توافق موقت مطرح نیست | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 16:07

توافق موقت مطرح نیست

شماره: 21479
Aa Aa

سفر گروسی به تهران بخشی از تلاش‌ها برای بازگشت طرف‌ها به برجام بود| تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوها با آمریکا با میانجی‌گری جوزپ بورل ادامه دارد| خط قرمز ما در برجام برداشته شدن تحریم‌ها و منتفع شدن از منافع اقتصادی تعریف شده در برجام است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
توافق موقت مطرح نیست

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری گفت:

ایران به مسیر دیپلماسی معتقد و پایبند است.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

ایران آماده است در چارچوب بازگشت متقابل و مسئولانه همه طرف‌ها به اجرای توافق برگردد.

کنعانی با بیان این که نشست شورای حکام صرفا مربوط به ایران نیست اظهار داشت:

در سفر گروسی به ایران اتفاقی افتاد که گزارش آن در نشست شورای حکام ارائه خواهد شد. در نتیجه سفر گروسی به ایران انتظار این است روند اجلاس در مسیر فنی خود پیش برود.

سخنگوی وزیر امور خارجه با بیان این که بررسی دقیق موضوع حمله به سفارت آذربایجان در دستور کار قرار دارد از کشورهای همسایه خواست در مناسبات خود با رژیم صهیونیستی به حساسیت‌های ایران توجه کافی و لازم داشته باشند.

ناصر کنعانی همچنین اظهار داشت:

تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوها با آمریکا با میانجی‌گری جوزپ بورل ادامه دارد.

وی با بیان این که سفر گروسی به تهران بخشی از تلاش‌ها برای بازگشت طرف‌ها به برجام بود گفت:

گرچه مذاکرات رسمی و علنی انجام نشده اما همانگونه که بارها اعلام شده و از سوی جمهوری اسلامی ایران تاکید شده‌ است تبادل پیام‌ها در کانال‌های ارتباطی که میان دو کشور وجود دارد انجام می‌شود. در نشست‌های آقای باقری، معاون سیاسی وزیر امورخارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های مختلف و با تماس‌هایی که با طرف‌های مختلف وجود دارد، این دیدگاه‌ها و پیام‌ها منتقل می‌شود. مقام‌های آمریکایی هم بارها اعلام کرده‌اند که ما کانال‌هایی برای انتقال پیام‌های خود به طرف ایرانی داریم. تبادل پیام‌های دیپلماتیک از کانال‌های مختلف ادامه دارد، تماس‌ها و گفت‌وگوها با شخص آقای بورل به عنوان هماهنگ‌کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و میانجی‌گر در تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا ادامه دارد، این ارتباط‌ها و تماس‌ها برقر است. طبیعتا سفر آقای گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران هم بخشی از کمک به بازگشت طرف‌های برجامی به این توافق است که امیدواریم با رفع و رجوع مسائل و مشکلات فنی که مدنظر آژانس است، به بازگشت طرف‌ها به برجام کمک کننده باشد.

سخنگوی وزیر امور خارجه گفت:

راه برای اجرای موافقت‌نامه محکومان بین ایران و بلژیک باز شده است. موافقت‌نامه محکومان بین ایران و بلژیک می‌تواند در رابطه با آزادی «اسدالله اسدی» مؤثر باشد. با تحولات به‌وجود آمده در بلژیک امیدواریم شاهد گشایش در رابطه با «اسدالله اسدی» باشیم.

کنعانی ادامه داد:

بازرسی‌های آژانس بر اساس NPT امری طبیعی بوده و در حال انجام است. ایران مایل است در چارچوب حقوق و قانون مناسبات خود را با آژانس در چارچوب فنی گسترش دهد. هر جا غنی سازی صورت بگیرد بازرسی‌های آژانس هم انجام می‌شود.

وی گفت:

کسی نمی‌تواند ایران را به خاطر داشتن رابطه نظامی با روسیه مواخذه بکند. ایران پهپادها را چند ماه قبل از شروع جنگ اوکراین به روسیه داده است. اوکراین هم هیچ سند و مدرکی برای اثبات ادعاهای خود ارائه نکرده است. روسیه تاکید کرده که از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده نکرده است.

کنعانی گفت که برنامه ایران برای تعطیلی سفارت انگلیس را تکذیب می‌کند.

او ادامه داد:

توافق موقت از سوی ایران مطرح نیست و خط قرمز ایران منافع ملی است. مبنای ما بازگشت به توافق برجام بر اساس سند امضا شده در سال ۲۰۱۵ میلادی است. اینکه تا کجا پیش می‌رویم، منافع ملی ایران حدود و ثغور و امتداد این کار را تعیین می‌کند. خط قرمز ما در برجام برداشته شدن تحریم‌ها و منتفع شدن از منافع اقتصادی تعریف شده در برجام است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان