دارایی های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی تعیین تکلیف شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 12:35

دارایی های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی تعیین تکلیف شد

شماره: 21979
Aa Aa

او گفته جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از هفت میلیارد دلار پول‌ بلوکه شده این کشور در بانک‌های کره‌جنوبی برای خرید اقلام بشر دوستانه استفاده کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ادعا کرد؛
دارایی های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی تعیین تکلیف شد

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا درخصوص هفت میلیارد دلار پول‌ بلوکه شده ایران در بانک‌های کره‌جنوبی اعلام کرد که ایران می‌تواند از این مبالغ برای خرید اقلام بشر دوستانه استفاده کند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، این موضع‌گیری ایالات متحده همزمان با حضور رئیس جمهوری کره جنوبی در کاخ سفید اعلام شده است.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که وجوه مورد نظر در یک حساب «محدودشده» که «برای تجارت بشردوستانه قابل دسترسی است» نگهداری می‌شود.

وی افزود که ایالات متحده پذیرای توصیه‌های کره‌جنوبی و دیگران بوده است تا اطمینان حاصل شود که این مبالغ می‌تواند «از جمله از طریق انتقال به سایر بانک‌های مورد اعتماد و در حساب‌های محدودشده مشابه» برای اهداف بشردوستانه مورد استفاده قرار گیرد.

این سخنگو  تاکید کرد که با این حال اکنون هیچ‌گونه اطلاعات جدیدتر یا برنامه تازه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

وی در مورد آمریکایی‌هایی که بنابر ادعای واشنگتن به‌طور غیرقانونی در ایران زندانی هستند نیز گفت که آنها باید فورا آزاد شوند.

پیشتر شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی در گزارشی به نقل از مقامات آگاه ادعا کرده بود که تهران و واشنگتن در حال بررسی پیش‌نویس طرحی شامل تبادل زندانیان دو طرف و آزادی‌سازی میلیاردها دلار از پول‌های بلوکه ایران در بانک‌های کره‌جنوبی هستند.

در این گزارش نیز تاکید شده بود که مطابق با این پیش‌نویس در صورت آزاد شدن این منابع مالی، جمهوری اسلامی تنها می‌تواند از آن برای خرید غذا و دارو و یا مصارف انسان‌دوستانه استفاده کند.

خبرگزاری نورنیوز چندی پیش در خبری اختصاصی از گفت‌گوی غیر مستقیم ایران و آمریکا در خصوص آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی و توافق اولیه برای انتقال این وجوه به یک یا چند بانک در کشورهای منطقه خبر داده بود.

تاکنون هیچ‌یک از مقامات رسمی ایران نسبت به ادعای این مقام آمریکایی درباره شیوه هزینه‌کِرد منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی واکنشی نشان نداده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان