپایی و آمریکا در اجرای تعهداتشان در برجام کوتاهی کردند؛ ایران به هرگونه تحریم جدید آمریکا و اروپا واکنش متناسب نشان خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
تبادل اسرا با اسرائیل شایعه است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی خویش درباره نشست اخیر شورای امنیت گفت:

در این نشست شاهد بهانه جویی سه کشور اروپایی بودیم.

به گزارش اسپادانا خبر، وی گفت که تحریم‌های یکجانبه به عنوان ابزار قانونی توسط آمریکا و متحدان آن علیه ایران استفاده شده است. گفته‌ایم توسل به این تحریم‌ها غیرقانونی و نقض حقوق بشر است.

کنعانی گفت:

درباره برجام هم دولت آمریکا به صورت غیرقانونی از یک توافق بین‌المللی خارج شد و هم دولت‌های اروپایی از انجام تعهداتشان در چارچوب برجام اجتناب کردند و به رغم وعده‌هایی که دادند نتوانستند نقصان آمریکا را جبران کنند. دولت‌های اروپایی و سه دولت به اندازه آمریکا در اجرای تعهداتشان مسؤولیت دارند و کوتاهی کردند و باید پاسخگوی کوتاهی باشند. اینکه در موضع مدعی بنشینند و علیه ایران اتهاماتی را مطرح و یا تحریم‌هایی را برمبنای ادعاهای واهی علیه ایران اعمال کنند یک اقدام کاملا غیرقانونی و غیرقابل پذیرش است. این اقدامات را رد می‌کنیم و غیرسازنده و حرکت در مسیر کاملا بی نتیجه می‌دانیم که هم دولت آمریکا و هم طرف‌های اروپایی مدت‌ها در این مسیر حرکت کردند و به نتیجه نرسیدند. دولت‌های اروپایی به جای بهانه‌جویی و اتهام زنی پاسخگوی خود در مورد برجام و ایران باشند. هرگونه تحریم جدید براساس ادعاهای بی پایه و اساس کاملا مردود است و ایران این حق را برای خود محفوظ می‌داند و به هرگونه اقدام غیرمسؤولانه واکنش جدی متناسب در زمان خود نشان خواهد داد.

او همچنین گفت:

فرقه منافقین هزینه های زیادی را به آلبانی و روابط دو کشور وارد کرده است. به رغم شناخت از ماهیت این فرقه کشورهایی از آنها حمایت و میزبانی می‌کنند، برخورد با این گروهک برآمده از مسئولیت بین المللی کشورها است. از جامعه بین المللی انتظار داریم صدای خانواده های اعضای این گروهک را بشنوند. انتظار داریم کشورهای مدعی حقوق بشر و کشورهای اروپایی به مسئولیت‌های خود در قبال گروه‌های تروریستی عمل کنند. مجامع بین‌المللی نیز صدای خانواده‌های اعضای گرفتار شده در سازمان منافقین را بشنوند.

وی افزود:

ایران در چارچوب ظرفیتهای موجود قضایی و پلیس بین‌الملل درخواست استرداد اعضای گروهک را برای تعداد قابل توجهی از کشورها ارسال کرده است.

او در واکنش به رای دادگاهی در آمریکا مبنی بر پرداخت بخشی از دارایی ایران به مسیح علی‌نژاد گفت:

راهزنی آمریکا در قبال دارایی‌های دیگر کشورها را به‌هیچ‌ عنوان نمی‌پذیریم. این اقدام کاملا غیرقانونی و نامشروع است.

کنعانی در پاسخ به خبری مبنی بر میانجیگری روسیه بین اسرائیل و ایران برای تبادل اسرا گفت که برای اظهارات مقامات صهیونیستی ارزشی قائل نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین اظهار داشت:

با وجود سازوکار داخلی در کشور ایجاد هیأت حقیقت یاب توسط کشورهای غربی غیرقانونی و غیرمشروع است. با توجه به مسؤولیت‌پذیری ایران در ارتباط با مباحث حقوق‌بشری ایجاد این کمیته غیرقانونی است. همان کشورهایی که تحریک‌کننده اغتشاشات در ایران بودند و با یک فاصله زمانی خود به شرایطی در داخل کشور مبتلا شدند که به روش‌های غیرقانونی و ناقض حقوق بشر برای سرکوب اعتراضات متوسل شدند بانی ایجاد چنین سازوکاری هستند. ما سیاست یک بام و دو هوا را نمی‌پذیریم.

او در واکنش به اظهارات سالیوان درباره مذاکرات غیرمستقیم برای آزادی زندانیان نیز بیان کرد:

از همه مسیرها و فرصت‌های دیپلماتیک از جمله گفت‌وگوهای با واسطه و تبادل پیام‌های با واسطه برای احقاق حقوق حقه ملت ایران در موضوع هسته‌ای استفاده خواهیم کرد و از هیچ فرصتی دریغ نخواهیم کرد. تلاش‌های دیپلماتیک ادامه دارد و متناسب با شرایط و فرصت‌ها این مسیر را دنبال خواهیم کرد. هم در ارتباط با آزادی زندانیان و هم رفع انسداد از دارایی‌های مالی ایران و هم در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها این گفت‌وگوها و تبادل پیام‌ها با فراز و نشیب‌هایی ادامه دارد و روند جاری محسوب می‌شود.

کنعانی گفت:

مادامی‌که دولت آمریکا از رفتارهای خودش به‌طور جدی عدول نکند و روابط توام با احترام متقابل را نپذیرد و از موضع سلطه بخواهد با ملت ایران صحبت کند در چنین فضایی صحبت از بازنگری در روابط  یا ایجاد روابط دوجانبه بی‌معنی است. دولت آمریکا نه به احترام دوجانبه پایبند بوده و نه به منافع و حقوق شناخته شده ملت ایران.

وی گفت که ایران در ارتباط با دیگر کشورهای جهان هیچ محدودیتی برای گسترش روابط مبتنی بر احترام متقابل ندارد.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان