تهران و ریاض کمیته‌های مشترک سیاسی و اقتصادی تشکیل می دهند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 19:24

تهران و ریاض کمیته‌های مشترک سیاسی و اقتصادی تشکیل می دهند

شماره: 22537
Aa Aa

بن فرحان می گوید روابط ایران و عربستان بر اساس احترام متقابل، عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر و پایبندی به منشور سازمان ملل استوار است.

نشست خبری وزرای خارجه جمهوری اسلامی وعربستان؛
تهران و ریاض کمیته‌های مشترک سیاسی و اقتصادی تشکیل می دهند

نشست خبری مشترک حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در تهران برگزار شد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست خبری گفت:

ما در خصوص اهمیت تشکیل کمیته های مشترک سیاسی، مرزی، اقتصادی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر از جمله همکاری در حوزه محیط زیست اتفاق نظر داریم و پس از تایید توافقات دو وزیر توسط مقامات عالی دو کشور در مسیر اجرای توافقات فی‌مابین اقدام خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان گفت:

خرسندم که توانستیم پس از قریب ۱۰۰ روز از توافق در تهران با یکدیگر دیدار داشته باشیم. در این مدت سفارت و  کنسولگری‌های دو کشور در تهران، ریاض، جده و مشهد بازگشایی شد و سفرای دو کشور مشخص شدند و کارهای سیاسی آنها در حال انجام است. از مساعدت های عربستان سعودی از بازگشایی سفارت ایران و دفتر همکاری اسلامی ایران در جده تشکر می کنم و متقابلا ما نیز تسهیلات و زمینه‌های اتباع عربستان سعودی برای سفر به ایران آماده کردیم. خرسند هستیم که با ارتباط ایجاد شده بین ایران و عربستان هموطنانمان حجی شایسته و مناسبی را در عربستان سعودی پشت سر می‌گذارنند.

وی گفت:

ما و عربستان در خصوص حمایت از مردم مظلوم فلسطین اتفاق نظر داشتیم.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی نیز گفت:

گفت‌وگوهای مثبت و شفافی را با آقای امیرعبداللهیان داشتیم و این دیدار در چهارچوب تکمیل توافقی که در پکن داشتیم صورت گرفته است. ما در حال حاضر تلاش می‌کنیم که اقدامات دیپلماتیک ادامه داشته باشد و اکنون شاهدیم که سفارت و کنسولگری و دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری های اسلامی بازگشایی شده و به زودی سفارت عربستان در ایران هم بازگشایی میشود.

بن فرحان گفت:

بازگشت روابط دو طرف به حالت طبیعی مهم است چرا که هر دو طرف بازیگران مهمی در منطقه به حساب می آیند و این روابط بر اساس اصلی از جمله احترام متقابل، عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر و پایبندی به منشور سازمان ملل استوار است. امیدواریم شاهد این باشیم که افق‌های همکاری دو کشور بیشتر از این باشد و منافع دو طرف را تامین کند و امیدوارم از سرگیری روابط دو کشور تاثیرات مثبتی بر کل منطقه و جهان اسلام داشته باشد که این مساله به امنیت منطقه و توسعه همکاری های اقتصادی و فرهنگی و سایر زمینه‌ها کمک می‌کند.

بن فرحان گفت:

 عربستان سعودی همه امکانات و ظرفیت های خود را برای خدمت رسانی به حجاج به کار می‌بندد.

وزیر خارجه عربستان اظهار داشت:

من دیداری هم با رئیس جمهور ایران خواهم داشت تا سلام گرم پادشاه و آقای بن سلمان را به ایشان ابلاغ کنم و مایل هستیم که ایشان دعوت به عربستان را پاسخ دهند. سفر امروز من به تهران همزمان شده با مراسم حج و عربستان این افتخار را دارد که به عنوان خادم حرمین شریفین، خادم زائران باشد. عربستان همه امکانات و ظرفیت های خود را برای خدمت رسانی حجاج به کار بسته و به حجاج ایرانی هم خوش آمد می‌گوییم و امیدواریم حج آنها مورد قبول باشد.

  •  

توضيح وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره تغيير محل نشست مشترك خبری اميرعبداللهيان و بن فرحان

ناصر کنعانی گمانه زنی های رسانه‌ای در خصوص تغییر محل گفتگوهای رسانه‌ای دو وزیر را بی‌اساس دانست.

 سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دلیل این تغییر را بروز مشکل فنی و عدم امکان اجرا در محل تعیین شده قبلی عنوان كرد.

پیش‌تر جام جم گزارش داده بود که سالن نشست خبری وزرای خارجه ایران و عربستان به‌خاطر وجود تصویری از شهید حاج قاسم سلیمانی تغییر کرده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان