جزئیات خنثی‌سازی بمب‌گذاری‌های تهران اعلام شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 14:16

جزئیات خنثی‌سازی بمب‌گذاری‌های تهران اعلام شد

شماره: 23626
Aa Aa

عوامل فعال سازی کارگاه‌های ساخت بمب‌ که قرار بود در مکان‌های عمومی منفجر شوند دستگیر شدند. این بمب‌ها زمان‌دار بود و با موبایل منفجر می‌شد.

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران؛
جزئیات خنثی‌سازی بمب‌گذاری‌های تهران اعلام شد

سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در گردهمایی اعضای هیات‌های نظارت استانی در مشهد گفت:

وزارت اطلاعات تکلیف خود می‌داند که به شکل همه‌جانبه و با تمام امکاناتش در خدمت انتخابات باشد و در راستای تحقق راهبردهای اعلامی با هیات‌های نظارت، شورای نگهبان و وزارت کشور همکاری کند.

به گزارش اسپادانا خبر، وی اظهار داشت:

دشمن در سال گذشته تمام امکاناتش را برای ایجاد اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی به کار گرفت. بیش از ۵۰ سرویس اطلاعاتی در سال گذشته بدین منظور با یکدیگر همفکری و همکاری کردند. بیش از ۲۰۰ رسانه نیز به شکل مستقیم و مداوم در این جهت فعال بودند و تحریم‌ها و فشارهای همه‌جانبه را نیز تشدید کردند. دشمن تلاش کرد با افزایش فشارها و تحریم‌ها در موضوعات مختلف یک همگرایی علیه ایران ایجاد کند تا آشوب‌ها و اغتشاش‌ها را تداوم ببخشد، بحران امنیتی ایجاد کند و آن را تا انتخابات ادامه دهد. نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و نظامی و انتظامی با اشراف و آگاهی از برنامه دشمنان تلاش کردند با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی آن‌ها را ناکام بگذارند که خوشبختانه موفق شدند. یکی از راهکارهای دشمنان ایجاد حرکت‌های ایذایی و تروریستی در داخل کشور بود تا بی‌ثبات‌سازی و امنیت‌زدایی را رقم بزنند که این اقدامات تروریستی مقدمه ایجاد آشوب مجدد در کشور بود. اروپا، دانمارک، هلند، آلمان، آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌طور مداوم در این عملیات‌ها نقش داشتند و تلاش‌های زیادی در این رابطه انجام دادند که ناکام ماندند. دشمن تلاش کرد تا بین گروه‌ها و افراد ضدنظام وحدت و همگرایی به وجود بیاورد اما در این رابطه نیز ناکام ماند به طوری که نوچه‌هایشان مجبور می‌شوند علنی بگویند به ما می‌گویند برو گم شو. صوت‌هایی از اختلافات آن‌ها و موضع‌گیری‌ها علیه خودشان منتشر شد که استیصال خودشان را بیان کردند و در ادامه نیز صوت‌های دیگری منتشر خواهد شد. دشمن در سال جدید تلاش داشت تا سیاستی واحد به همه آن‌ها ابلاغ کند که مهمترین رکن آن اجرای عملیات‌های تروریستی و ناامن‌سازی بود بنابراین به‌نوعی بین داعش، تجزیه‌طلب‌ها، منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و گروه‌های نوپدید همگرایی به وجود آمد. بر اساس اقدامی که سپاه پاسداران در اقلیم کردستان عراق انجام داد، توافق‌نامه شش‌ماهه‌ای بین ایران و عراق به وجود آمد تا گروهک‌ها خلع سلاح شوند. در روزهای پایانی، سرکنسولگری آمریکا در اقلیم کردستان که بزرگترین سرکنسولگری آن کشور در دنیاست، سران اقلیم را تهدید کرد که اگر تجزیه‌طلب‌ها را خلع سلاح و از ورود به ایران منع کنید، کمک‌های مالی‌مان را قطع خواهیم کرد.

او از افزایش چشمگیر قاچاق سلاح به کشور در ماه‌های گذشته به‌منظور ایجاد آشوب و ناامنی خبر داد و گفت:

بسیاری از محموله‌های قاچاق کشف و اعضای آن توسط سپاه، فراجا و وزارت اطلاعات دستگیر شدند. دشمنان و گروهک‌ها کارگاه‌هایی به‌منظور ساخت بمب‌ و... در داخل کشور نیز فعال کردند. این کارگاه‌ها در شهرهای مختلف شناسایی و عوامل آن دستگیر شدند. در ایام اربعین می‌خواستند ۳۰ بمب به‌صورت همزمان در تهران منفجر کنند که در اطلاعیه وزارت اطلاعات بدان اشاره‌ شد. ازجمله می‌خواستند در مسیر راهپیمایی و الباقی را در سایر مکان‌های عمومی منفجر کنند. بمب‌ها زمان‌دار بود و با موبایل منفجر می‌شد. دشمنان در این رابطه به دنبال ایجاد کشته‌سازی بودند و اطلاعیه‌هایی نیز آماده کرده بودند که در آن آمده بود این کشته‌سازی به‌تلافی کشته‌های اغتشاشات است تا به‌ نظام نسبت دهند. تعداد زیادی از دستگیرشدگان از گروهک‌های تکفیری و تجزیه‌طلب بودند که در کشورهای منطقه آموزش‌دیده بودند.

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران از کشف عملیات‌های انتحاری در میان مردم طی روزهای گذشته خبر داد و گفت:

دشمنان در بازه زمانی هشتم مهر ماه تلاش داشتند تا چند مولوی، پاسدار، قاضی و... را در کشور ترور کنند و طرفین را مقصر این حادثه جلوه دهند و به اختلافات قومی و مذهبی دامن بزنند. دشمنان به دنبال ناامن کردن مرزهای شرقی کشور هستند و لازم است علمای شیعه، اهل سنت و مسئولان هوشیار باشند.

وی هشدار داد که دشمنان به دنبال تداوم فتنه‌گری تا زمان برگزاری انتخابات هستند تا اختلافات درونی و اغتشاشات جدید به وجود آورند. همه باید برای برگزاری امن انتخابات تلاش کنند تا همگرایی‌ها تداوم پیدا کند و از تداوم فتنه‌گری جلوگیری شود.

او با بیان این نکته که نیروهای اطلاعاتی اقدام تهاجمی علیه دشمن را نسبت به اقدام تدافعی در اولویت قرار داده‌اند گفت:

این رویکرد موجب پیروزی در بسیاری از عرصه‌ها شده و دشمنان را ناکام گذاشته است. دشمنان و سران رژیم صهیونیستی نیز معترف‌اند که نیروهای امنیتی ایران در عرصه تهاجمی موفق هستند. امروز نتانیاهو با وحشت از ایران سخن می‌گوید. ژنرال‌هایشان هم از صدها برابر شدن حملات ایران سخن می‌گویند و این را بزرگترین چالش می‌دانند. تهدید به ترور نشان‌دهنده هراس رژیم‌صهیونیستی از ایران است. وحشت آن‌ها موجب شده تا فهرستی برای ترور تهیه کنند و بر عهده بگیرند. آن‌ها نمی‌دانند که نیروهای ایران بزرگ‌شده شاگردان و رهروان یارِ امام هستند که فرمودند بکُشید ما را، ملت ما بیدارتر می‌شود، نظام مقتدرتر خواهد شد، نظام ثبات پیدا می‌کند. این شهادت‌ها توانسته باعث رشد و پیشرفت نظام در مقابل دشمن شود. یک روزی با شهادت سردار دل‌ها، شهید سلیمانی گفتند که ما یک تهدید فوری را از جهان برداشتیم. اعلام کردند ما به تروریسم خاتمه دادیم. امروز جایگزین و جانشین ایشان، سردار پرافتخار سردار قاآنی را هم تهدید به ترور می‌کنند. اگر خاتمه دادید چرا دوباره می‌خواهید دست به ترور بزنید؟ اینها استیصالی است که آنها از اقتدار نظام ما به آن گرفتار هستند. دشمنان پس از ناکامی‌های فراوان اکنون تلاش دارند با روش‌های ایذایی و تروریستی در روابط ما با کشورهای دیگر اخلال ایجاد کنند که تاکنون موفق نشده‌اند. دولتمردان آمریکا در توصیه‌های راهبردی پیرامون ایران تأکید دارند که در مسیر توسعه روابط ایران و جهان خللی ایجاد شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان