جزییات درگیری در مرز ایران و افغانستان اعلام شد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 4 ارديبهشت 1403 - 18:01

جزییات درگیری در مرز ایران و افغانستان اعلام شد

شماره: 22311
Aa Aa

در این درگیری که به دنبال عدم رعایت حسن همجواری طالبان در پاسگاه ساسولی اتفاق اقتاده از سلاح‌های سبک، نیمه‌سبک و توپخانه استفاده شده است.

۲ مرزبان ایران در درگیری با طالبان به شهادت رسیدند؛
جزییات درگیری در مرز ایران و افغانستان اعلام شد

رسانه‌های محلی افغانستان از درگیری در مرز مشترک با ایران خبر دادند و ‌اعلام کردند که این درگیری در منطقه ماککی ولسوالی کنگ ولایت نیمروز بین نیروهای امارت اسلامی و مرزبانان ایرانی رخ داده است.

به گزارش اسپادانا خبر، این درگیری ظهر امروز در مرز سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان و در مناطقی مانند اطراف روستاهای ساسولی، حاتم و ماککی رخ داده است. در این درگیری از سلاح‌های سبک و نیمه‌سبک و توپخانه استفاده شده است با این حال اخبار مبنی بر بهره‌گیری نیروهای ایرانی از موشک کاملاً کذب است.

اخبار مبنی بر هدف قرار داده شدن فرودگاه زرنج در افغانستان توسط نیروهای ایرانی غیرواقعی و کذب است و درگیری‌ها در همان اطراف مناطقی که در بند یک آمد به وقوع پیوسته است. پس از شروع درگیری‌ها مکاتبات و تماسهایی میان سفارت ایران در افغانستان و وزارت دفاع دولت طالبان برقرار می‌شود. بر همین اساس از تقریباً ساعتی پیش این درگیری‌ها پایان یافته و دو طرف مشغول بررسی چرایی این تنش هستند.

مرکز اطلاع رسانی مرزبانی سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای جزئیاتی از درگیری در مرز ایران و افغانستان را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: 
پیش از ظهر امروز مرزبانان جان برکف هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشتند در نقطه صفر مرزی درگیر که منجر به تبادل آتش و درگیری مسلحانه گردید. در این درگیری، مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات خسارات جدی را به آنان وارد کردند. مرزداران غیور مرزبانی استان سیستان وبلوچستان با اقدامات عملیاتی و تشدید پوشش منطقه به حراست از مرزها پرداختند.

نیروهای طالبان بدون رعایت حسن همجواری اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

جانشین فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت:
حدود ساعت ۱۰ صبح امروز ( ۶ خرداد ماه ) نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل نمودند که با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شدند. بعد از تیراندازی‌های طرف طالبان براساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه یک تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شده است اما متأسفانه مجددا از ساعاتی قبل تیراندازی شروع و درگیری ها ادامه دارد.

در پی شروع درگیری های مرزی از سوی طالبان "احمدرضا رادان"؛ فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز دستورات قاطعانه لازم، به مرزبانان ابلاغ و تأکید کرد شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند. در این دستور تاکید شده است که نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند.

  •  

شهادت ۲ نیروی مرزبانی ایران در درگیری با طالبان 

ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران نوشت:

صبح امروز عناصر طالبان اقدام به تیراندازی به سمت پاسگاه مرزی ساسولی در محدوده زابل کرده که متأسفانه ۲ نیروی مرزبان شهید و ۲ شهروند دیگر زخمی شدنیروهای مرزبانی نیز متقابلاً اقدام به مقابله کرده که تاکنون از تلفات طرف مقابل آماری منتشر نشده است.

هفته قبل نیز فرمانده پاسگاه مرزی ساسولی توسط عناصر طالبان به شهادت رسیده بود.

  •  

کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به منطقه سیستان و بازدید از شرایط مرز مشترک با کشور افغانستان اظهار داشت:

 

254

 

مرزهای مشترک با کشور افغانستان به طور کامل در کنترل نیروی زمینی ارتش هستند و در کنار ما برادران مرزبانی قرار دارند و امنیت به طور کامل برقرار است. بارها اشاره شد حضور ما در مرز به معنای اینکه خطری ما را تهدید می‌کند نیست بلکه به جهت اشراف اطلاعاتی و امنیت است که در مرزها‌ برقرار است. در بحث برخورد با نوع تردد ممکن است گاهی اختلافی بین دو مرزبان پیش افتد که موضوع مهمی نیست و کاملاً در کنترل بوده است. همرزمان ما در مرزبانی و نیروی زمینی کاملا در منطقه مسلط هستند تا هر جا که کشور مقابل مرز مشترک با ما دارد مقررات بین‌المللی را احترام بگذارد احترام متقابل می‌بیند و حسن همجواری به جا می‌آوریم ولی اگر جایی احساس شود طرف مقابل نمی‌خواهد به مقرارت تن بدهد با برخورد دیگری مواجه می‌شود.

  •  

رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران نبز در جریان سفر به منطقه سیستان و بازدید از شرایط مرز‌های مشترک با کشور افغانستان اظهار داشت:

در مرز مشترک ایران و افغانستان چند باری است که از طرف حاکمان افغانستان اشتباهی رخ می‌دهد طوری که روز گذشته تیراندازی بی‌جایی از سوی کشور همسایه اتفاق افتاد و اقدام متقابل انجام شد. نیرو‌های مرزبانی این موضوع را مدیریت کردند و متأسفانه یکی از همکاران به شهادت رسید و دو نفر دیگر نیز مجروح شدند. به کشور‌های همسایه می‌گوییم مرز‌های ما مرز‌های دوستی است و نباید اجازه دهیم اتفاق ناگواری پیش آید. در حال حاضر وضعیت مرز بسیار آرام است؛ شب گذشته هیچگونه تهاجمی اتفاق نیفتاده و موضوع عصر دیروز فیصله پیدا کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان