جلسه شورای امنیت درباره ترور هنیه برگزار شد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 11 مرداد 1403 - 12:53

جلسه شورای امنیت درباره ترور هنیه برگزار شد

شماره: 26006
Aa Aa

آمریکا ادعا کرده از ترور هنیه آگاه نبودیم و در آن هیچ نقشی نداشتیم. ایران گروه‌هایی در سوریه، لبنان و عراق و یمن را تجهیز می‌کند؛ باید ایستادگی کنیم.

معاون دبیرکل سازمان ملل خواستار خویشتنداری شد؛
جلسه شورای امنیت درباره ترور هنیه برگزار شد

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی تحولات خاورمیانه در پی ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران از سوی اسرائیل آغاز و معاون دبیرکل سازمان ملل خواستار خویشتنداری و تلاش جامعه بین المللی برای جلوگیری از گسترش درگیری ها کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، سفیر و نماینده چین در سازمان ملل در این نشست اضطراری با محکوم کردن ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران از سوی اسرائیل گفت:

ترور اسماعیل هنیه یک تلاش آشکار برای تخریب تلاش‌های صلح بود. به دلیل شرایط جدی کنونی طرف‌های درگیر باید یه صداهایی که خواستار کاهش تنش هستند گوش فرا دهند. دلیلی که ما در شرایط کنونی هستیم عدم توانایی برای رسیدن به آتش‌بس در غزه است. به صراحت مخالف حملات اسرائیل به بیروت هستیم و از اسرائیل می‌خواهیم به قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند باشد.

نماینده الجزایر نیز تسلیت خود را به برادران فلسطینی اعلام کرد و گفت:

این یک حمله ساده نبود بلکه اقدامی بی‌رحمانه و زیرپا گذاشتن حاکمیت یک کشور است. ما به‌صورت قاطع و شدیدترین وضع ممکن این اقدام تروریستی بی‌رحمانه و وحشیانه که اسرائیلی‌ها انجام دادند را محکوم می‌کنیم. این‌ها اقدام برای دفاع از خود نیست؛ خرابکارانه و تجاوزگرایانه است.

نماینده آمریکا در شورای امنیت گفت:

ما از ترور اسماعیل هنیه آگاه نبودیم و در آن عملیات هم هیچ نقشی نداشتیم. ایران گروه‌هایی در سوریه، لبنان و عراق و یمن را تجهیز می‌کند و باید در برابر این اقدامات ایستادگی کنیم.

 نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز اظهار داشت:

بارها از ایران خواستیم به نقش خود در تنش‌های منطقه آگاه باشد. ما از حق اسرائیل برای دفاع از خودش حمایت می‌کنیم و خواهان بازگشت ثبات به منطقه و پایان خشونت‌ها هستیم.

 نماینده سوئیس در سازمان ملل گفت:

حملات در جولان، لبنان و تهران نشان می‌دهد باید تمام تلاش خود را برای پایان‌دادن به خشونت‌ها انجام دهیم. سوئیس تمام طرف‌ها را به خویشتن‌داری و گفت‌وگو دعوت می‌کند. از همۀ طرف‌ها درخواست داریم قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا کنند و قوانین انسان‌دوستانه را محترم بشمارند.

نماینده اسلوونی در شورای امنیت اعلام کرد:

اتفاقی که در تهران رخ‌داد بسیار نگران‌کننده و نشان‌دهندۀ بالاگرفتن تنش‌هاست. بعد از جنگ جهانی دوم نظم جهانی براساس احترام به منشور سازمان ملل بود. از همۀ طرف‌ها می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند.

 نماینده سیرالئون در شورای امنیت گفت:

حملۀ امروز تمامیت ارضی ایران را نقض کرد و ما آن را محکوم می‌کنیم و درخواست داریم در ایران تحقیقات جامعی انجام شود.

نماینده روسیه در شورای امنیت نیز اظهار داشت:

 ترور اسماعیل هنیه در تهران را محکوم می‌کنیم. کسانی‌که این ترور را انجام دادند باید آگاه باشند چنین اقداماتی چقدر می‌تواند برای صلح بین‌المللی خطرناک باشد. این اقدام وحشیانه واقعا خاورمیانه را در آستانۀ جنگ قرار داده است. در این شرایط تلاش برای به‌خطرانداختن منطقه توسط آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها انجام می‌شود.

 نماینده جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت نیز گفت:

ترور اسماعیل هنیه نشان‌دهندۀ ماهیت وحشیانۀ و تروریستی صهیونیست‌هاست. این ترور یک مورد بزرگ نقض قوانین بین‌المللی است که شورای امنیت باید با آن مقابله کند. مردم ایران نمی‌توانند در برابر چنین جنایتی ساکت بمانند و باید عاملان آن را بازخواست کنند. ما جنایت رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنیم. ایران خواستار فشار به رژیم صهیونیستی و بازخواست این رژیم برای جنایتش است و حق پاسخ به رژیم صهیونیستی را محفوظ می‌داند. 

اسرائیل باید متوقف شود؛ ترور هنیه و نقض تمامیت ارضی ایران را محکوم می کنیم 

فدا عبدالهادی ناصر، معاون ناظر دائمی دولت فلسطین در سازمان ملل به شورای امنیت گفت:

تشکیلات خودگردان فلسطین ترور هنیه در تهران و نقض تمامیت ارضی ایران را با شدیدترین لحن ممکن محکوم می کند. ناتوانی جامعه جهانی در پاسخگو کردن اسرائیل باعث شده است، به این باور برسد که می تواند اقدامات تروریستی علیه مردم فلسطین را تشدید کند. اسرائیل دهه‌هاست که ظالم، شکنجه‌گر و قاتل فلسطینی‌ها بوده و بی‌ثبات‌کننده دیرینه منطقه ماست. برای اسرائیل، خشونت و ترور سرمایه اصلی هستند نه قوانین بین المللی، حقوق بشری و میانجیگری سایر کشورها. اسرائیل هیچ خط قرمزی نمی شناسد. اسرائیل باید متوقف شود. ما بار دیگر با نهایت فوریت از شورای امنیت، مجمع عمومی و همه کشورهای قانونمند و دوستدار صلح می خواهیم که برای توقف تجاوزات وحشتناک و جنایتکارانه اسرائیل علیه مردم فلسطین و منطقه ما فورا اقدام کنند. ترور هنیه و سایر جنایت های اسرائیل قبل و بعد از این حمله نشان می دهد که اسرائیل مصمم است خواست شورای امنیت و جامعه بین المللی را نادیده بگیرد و به ویران کردن غزه، اشغالگری و سایر سیاست های نژاد پرستانه ، تبعیض آمیز و نفرت انگیز خود ادامه دهد. جامعه بین‌المللی باید انتخاب کند. بگذارید این انتخاب برای صلح و امنیت باشد، اجازه ندهید اسرائیل همه ما را به نابودی بکشاند.

معاون نمایندگی اسرائیل در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت مدعی شد:

«نشست امروز شورای امنیت به تقاضای حامی شماره یک تروریسم دولتی در جهان تشکیل شده است و این نشان می‌دهد که چه سطحی از ریاکاری دارد رخ می‌دهد. جمهوری اسلامی مسئول ترسناک‌ترین وحشی‌گری‌ها در منطقه و جهان است. کسانی که واقعا خواستار ثبات در خاورمیانه هستند باید از حذف تروریست‌های بزرگ استقبال کنند نه اینکه به طرف‌های درگیر خویشتن‌داری را توصیه کنند. جمهوری اسلامی ایران سالانه ۲۶۰ میلیون دلار به حماس و جهاد اسلامی کمک می‌کند و این کمک در  ۹ ماه اخیر افزایش یافته است و  بیش از ۳۰ درصد سلاح‌هایی که اسرائیل در غزه توقیف کرده است، تولید ایران بوده‌اند.حزب‌الله، حماس و حوثی‌ها (انصارالله یمن) تنها با کمک سر مار می‌توانند زهر بریزند. از زمان حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، ایران علاوه بر ارائه فن‌آوری موشک‌های نقطه‌زن، مهمات ضدتانک و پهپاد به حزب‌الله بیش از ۸۰۰ میلیون دلار به این گروه کمک کرده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان