حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین آغاز شد | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 16 ارديبهشت 1403 - 12:48

حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین آغاز شد

شماره: 16920
Aa Aa

او گفته روسیه مدرن و پساشوروی قوی‌ترین قدرت جهان است و هرگونه مداخله نظامی از سوی دیگر کشورها به عواقبی بی‌سابقه منجر خواهد شد.

ولادیمیر پوتین از آغاز عملیات نظامی ویژه خبر داد؛
حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین آغاز شد

رئیس جمهوری روسیه از آغاز عملیات نظامی ویژه در دونباس خبر داد و اندکی پس از سخنان او صدای چندین انفجار در کی‌یف و دونتسک شنیده شد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت:  

شرایط ما را به اتخاذ اقدامات قاطع و فوری واداشته است. جمهوری‌های مردمی [خودخوانده] دونباس از روسیه کمک خواستند. بر این اساس طبق ماده ۵۱ بخش ۷ منشور سازمان ملل متحد با تصویب شورای فدراسیون روسیه و در راستای دوستی و توافقنامه‌های کمک مشترک با جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک که توسط مجلس فدرال روسیه تصویب شده‌اند من تصمیم گرفته‌ام که یک عملیات ویژه نظامی انجام دهم.

 

2136

پوتین مدعی شد تلاش‌های روسیه برای توافق با ناتو در خصوص عدم گسترش این اتحاد در شرق اروپا بی‌فایده بوده است:

با توجه به تهدیدات مداوم از سوی اوکراین روسیه نمی‌تواند احساس امنیت کرده، وجود داشته باشد و توسعه یابد. هر کس سعی کند در روند فعالیت روسیه مداخله و بدتر از آن، تهدیدی علیه روسیه و مردم آن به حساب بیاید باید بداند که روسیه فورا پاسخ خواهد داد. روسیه مدرن و پساشوروی، قوی‌ترین قدرت جهان بوده و هیچ کس نباید شک داشته باشد که مهاجمان (علیه روسیه)، مغلوب خواهند شد.

او  ادعا کرد روسیه قصد حمله و تصرف اوکراین را ندارد:

عملیات نظامی‌ روسیه در اوکراین نه برای تصرف این کشور بلکه برای کمک به غیرنظامیان است و مسئولیت هرگونه خونریزی را با دولت اوکراین دانست. هرگونه مداخله نظامی از سوی دیگر کشورها، "به عواقبی بی‌سابقه" منجر خواهد شد.

 

247

پوتین به نیروهای روسیه دستور داد تا از مردم حفاظت کنند و از نیروهای اوکراینی هم خواست تا سلاح‌هایشان را زمین بگذارند. توسعه‌طلبی ناتو برای جذب اوکراین "غیرقابل پذیرش" است. روسیه هیچ انتخاب دیگری نداشت جز ایتکه از خودش مقابل تهدیدات قریب‌الوقوع از سمت اوکراین دفاع کند.

اندکی پس از سخنان پوتین صدای انفجارهایی در کی‌یف، پایتخت اوکراین به گوش رسید.

خبرگزاری اینترفکس از تیراندازی در نزدیکی اصلی‌ترین فرودگاه پایتخت اوکراین خبر می‌دهد. انفجارهایی در شهر دونتسک گزارش شده و به هواپیماهای غیرنظامی هشدار داده شد بر فراز این منطقه پرواز نکنند.

یک شاهد عینی نیز به خبرگزاری رویترز گفته که کاروان تجهیزات نظامی شامل چندین تانک در حال حرکت به سمت دونتسک از سمت مرز روسیه هستند.

  •  

وزارت دفاع روسیه با تأکید بر اینکه عملیات نظامی روسیه تهدیدی برای غیرنظامیان محسوب نمی‌شود گفت:

تسلیحات با دقت بالا زیرساخت‌های نظامی، تأسیسات دفاع هوایی، فرودگاه‌های نظامی و هوانوردی ارتش اوکراین را ناتوان می‌کنند. روسیه به شهرهای اوکراین حمله نمی‌کند و غیرنظامیان اوکراینی در معرض تهدید نیستند. ارتش روسیه به عنوان بخشی از عملیات جاری در اوکراین به تأسیسات نظامی اوکراین حمله می‌کند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه که ریانووستی آن را منتشر کرده آمده است که از سلاح های دقیق علیه زیرساخت های نظامی، سایت‌های دفاع هوایی، فرودگاههای نظامی و هواپیماها استفاده می شود.

  •  

«ولودیمیر زلنسکی» نیز با تأیید آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه تصریح کرد:

«در حال اعمال حکومت نظامی در سراسر خاک اوکراین است».

 

215

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با اعلام اینکه کشورش آماده است تا با هر قالبی و در هر بستری با روسیه گفتگو کند گفت:

جنگ هیچ تضمینی به هیچ یک از طرفین نخواهد داد. امروز در هیچ ائتلاف نظامی نیستیم. امنیت اوکراین به امنیت همسایگانش گره خورده است به همین دلیل است که امروز باید درباره امنیت کل اروپا صحبت کنیم. اما اولویت اول ما صلح در اوکراین و امنیت شهروندانمان است. برای رسیدن به این مسئله آماده‌ایم تا با هر کسی در هرقالبی و در هر بستری گفتگو کنیم؛ حتی با روسیه.

او گفت:
جنگ همه را از هرگونه تضمینی محروم خواهد کرد. هیچ کس دیگر تضمین امنیتی نخواهد داشت.
او ادامه داد:
یک ائتلاف ضدپوتین ایجاد کنید، فوراً تحریم‌هایی را وضع کنید و حمایت‌های دفاعی و مالی از ما کنید و حریم هوایی را مسدود کنید.
  •  

وزارت خارجه اوکراین در اولین واکنش به حمله نظامی روسیه گفت:

روسیه جنگی گسترده علیه کشور ما آغاز کرد.

 

23

دیمیتری کولبا،‌ وزیر خارجه اوکراین در توییتر نوشت:

روسیه جنگی گسترده علیه اوکراین آغاز کرد و شهرهای امن ما را در معرض حملات قرار داد. این جنگی خصمانه است و اوکراین از خودش دفاع خواهد کرد و پیروز خواهد شد. جهان می‌تواند پوتین را متوقف کند و باید این کار را بکند، الان وقت عمل است.

خبرگزاری اینترفکس اوکراین نیز از وقوع حملات موشکی به چندین تاسیسات نظامی در سراسر این کشور خبر داده است:

نیروهای روسیه دست به عملیات هلی برن در دو شهر اودسا و ماریوپل ساحلی در جنوب زدند و همچنین خبر می‌رسد کارمندان و مسافران از فرودگاه بوریسیل در کی‌یف تخلیه شده‌اند.

  •  

«آنتون گراشچنکو» مشاور وزیر کشور اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه در شهر اودسا پیاده شده و در حال عبور از مرز هستند.

وی گفت:
نیروهای روس در اودسا تخلیه شده و در حال گذر از مرز و ورود به شهر خارکف هستند. میدان هوایی «واسیلکووسکی» در نزدیکی کی‌یف نیز هدف حمله موشکی قرار گرفته است.
  •  

بایدن، رییس جمهور آمریکا ساعتی پس از صدور مجوز این عملیات از سوی پوتین در بیانیه ای گفت:

مردم اوکراین از حمله «غیرموجه و غیرقانونی» روسیه رنج می‌برند و پوتین یک جنگ از پیش برنامه‌ریزی شده را انتخاب کرده است که تلفات فاجعه‌بار و رنج انسانی را به همراه خواهد داشت. روسیه به تنهایی مسوول «مرگ و ویرانی» ناشی از این جنگ خواهد بود و آمریکا و متحدانش به شیوه متحد و قاطع پاسخ روسیه را خواهند داد.

 

32

او تأکید کرد که جهان روسیه را مسوول مرگ و ویرانی خواهد دانست.

او گفت که وضعیت در اوکراین را از کاخ سفید زیر نظر خواهد داشت و با تیم امنیت ملی خود به‌ به‌روزرسانی وضعیت ادامه خواهد داد.

بایدن اظهار کرد با همتایان خود در گروه۷ ملاقات می‌کند و سپس با مردم امریکا صحبت خواهد کرد تا عواقب بیش‌تری را که امریکا و متحدانش به این اقدام «تجاوزکارانه» بی‌مورد علیه اوکراین، صلح و امنیت جهانی به روسیه تحمیل خواهند کرد اعلام کند.

رییس جمهور آمریکا گفت که با متحدان خود در ناتو هماهنگ می‌کند تا از پاسخ قوی و متحد اطمینان حاصل کرده و از هرگونه تجاوز علیه قلمرو ناتو جلوگیری شود.

جو بایدن گفت:

آمریکا، متحدان و شرکایش پاسخی هماهنگ و قاطع به روسیه خواهند داد و مسکو را پاسخگو خواهند کرد.

او گفته است که به حق مردم شجاع اوکراین یک‌جا با همسرش دعا می‌کند.

  •  

دبیر کل ناتو نیز در واکنش به عملیات نظامی روسیه گفت:

حمله گستاخانه روسیه به اوکراین را که جان تعداد بیشماری از غیرنظامیان را به خطر می اندازد به شدت محکوم می کنم. ما در این زمان وحشتناک در کنار مردم اوکراین می ایستیم. ناتو تمام تلاش خود را برای محافظت و دفاع از همه متحدان انجام خواهد داد.

  •  

ارتش اوکراین گفته پنج هواپیما و یک بالگرد روسیه را ساقط کرده اما روسیه ساقط‌شدن هواپیماهای خود را تکذیب کرده است.

رسانه‌های اوکراینی همچنین گزارش داده اند بخش تحت کنترل اوکراین در منطقه لوهانسک در حال تخلیه غیرنظامیان است.

  •  

سران اتحادیه اروپا عملیات روسیه در اوکراین را محکوم کردند.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا و «اورسلا فن درلاین» رئیس کمیسیون اروپا و «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای عملیات نظامی روسیه در دونباس را محکوم کردند.

یگان مرزی اوکراین اعلام کرده مناطق مرزی این کشور با حمایت بلاروس مورد حمله روسیه قرار گرفته است.

  •  

کی‌یف از کشته شدن صدها نظامی اوکراینی خبر داد.

در حالی که خبرگزاری‌ها هنوز هیچ آماری را تایید نمی‌کنند وزارت کشور اوکراین گزارش داد مطمئنا صدها نظامی تاکنون در اثر حملات موشکی روسیه جان خود را از دست داده‌اند.

  •  

قیمت نفت از ۱۰۰ دلار گذشت.

در پی عملیات نظامی روسیه در اوکراین، قیمت نفت خام از ۱۰۰ دلار عبور کرده که این رکوردی تازه در هفت سال گذشته است.

  •  

"ولودیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین از شهروندان این کشور خواست وحشت نکنند و در مکانی امن بمانند.

او در فراخوانی که در کانال رسمی خود در تلگرام منتشر شده خطاب به اوکراینی ها اعلام کرد که تمام بخش امنیتی و دفاعی کشور در حال کار هستند و از شهروندان اوکراینی خواست وحشت نکنند.

زلنسکی گفت:

من، شورای امنیت ملی و دفاع و کابینه وزیران اوکراین همیشه با شما در تماس خواهیم بود. به زودی دوباره با هم تماس خواهم گرفت.

  •  

وزارت خارجه چین خواستار خویشتنداری طرفین شد و تأکید کرد از نزدیک اوضاع اوکراین را تحت نظر دارد.

پکن گفت:

آنطور که برخی رسانه‌های خارجی توصیف می‌کنند حضور نیروهای روسیه در اوکراین اشغالگری نیست.

  •  

دونالد ترامپ در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز بایدن را مقصر حمله روسیه به اوکراین دانست و گفت:

پوتین در دوران دولت من به دلایل بسیار خوبی به اوکراین حمله نمی‌کرد و من یک روز برای شما توضیح خواهم داد.

  •  

وزارت شرایط اضطراری اوکراین از سقوط دو شهر میلویو و گرودوشچیک استان لوهانسک به دست ‎روسیه خبر داد.

  •  

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد زیرساخت‌های نظامی پایگاه‌های هوایی اوکراین را منهدم کرده و سربازان گارد مرزی اوکراین هیچ مقاومتی از خود در برابر یگان‌های روسیه نشان ندادند:

زیرساخت‌های نظامی، تأسیسات دفاع هوایی، فرودگاه‌های نظامی، هوانوردی نیروهای مسلح اوکراین با تسلیحات با دقت بالا از کار افتادند اما هیچ چیز غیرنظامیان را تهدید نمی‌کند.

 

421

ولکسی رزینکوف، وزیر دفاع اوکراین نیز در کنفرانسی خبری گفت:

نیروی هوایی اوکراین در تلاش برای مقابله با حملات هوایی روسیه است و گزارش‌ها درباره فرود آمدن نیروهای روسیه در اودسا کذب است.

گارد مرزی اوکراین هم گفت:

این کشور در معرض حمله توپخانه‌ای در طول مرزهای شمالی خود با روسیه و بلاروس قرار گرفت و نیروهای اوکراین به منبع حملات پاسخ دادند. حمله به یگان‌های ما همچنین از کریمه انجام شد. در حملات به گشتی‌ها و نیروهای گارد مرزی از توپخانه و سلاح‌های سنگین استفاده شد.

یک مسؤول در وزارت کشور اوکراین گفت:

شهرک شاستیا که تحت کنترل نیروهای اوکراین است به دست جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در شرق کشور افتاده است.

پلیس اوکراین در بیانیه‌ای اظهار کرد:

برخی مناطق شرق کشور از کنترل خارج شده و نیروهای روسیه وارد این مناطق شده‌اند.

براساس بیانیه پلیس اوکراین، پلیس کنترل دو روستا در منطقه لوهانسک را از دست داده است.

  •  

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فراخوان داد که این جنگ را فورا متوقف کنند.

 

2123

میشل با بیان اینکه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده گفت با کی‌اف اعلام همبستگی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مداخله نظامی روسیه علیه اوکراین را بار دیگر به شدت محکوم می‌کند از برگزاری نشست سران این اتحادیه و دیدار با رهبران گروه هفت امروز خبر داد.

رئیس شورای اتحادیه اروپا با بیان اینکه در این اجلاس گام‌ها علیه اقدامات غیرقانونی روسیه مورد بحث قرار خواهد گرفت تصریح کرد:

به رئیس جمهور پوتین فراخوان می‌دهم که این جنگ را فورا متوقف کند.

  •  

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزارت دفاع روسیه نوشته شمار زیادی از نظامیان اوکراینی با زمین گذاشتن سلاح‌های خود از اوکراین فرار کرده‌اند.

  •  

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت:

اتحادیه اروپا با شدیدترین راه ممکن پاسخ خواهد داد؛ سخت‌ترین بسته تحریم‌هایی که تاکنون اجرا کرده‌ایم.

  •  

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در بیانیه‌ای‌ گفت:

 

21465

اعضای ناتو برای بررسی نحوه برخورد با عواقب "اقدامات خصمانه روسیه" نشست برگزار خواهند کرد. بار دیگر و به رغم تمام هشدارهای مکرر و تلاش‌های ما برای ورود به روند دیپلماتیک روسیه راه خصومت علیه کشوری با حاکمیت مستقل را برگزید.

استولتنبرگ از روسیه خواست فورا اقدام نظامی خود را متوقف کرده و به حاکمیت اوکراین و تمامیت ارضی آن احترام بگذارد.

دبیرکل ناتو ادامه داد:

اعضای ناتو برای مقابله با "اقدامات خصمانه" روسیه نشست برگزار می‌کنند و ما در کنار ملت اوکراین در این شرایط سخت خواهیم بود. ائتلاف ناتو هر آنچه بتواند برای حمایت از هم‌پیمانان و دفاع از آنها انجام خواهد داد.

  •  

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت:

ما در پاسخ به روسیه و تقویت توانمندی‌های ناتو در شرق اروپا متحد هستیم.

بلینکن در توییتر نوشت:

من و لوید آستین با استولتنبرگ صحبت کرده و حمله روسیه به اوکراین را محکوم کردیم. ما درباره پاسخ هماهنگ ائتلاف ناتو به این عملیات نظامی صحبت کردیم. ما در پاسخ دادن به روسیه و تقویت جناح شرقی ناتو متحد هستیم.   

  •  

صدر اعظم آلمان هم ضمن محکوم کردن رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد حمله مسکو به اوکراین نقض فاحش قوانین بین‌المللی است و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

اولاف شولتس در بیانیه‌ای کتبی نوشت:

همبستگی ما با اوکراین و مردمانش است. روسیه باید همین الان این اقدام نظامی‌اش را متوقف کند. ما امروز با گروه هفت، ناتو و اتحادیه اروپا در این رابطه تبادل نظر خواهیم کرد. این روزی وحشتناک برای اوکراین و روزی سیاه برای اروپاست.

  •  

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در توییتر نوشت:

در این ساعات سیاه تمامی فکر و ذهن ما با اوکراین و زنان، مردان و کودکان بی‌گناهی است که با این حمله بی‌دلیل مواجه شده‌اند و نگران جانشان هستند. ما کرملین را به خاطر این حمله مسؤول خواهیم دانست.  

  •  

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نیز به دنبال گفت‌وگوی تلفنی‌اش با زلنسکی گفت:

غرب پاسخ قاطعانه‌ای به اقدامات روسیه خواهد داد. من از رویدادهای هولناک اوکراین وحشت‌زده شده‌ام و با رئیس جمهوری این کشور درباره گام‌های بعدی صحبت کردم. ولادیمیر پوتین با این حمله بی‌دلیل به اوکراین راه جنگ، خونریزی و ویرانگری را انتخاب کرده است. انگلیس و متحدانمان قویا به این حمله پاسخ خواهند داد.

  • آنتونی گوترش، دبیرکل ناتو نیز از پوتین خواست تا "به اسم انسانیت و نوع‌دوستی" این جنگ را متوقف کند.

وی گفت:

آقای پوتین به اسم انسانیت و نوع‌دوستی نیروهای خود را به روسیه بازگرداند. پیامدهای جنگ برای اوکراین و برای اقتصاد جهانی ویرانگر خواهد بود.

  •  

رئیس جمهوری اوکراین دستورِ تحمیل «حداکثر تلفات» به نیروهای روسیه را صادر کرد.

  •  

کنگره آمریکا با محکوم‌کردن عملیات نظامی روسیه در اوکراین خواستار اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه مسکو شد.

رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا نیز گفت:

متعهدم تا اطمینان حاصل کنم آمریکا حداکثر هزینه را به پوتین، اقتصاد روسیه و آن‌هایی که پایمال شدن حاکمیت اوکراین را تسهیل کردند وارد کند.

  •  

اوکراین روابط دیپلماتیک خود را با روسیه قطع کرد.

رئیس جمهور اوکراین گفت:

کشور ما در همه جبهه ها مورد حمله روسیه است. ارتش ما قوی است و همه باید از آن حمایت کنیم. در نتیجه بمباران روسیه تلفات زیادی داریم و هر اوکراینی که می تواند سلاح حمل کند باید به مراکز آموزشی برود. ارتش ما با قدرت به تجاوز روسیه پاسخ می دهد. اوکراینی ها با هر آنچه می توانید از کشور خود دفاع کنید. کاری که روسیه امروز انجام داد مشابه اقدامات نازی ها در جنگ جهانی دوم است.

  •  

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتر نوشته است:

بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه حل نمی دانیم. برقراری آتش بس و تمرکز بر راه حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.
  •  

ستاد کل ارتش اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان نبردها در منطقه شرقی لوهانسک پنجاه نیروی «اشغالگر روس» درنزدیکی منطقه شچاستیا در شرق اوکراین کشته شده اند.

  •  

وزارت دفاع روسیه گفت:

یگان‌های ارتش اوکراین درحال تسلیم سلاح‌های خود و ترک مواضع هستند و این مواضع مورد حمله ارتش روسیه قرار نخواهند گرفت. در جریان حملات خمپاره‌ای نیروهای اوکراینی به جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک تلفات غیرنظامی برجای مانده است.

  •  

ناتو روسیه را تهدید کرد.

ناتو با بیان این که روسیه راه حل سیاسی را بست می گوید:

روسیه هزینه‌های زیادی خواهد داد. متحدان‌مان را رها نخواهیم کرد. متعهد به دفاع از آن‌ها هستیم و قاطعانه به تشدید تنش روسیه پاسخ خواهیم داد. نقض خشونت‌آمیز قوانین بین‌المللی را نمی‌پذیریم.

  •  

 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت:

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه آماده گفتگو با رهبر اوکراین در خصوص وضعیت بی طرف و امتناع متقابل از استقرار تسلیحات در صورت آمادگی کی یف برای پاسخ است.

  •  

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ۷۴ هدف زمینی و زیرساخت نظامی اوکراین از جمله ۱۱ فرودگاه نیروهای هوایی، سه موضع فرماندهی، ۱۸ پدافند هوایی S-۳۰۰ و Buk-M۱ از کار افتاده اند:

نیروهای ارتش اوکراین خواستار ایجاد گذرگاه‌های امن شده و تمایلی به جنگ ندارند. کسانی که مقاومت می‌کنند تنها افراد تشکیلات تندروی اوکراین هستند.

ریاست جمهوری اوکراین نیز آماری از نتیجه عملیات منتشر کرده و می‌گوید در جریان عملیات مستمر روسیه که از صبح امروز آغاز شده تاکنون ۴۰ نظامی کشته و ده‌ها تن زخمی شده‌اند.

رسانه‌های اوکراین نیز اعلام کردند سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین جنگنده روسیه را ساقط کردند.
  •  

جانسون، نخست‌وزیر انگلیس ولادیمیر پوتین را «دیکتاتور روسیه» لقب داد.

او اظهار کرد:

«دیکتاتور روسیه» نمی‌تواند اوکراین را تحت سلطه خود درآورد. با متحدان خود بر سر بسته بزرگ تحریم‌های سخت علیه روسیه به توافق خواهیم رسید.

  •  

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین گفت که نظامیان روس به دنبال تصرف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در استان کی‌یف هستند.

او در توئیتر نوشت:

جنگ شدید می‌تواند منجر به مختل شدن زباله‌های هسته‌ای شود و این امر کل اروپا را تهدید می‌کند.

  •  

پوتین در دیدار با نمایندگان تجارت روسیه گفت:

آنچه در حال رخ دادن است یک اقدام اجباری است. ما فرصتی برای انجام گزینه دیگری نداشتیم. آنها هیچ فرصتی برای ما باقی نگذاشتند که در غیر این صورت انجام دهیم. خطرات امنیتی به گونه ای ایجاد شد که پاسخ دادن به روش های دیگر غیرممکن بود.

رئیس‌جمهور روسیه افزود:

«ما قصد آسیب رساندن به نظم جهانی را نداریم و شرکای ما باید این را درک کنند. روسیه هنوز بخشی از اقتصاد جهانی است».

  •  

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در پارلمان این کشور گفت:

به عنوان بخشی از بسته تحریم‌های جدید بریتانیا دارایی‌های بانک VTB را مسدود کرده است. بریتانیا این اختیار را دارد که بانک های روسی را به طور کامل از سیستم مالی بریتانیا حذف کند. علاوه بر این، شرکت‌های دولتی و خصوصی روسی از جمع‌آوری سرمایه در بریتانیا منع خواهند شد. میزان پولی که اتباع روسیه می توانند در بانک های بریتانیا سپرده گذاری کنند نیز محدود خواهد بود. در مجموع، بریتانیا دارایی‌های بیش از ۱۰۰ نهاد و فرد جدید را مسدود خواهد کرد. بریتانیا همچنین شرکت هواپیمایی Aeroflot را از انجام پروازها به این کشور و از این کشور منع کرده است.

بر اساس سند رسمی منتشر شده  بریتانیا تحریم‌هایی را علیه شرکت روستک روسیه، رهبری شرکت هواپیمایی یونایتد و بانک V از جمله تحریم‌های دیگر اعمال کرده است:

«روستک و شرکت‌های تابعه آن، خدمات مالی ارائه می‌دهند یا منابع مالی و منابع اقتصادی، کالاها و/یا فناوری‌هایی را در دسترس قرار می‌دهند که می‌تواند به بی‌ثباتی اوکراین یا تضعیف یا تهدید تمامیت ارضی، حاکمیت یا استقلال اوکراین کمک کند». تحریم ها علیه شرکت موشک های تاکتیکی JSC (TMC) و UralVagonZavod نیز اعمال شده است.

  •  

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز هشدار داد که خطر حذف اوکراین از نقشه جهان وجود دارد. رئیس دولت ائتلافی آلمان همچنین خواستار «پیشگیری» از گسترش جنگ به دیگر کشورهای اروپایی شد.

  •  

به‌دنبال حمله نظامی گسترده روسیه به اوکراین شاخص «بازار سهام مسکو» در روز پنجشنبه پنجم اسفند ۳۵ درصد سقوط کرد و روبل، واحد پول روسیه نیز بیش از ۱۲ درصد ارزش خود را از دست داد.

همچنین شاخص سهام «سیستم تجارت روسیه» که بخشی از «بازار سهام مسکو» و متکی به نقل و انتقالات مالی از طریق دلار آمریکا است روز پنج‌شنبه ۵۰ درصد افت کرد.

روبل در معاملات روز پنج‌شنبه به کمترین ارزش خود طی سال‌های گذشته رسید و هر دلار آمریکا تقریبا با ۹۰ روبل معامله شد.

  •  

مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین از تسلط روسیه بر نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در استان کی‌یف خبر داد.

  •  

در پی حملات نیروهای نظامی روسیه به شرق اوکراین مخالفان جنگ در روسیه نیز به خیابان‌ها آمدند تا مخالفت خود را با جنگ اعلام کنند.

وزارت کشور روسیه برگزاری هرگونه تجمع را ممنوع اعلام کرد و مأموران امنیتی ده‌ها نفر را در ده‌ها شهر بازداشت کردند. در دیگر شهرهای جهان نیز تظاهرات علیه حمله روسیه به اوکراین برگزار شد.

بسازمان غیردولتی OVD-Info اعلام کرد که در مسکو، سنت پترزبورگ و ۲۲ شهر دیگر روسیه گروه‌هایی از مردم در اعتراض به جنگ با اوکراین با در دست داشتن پلاکاردهای با مضمون «نه به جنگ» دست به تجمع اعتراضی زدند.

خبرگزاری فرانسه شمار بازداشت‌شدگان در میدان پوشکین مسکو را «ده‌ها» نفر و در سنت پترزبورگ را ۲۰ نفر عنوان کرد.

عصر پنج‌شنبه سازمان غیردولتی OVD-Info در توئیتری به زبان روسی نوشت تاکنون ۱۶۷ نفر در ۲۴ شهر کشور بازداشت شده‌اند.

وزارت کشور روسیه گفته بود که فراخوان‌ها برای شرکت در چنین تجمعاتی «پیامدهای قانونی جدی در پی خواهد داشت».

در لندن، توکیو، برلین، پاریس و بسیاری از شهرهای دیگر نیز در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین تظاهرات برگزار شد.

مهاجران اوکراینی در این اعتراضات با بنرهایی با مضمون «اوکراین مقاومت خواهد کرد» و «به پوتین نه بگویید» شرکت کردند.

  •  

رؤسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در تماسی تلفنی درباره تحولات بین‌المللی و مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کردند.

سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه "گسترش ناتو به سمت شرق، تنش‌زا است" تاکید کرد:

گسترش ناتو تهدیدی جدی علیه ثبات و امنیت کشورهای مستقل در مناطق مختلف است.

رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که آنچه اتفاق می‌افتد به نفع ملت‌ها و منطقه تمام شود.

رئیسی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد:

جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافقی پایدار است، نه متزلزل. ارائه تضمین معتبر، پایان بخشیدن به ادعاهای سیاسی و لغو واقعی تحریم‌ها از ضرورت‌های دست یافتن به توافق پایدار هستند.

رئیس‌جمهور روسیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، وضعیت کنونی را «پاسخ مشروع به چندین دهه نقض معاهدات امنیتی و تلاش‌های غرب برای آسیب رساندن به امنیت روسیه» دانست.

ولادیمیر پوتین با اشاره به همکاری‌های فعال ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تداوم رایزنی‌های دو طرف در رابطه با مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد.

  •  

اتحادیه آفریقا در بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در راستای منافع صلح جهانی خواستار آتش‌بس فوری و آغاز گفت‌وگوهای میان طرفین مناقشه شد.

در این بیانیه که از مقر اتحادیه آفریقا در پایتخت اتیوپی، آدیس‌آبابا، انتشار یافت، آمده است که روسیه و دیگر نیروهای دخیل باید حقوق بین‌الملل، از جمله تمامیت ارضی و حاکمیت مستقل اوکراین را به رسمیت شناخته و آن را محترم شمارند.
  •  

رئیس‌جمهور آمریکا ولادیمیر پوتین را «متجاوز» خواند.

بجو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی در محل "اتاق شرقی" کاخ سفید با حمله به ولادیمیر پوتین گفت مسئولیت حمله به اوکراین تنها به عهده رئیس جمهور روسیه است و آمریکا در پاسخ به حملات گسترش یافته به اوکراین تحریمهای شدیدتری علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

او گفت:

پوتین متجاوز است. پوتین این جنگ را انتخاب کرده است و حالا او و کشورش تبعاتش را به دوش خواهند کشید. تحریمها چهار بانک روس دیگر که در بخش نخست تحریمهای گنجانده نشده بودند از جمله بانک VTB دومین بانک بزرگ روسیه را شامل می شوند. آنها هزینه های شدیدی بر اقتصاد روسیه هم به صورت فوری و هم در گذر زمان تحمیل خواهند کرد.
بایدن رهبر روسیه را متهم به رد هر گونه فرصت دیپلماتیک ارائه شده به او کرد:

این یک حمله از پیش طراحی شده است. ولادیمیر پوتین چندین ماه مشغول برنامه ریزی برای آن بوده است.

وی با بیان اینکه با تحریم‌های قوی علیه روسیه موافقت کرده افزود:

تحریم های ما علیه روسیه بر بانک‌های این کشور که دارایی های مالی یک تریلیون دلاری دارند تأثیر خواهد گذاشت

او گفت:

چهار بانک دیگر روس را مسدود کردیم و توانایی روسیه در زمینه تجارت با دلار و ین را محدود می‌کنیم. از امروز تمامی دارایی‌های روسیه در ایالات متحده مسدود می‌شود. شرکت‌های گازی و نفتی نباید از بحران سوء استفاده کرده و قیمت‌ها را بالا ببرند. در تلاشیم منابع جهانی انرژی را تضمین کنیم. پوتین تمام ابتکارات حسن نیت ایالات متحده و سایر کشورها را رد کرد و اصلا قصد صحبت کردن با پوتین را ندارم. اطمینان حاصل خواهیم کرد که پوتین بهای تهاجم خود به اوکراین را بپردازد. پوتین اقدامی گستاخانه و خطرناک علیه امنیت اروپا را شروع کرده است. تهاجم روسیه نباید بی‌پاسخ بماند. اگر بماند عواقبی بسیار وخیم برای آمریکا خواهد داشت. پاسخ ناتو به تهاجم روسیه به اوکراین قاطع و یکپارچه خواهد بود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه فراتر از اوکراین خواهد رفت زیرا او می‌خواهد اتحاد جماهیر شوروی سابق را دوباره تأسیس کند. او در اوکراین جاه‌طلبی‌های بزرگ‌تری دارد. او در واقع می‌خواهد اتحاد جماهیر شوروی سابق را دوباره برقرار کند.

  •  

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهوری اوکراین با انتشار یک پیام ویدئویی در فیسبوک تاکید کرد که نیروهای ارتش موفق شدند تقریبا از همه خاک کشورش در برابر عملیات نظامی روسیه محافظت کنند.

زلنسکی ضمن تاکید بر این که نیروهای ارتش اوکراین توانستند فرودگاه بین المللی «هوستومیل» در نزدیکی شهر کی‌یف، را از نیروهای روسیه بازپس بگیرند خاطر نشان ساخت که این مسئله به پایتخت کشورش امنیت می بخشد.

او اعلام کرد که بر اساس اطلاعات اولیه در نخستین روز از عملیات نظامی روسیه در اوکراین ۱۳۷ شهروند نظامی و غیر نظامی اوکراینی جان خود را از از دست دادند و ۳۱۶ تن دیگر نیز زخمی شدند.

زلنسکی ضمن اعلام این که اطلاعاتی دریافت کرده مبنی بر این که دشمن، وی را هدف نخست خود و خانواده اش را نیز هدف دوم در نظر گرفته تاکید کرد دشمن می خواهد اوکراین را با حذف شخص رئیس جمهوری از نظر سیاسی نابود کند با این وجود وی همچنان بر سر کار خود قرار دارد و در شهر کی‌یف به سر می برد.

زلنسکی با وجود قدردانی از کشورهایی که در عمل پشتیبانی محسوسی از کشورش داشتند و به حرف بسنده نکردند اظهار داشت:

با این حال ما در دفاع از کشورمان تنها گذاشته شدیم. چه کسی حاضر است در کنار ما بجنگد؟ کسی را نمی بینم. چه کسی حاضر است به اوکراین برای پیوستن به ناتو تضمین دهد؟ همه می ترسند. می خواهند در مورد وضعیت بی طرف اوکراین صحبت کنند. به همه شرکا می گویم که اکنون سرنوشت کشور ما در حال تغییر است. از آنها می پرسم آیا شما با ما هستید؟ آنها پاسخ می دهند که با ما هستند با این حال آماده نیستند که ما را به ناتو ملحق سازند. رهبران هر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا می ترسند. همه آنها می ترسند در حالی که ما نمی ترسیم و از صحبت درباره وضعیت بی طرف با روسیه ابایی نداریم با این حال کدام تضمین های امنیتی به ما داده خواهد شد؟ چه کسی آن را تضمین خواهد کرد؟

  •  

شان پن، بازیگر و کارگردان آمریکایی همزمان با آغاز حمله گسترده نیروهای ارتش روسیه به اوکراین در خاک کی‌یف به زمین نشست تا روایتی مستند از این جنگ ارائه کند.

  •  

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای زمینی این کشور از کریمه وارد اوکراین شده اند. ارتش اوکراین شمار این نیروها را ۳۰ تا ۶۰ هزار سرباز روسی اعلام کرد. مسکو تایید کرده است که نیروهایش از راه زمینی به اوکراین وارد شدند.

  •  

همزمان با حملات ارتش روسیه به شهرهای مختلف در اوکراین دولت این کشور از هکرها و کارشناسان امنیت سایبری خواسته تا از طریق "گوگل داکس" درخواست خود را ارائه کرده و تخصص خود از جمله توسعه بدافزار را مطرح کنند:

جامعه سایبری اوکراین! زمان آن رسیده تا به دفاع سایبری از کشور بپردازید.

 

21547

"ایگور اوشف"، موسس یک کمپانی امنیت سایبری در کی‌یف به رویترز گفت این پست را به درخواست یکی از مقام‌های ارشد وزارت دفاع اوکراین منتشر کرده است.

این کمپانی به همکاری با دولت اوکراین در زمینه دفاع و پشتیبانی از زیرساخت‌های حساس کشور مشهور است.

وی گفت:

داوطلبان به دو واحد سایبری دفاعی و تهاجمی تقسیم می‌شوند؛ بخش دفاعی مشغول دفاع از زیرساخت‌های دولت از جمله نیروگاه‌های تولید برق و سیستم ‌آب است. در جریان حمله هکری ۲۰۱۵ که هکرهای روسی در آن دست داشتند، برق ۲۲۵ هزار مشترک اوکراینی قطع شد. واحد تهاجمی نیز به ارتش اوکراین در انجام جاسوسی دیجیتال علیه نیروهای مهاجم کمک می‌کند. نیروهای نظامی روسی در کشور ما هستند و ما باید بدانیم آنها چه می‌کنند.

 

 

 

  •  

مشاور دولت اوکراین اعلام کرد کی‌یف، پایتخت این کشور هدف حمله با موشک‌های بالستیک قرار گرفته است.

این خبر در حالی منتشر شده که روسیه به حمله نظامی خود علیه اوکراین که به کشته شدن ده‌ها نیروی نظامی این کشور منجر شده ادامه می‌دهد.

 

2165

"آنتون گراشچنکو"، مشاور وزیر کشور اوکراین در پیامی به خبرنگاران گفت:

حملات علیه کی‌یف با موشک‌های کروز یا بالستیک ادامه دارد.

یک تیم از شبکه خبری سی.ان.ان درمنطقه گزارش داد که دو انفجار بزرگ در مرکز کی‌یف و سومین انفجار مهیب در دوردست شنیده شده است.

تصاویر نشان می‌دهد که یک بلوک آپارتمانی در حال آتش گرفتن است اما علت آتش سوزی مشخص نیست.

معاون وزیر کشور اوکراین نیز انفجار در کی‌یف را ناشی از ساقط کردن یک موشک روسی توسط یک سامانه ضد موشکی اوکراینی دانست.

معاون وزیر کشور اوکراین گفته به نظر می‌رسد نیروهای روسی در حال محاصره شهر و آماده حرکت به داخل آن هستند.

مقام‌های دولت کی‌یف بر این باورند که نقشه روسیه سرنگونی رهبری اوکراین و روی کار آوردن یک دولت طرفدار روسیه است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین همچنان در شهر است اما گفته بر این باور است که گروه‌های خرابکار دشمن وارد شهر شده و او هدف اول آنها و خانواده‌اش هدف بعدی هستند.

  •  

رئیس جمهوری فرانسه با اشاره به گفت‌وگوهای پیشین با همتای روس خود پیش از حمله به اوکراین گفت:

ولادیمیر پوتین همزمان با اینکه پشت تلفن جزئیات توافقات مینسک را با من بررسی می‌کرده در حال آماده شدن برای آغاز جنگ بوده است؛ این فریبکاری و نارو زدن است. دورویی اتفاق افتاد؛ انتخابی آگاهانه و عمدی برای آغاز جنگ صورت گرفت، آن هم در زمانی که هنوز می‌توانستیم بر سر صلح مذاکره کنیم. فرانسه تحریم‌های مجزای خود را به بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه اضافه می‌کند.

اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو برای حمایت نظامی اوکراین 

ماکرون همچنین از اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو برای کمک و حمایت نظامی از اوکراین توسط اتحادیه اروپا حبر داده است.

وزیر خارجه فرانسه نیز گفته است:

پوتین وقتی درباره استفاده از سلاح اتمی تهدید می‌کند باید درک کند که ناتو نیز یک ائتلاف نظامی هسته‌ای است.

  •  

خاک روسیه هدف موشک اوکراین قرار گرفت.

نیروهای ارتش اوکراین برای اولین بار طی جنگ خاک روسیه را هدف قرار داده‌اند. اوکراینی‌ها به پایگاه روس‌ها در شهر میل لروو استان روستوف روسیه حمله کرده‌اند.

  •  

وزارت دفاع اوکراین از ورود نیروهای نظامی روسیه به کی‌یف پایتخت این کشور حبر داد.

به گفته وزارت دفاع اوکراین "دشمن" در منطقه اوبولون که در حدود ۹ کیلومتری شمال پارلمان کی‌یف در مرکز شهر قرار دارد موضع گرفته است. ارتش اوکراین مردم محلی را تشویق کرده که برای مقابله اقدام به ساخت کوکتل مولوتف کنند و از سایرین خواسته که به دنبال پناهگاه باشند و خانه‌های خود را ترک نکنند.

آنتون هراشچنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین هشدار داده است که امروز "سخت‌ترین روز مقاومت در برابر روسیه" خواهد بود.

او می‌گوید روسیه در تلاش است تا با ستون‌های تانک و یگان‌های زرهی از شمال شرق و شمال غرب به پایتخت وارد شود.

  •  

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران در توئیتر نوشت:

دغدغه‌های امنیتی درباره روند فزاینده و تحریک آمیز گسترش ناتو به شرق برای همه کشورهای مستقل و مخالف سلطه آمریکا قابل درک است. در عین حال پایبندی به حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه و تکیه بر گفتگو و دیپلماسی برای توقف درگیری‌ها ضروری است.

  •  

وزارت خارجه طالبان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اوضاع جنگ در اوکراین را از نزدیک زیر نظر داشته و از وارد شدن تلفات به غیرنظامیان نگران است.

در اطلاعیه آمده است:

طالبان از هر دو طرف درگیری می خواهد از اعمالی خودداری کنند که باعث شدت جنگ و ناامنی می شود و دو طرف باید مشکلات موجود را از طریق گفت وگو حل و فصل کنند.

وزارت خارجه طالبان از طرف‌های درگیر خواسته است که در حفظ جان اتباع خارجی از جمله بازرگانان و دانشجویان افغان در اوکراین توجه جدی داشته باشند.

  •  

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه درخواست اوکراین برای بستن تنگه بسفر و داردانل را به روی کشتی‌های جنگی روسیه را رد کرد.

وزیر خارجه ترکیه گفت:

تنگه بسفر و داردانل را به روی کشتی‌های جنگی روسیه نمی‌بندیم.

  •  

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت که قصد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور از انجام عملیات نظامی ویژه «آزاد کردن اوکراین از بند ظلم» است.

او در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولادیسلاو دینگو، وزیر امور خارجه جمهوری خلق لوگانسک و سرگئی پرسادو، معاون وزیر امور خارجه جمهوری خلق دونتسک هدف روسیه را «نازی‌زدایی» در اوکراین خواند و گفت: 
«کسی قصد اشغال اوکراین را ندارد. روسیه می خواهد که مردم اوکراین استقلالشان را حفظ کنند.»
 
214356
 
وزیر خارجه روسیه غرب را به «چشم بستن» بر نسل‌کشی ادعایی در جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک متهم کرد و گفت:
روسیه نمی‌توانسته نسبت به «درخواست دفاع از متجاوز» از سوی این دو ناحیه بی‌تفاوت بماند. در هفته‌های اخیر، ناتو و اتحادیه اروپا نیز کی‌یف را تحت پوشش قرار داده‌اند، زمانی که سرانجام تصمیم گرفت جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوهانسک را به زور تصرف کند اعلام کرد که هیچ جایگزینی برای اوکراین جز پیوستن به ناتو وجود ندارد. رئیس جمهور اوکراین به توافق مینسک پایبند نبود، با ناتو متحد شد و به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای بود. در دوره زلنسکی بحث ضمانت‌های امنیتی از بین رفت. او فرصت‌های زیادی را از دست داد. روسیه نمی‌تواند به درخواست‌های روسای دو منطقه خودمختار لوهانسک و دونتسک برای تامین کمک‌های نظامی در مواجهه با تهاجم اوکراین بی تفاوت بماند.

وی افزود:

اوکراین خط قرمز ماست و ما بارها گفتیم نمی‌توانیم اجازه دهیم این کشور عضو ناتو شود اما اوکراین از خطوط قرمز ما عبور کرد. تمامیت ارضی اوکراین برای ما مهم است و مایل به جنگ نبودیم اما این دولت اوکراین بود که دموکراسی را رعایت نکرد. هدف ما غیر نظامی کردن اوکراین است لذا صحبت‌های زلنسکی درباره روسیه دروغ است و رسانه‌های اوکراین قصد تشویش اذهان عمومی را دارند. همچنان فرصتی برای گفت‌وگو با غرب درباره تضیمین‌های امنیتی وجود دارد. پس از عملیات روسیه در اوکراین می‌توانیم به مذاکرات بازگردیم. به محض آنکه نیروهای نظامی اوکراین سلاح بر زمین بگذارند، روسیه آماده مذاکره در مورد این کشور در هر لحظه است.

  •  

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در جریان تماس تلفنی با همتای روسی خود از عملیات نظامی ویژه روس‌ها در اوکراین حمایت کرد.

او خطاب به پوتین گفت:

از آنجایی که عملیات نظامی روسیه در اوکراین با هدف حمایت از غیرنظامیان در دونباس انجام می‌شود دمشق از آن حمایت می‌کند.

اسد همچنین اقدامات تحریک آمیز آمریکا و کشورهای غربی علیه روسیه را محکوم کرد و گفت:

این دست اقدامات آمریکا و کشورهای غربی تنها موجب بی ثباتی می‌شود.

  •  

دیمیری پسکوف، سخنگوی کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد:

مسکو به بیانیه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین درباره گفت‌وگوی بدون پیش شرط توجه می‌کند، آن را تحلیل کرده و این بیانیه را یک گام مثبت می‌داند. همچنین زلنسکی را به عنوان رئیس جمهوری در نظر می‌گیرد.  واکنش مسکو به تحریم‌های جدید غرب اعلام می‌شود و روسیه اصل تقابل را در پیش می‌گیرد. دولت روسیه ترجیح می‌دهد تا بجای احتمالات بر اساس واقعیت اقدام کند. مسکو منتظر واکنش هماهنگ غرب به "عملیات ویژه" برای غیرنظامی کردن اوکراین بود. دیر یا زود دوره عادی سازی فرا خواهد رسید.

پسکوف در پاسخ به این سوال که این عملیات روسیه چقدر طول می‌کشد خبرنگاران را به ارتش ارجاع داد.

  •  

وزارت دفاع روسیه در گزارشی اعلام نمود که بیش از 200 نفر از نیروهای ویژه اوکراین در جریان تصرف فرودگاه گوستومل کشته شدند.

یش از 200 هلیکوپتر در عملیات شرکت داشتند.

گوستومول شهری در شمال اوکراین در استان کی یف است. این شهر برای داشتن فرودگاهی بین‌المللی گوستمول (هوستومول) شناخته شده است.
 
  •  

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در توئیتر نوشته است:

هیچ چیز نفرت‌انگیزتر از جنگ نیست اما وقتی غرب با روش‌های مختلف بدنبال ضربه به امنیت ملی کشورهاست عملا مسئول مستقیم جنگ‌ها و بحران‌هایی است که با هدف ایستادگی در برابر راهبرد غرب شکل می‌گیرد.

  •  

۲۷  کشور عضو اتحادیه اروپا بر سر تحریم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور به توافق رسیده‌اند.

بنا به همین گزارش اتحادیه اروپا در نظر دارد اموال رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه روسیه را توقیف کند.
  •  

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خطاب به شهروندان کشور پیامی صادر کرد.

 

2221

پوتین گفته به هر حال، خود سیاستمداران، دانشمندان علوم سیاسی و روزنامه نگاران آمریکایی درباره این واقعیت می نویسند و صحبت می کنند که در سال های اخیر یک "امپراتوری دروغ" واقعی در داخل ایالات متحده ایجاد شده است. مخالفت با آن سخت است - این درست است اما متواضع نباشید: ایالات متحده هنوز یک کشور بزرگ و یک قدرت سیستم ساز است. همه وابستگان او نه تنها با اطاعت و وظیفه‌شناسی با آمریکا موافقت می‌کنند، به هر دلیلی به همراه او آواز می‌خوانند، بلکه از رفتار او نیز کپی می‌کنند، با اشتیاق قوانین پیشنهادی او را می‌پذیرند. بنابراین، با دلیل موجه می‌توانیم با اطمینان بگوییم که کل بلوک به اصطلاح غرب که توسط ایالات متحده به شکل و شمایل خودش تشکیل شده است همه آن همان "امپراتوری دروغ" است.

پوتین گفت:

روسیه با تروریست ها و نئونازی ها در اوکراین می جنگد. از ارتش اوکراین می خواهم مسوولیت اداره کشور را برعهده بگیرد.

 

  •  

وزیر خارجه اوکراین گفت:

حملات روسیه به مهدکودک ها و یتیم خانه ها در اوکراین جنایت جنگی است.  شواهد جنایات جنگی و تخلفات روسیه را در اختیار دادستان دیوان کیفری بین‌المللی قرار خواهیم داد.

  •  

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در یک اقدام غیرمترقبه به سفارت روسیه رفت و مدت نیم ساعت با سفیر این کشور گفتگو کرد.

 

32222

سایت خبری "واتیکان نیوز" نوشته رهبر کاتولیک‌های جهان در این دیدار نگرانی خود را از جنگ در اوکراین ابراز کرده است.

رهبر مسیحیان کاتولیک‌ جهان در واکنش به عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین در توئیتی به زبان روسی نوشت:

هر جنگی یک تسلیم شرم آور و ننگین قلمداد می‌شود. ‌

او در واکنش به حمله روسیه به اوکراین نوشت:
هر جنگی جهان را بدتر از گذشته می‌کند.

وی تصریح کرد:

جنگ شکست سیاست و انسانیت، تسلیم شرم آور و شکست در برابر نیروهای شرور و شیطانی است.

  •  

پوتین با انجام مذاکرات با اوکراین موافقت کرد.

اوکراین پیشنهاد داده به‌جای مینسک در ورشو با روسیه وارد گفت‌وگو شود

پوتین با انجام مذاکرات موافقت کرده و این موافقت بعد از آن صورت گرفته است که رئیس‌جمهور اوکراین گفت آماده است بی‌طرفی کشورش را بررسی کند.

  •  

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت:

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از ۲۸ فوریه تا اول مارس ۲۰۲۲ در ژنو است و در این مدت در چهل و نهمین نشست حقوق بشر و کنفرانس خلع سلاح شرکت می‌کند.

او همچنین اظهار کرد:

مسکو در صورتیکه فنلاند و سوئد به ناتو ملحق شوند واکنش نشان می‌دهد.

 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان