ترور هنيه بدون حمايت اطلاعاتى آمريكا امكانپذیر نبود | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 10 مرداد 1403 - 21:56

ترور هنيه بدون حمايت اطلاعاتى آمريكا امكانپذیر نبود

شماره: 26004
Aa Aa

هدف قرار دادن یک مهمان رسمی بلندپایه تجاوز جدی علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود؛ در پاسخ قاطع تردید نخواهیم کرد.

نامه جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت؛
ترور هنيه بدون حمايت اطلاعاتى آمريكا امكانپذیر نبود

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به بیروت و ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران خواستار اقدام شورای امنیت برای پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه تل‌آویو شد.

به گزارش اسپادانا خبر، در نامه «امیرسعید ایروانی» آمده است:

در ساعات اولیه ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۴، رژیم اسرائیل یک حمله تروریستی بزدلانه علیه محل اقامت جناب آقای اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس که یک گروه مقاومت فلسطینی شناخته شده است انجام داد. این حمله منجر به شهادت آقای هنیه و محافظ ایشان شد. این اقدام جنایتکارانه در تهران صورت گرفت؛ جایی که آقای هنیه به‌عنوان مهمان رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان، دعوت شده بود. 

چنین جنایت فجیعی که یک مهمان رسمی بلندپایه را هدف قرار داده تجاوز جدی علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و نقض آشکار اصول و موازین اساسی حقوق بین‌الملل، علی‌الخصوص اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد از جمله ماده ۲(۴) که تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر دولتی را ممنوع می‌کند به شمار می‌آید.

ایران به شدیدترین وجه ممکن اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در ترور آقای هنیه را محکوم می‌کند. نقش و مسئولیت ایالات متحده آمریکا به‌عنوان متحد استراتژیک و حامی اصلی رژیم اسرائیل در منطقه در این جنایت هولناک را نمی‌توان نادیده انگاشت. این اقدام نمی‌توانست بدون مجوز و حمایت اطلاعاتی ایالات متحده صورت گیرد. تداوم تجاوزات رژیم اسرائیل، صلح و ثبات در منطقه را تهدید می‌کند. جامعه بین‌المللی، به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد نمی‌تواند نسبت به این جنایات فجیع بی‌تفاوت بماند و باید اقدامات قاطعی برای رسیدگی به این تجاوزات و مسئول‌پذیری عاملان آن انجام دهد.

در ادامه این نامه آمده است:

با توجه به پیامدهای وخیم جنایات رژیم اسرائیل بر صلح و امنیت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهد:

- به طور قاطع و شدید حملات تجاوزکارانه و حملات تروریستی رژیم اسرائیل به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران، و همچنین اقدامات تجاوزکارانه اخیر علیه حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان و جمهوری عربی سوریه را محکوم کند؛ 

- جلسه فوری برای رسیدگی به تجاوزات و حملات تروریستی اسرائیل در ایران و منطقه تشکیل دهد؛ 

- اقدامات فوری برای تضمین پاسخگویی به این نقض‌های حقوق بین‌الملل از جمله اعمال تحریم‌ها و دیگر تدابیر برای جلوگیری از تجاوزات بیشتر را اتخاذ کند؛ 

- و از این رژیم بخواهد فوراً اقدامات تجاوزکارانه خود را متوقف کرده و به تعهدات بین‌المللی خود از جمله احترام به حاکمیت کشورهای دیگر و حفاظت از جان غیرنظامیان به‌طور کامل عمل کند.

ما از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهیم که به سرعت و قاطعانه در پاسخ به این اقدامات تجاوزکارانه و فعالیت‌های مخرب رژیم اسرائیل در منطقه که تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت بین‌المللی است اقدام کند.

این رژیم تروریستی و حامیان آن مسئولیت این اقدامات را بر عهده دارند. جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد برای پاسخ قاطع و فوری تردیدی نخواهد کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان