در صورت عدم شرکت در انتخابات ممکن است شهر سقوط کند | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 30 ارديبهشت 1403 - 11:25

در صورت عدم شرکت در انتخابات ممکن است شهر سقوط کند

شماره: 13359
Aa Aa

حدود ۲۰۰ نفتکش ایران را در دوران جنگ اقتصادی را دچار سانحه کرده اند| برجام بزرگترین دیپلماسی قرن است| اعتراضات دی ۹۶ کار ترامپ بود.

جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران؛
در صورت عدم شرکت در انتخابات ممکن است شهر سقوط کند

چرا باید از فضای مجازی بترسیم؟ بگذاریم مردم آزادانه صحبت کنند و باید قدر این آزادی را بدانیم. دولت تمام تلاش خود را برای دسترسی مردم به شبکه مجازی به کار خواهد بست البته دولت یک بخش است و بخش های دیگری هم در کشور حضور دارند که اختیار دارند اما تلاش دولت بر این است که تسلیم نشود.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران در شبکه مجازی «کلاب هاوس» در خصوص چرایی ارز 4200 تومانی گفت:

نرخ ثابت ۴۲۰۰ تومان، مصوبه سران قوا است اما من تلاش کردم که ۴۲۰۰ تومن ثابت نباشد و همراه با تورم تغییر کند. الان مهم‌تر این است که از زندگی مردم حفاظت کنیم. دولت ایران یارانه‌های پیدا و پنهان زیادی دارد. بیش از یک میلیون و چهارصد هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومن یارانه آشکار پرداخت می کنیم.

به گزارش اسپادانا خبر، او در پاسخ به این پرسش که برای چه باید در انتخابات شرکت کنیم گفت:

شهروندان همدیگر را در کنار صندوق رای می شناسند و اگر جمع نشوند، ممکن است شهر سقوط کند. هیچ راهی برای اصلاح غیر از انتخابات نداریم. نباید اجازه دهیم کسانی که به انتخابات اعتقاد ندارند با اسم انتخابات پیروز شوند. دود تحریم اقتصادی که برای مردم ما رقم خورده است از دل تحریم انتخابات برآمده است البته درک می کنم شاید مردم نسبت به اثربخشی رای و قدرت واقعی دولت دچار تردید شده باشند اما رئیس دولت می تواند موثر باشد. یک وقت می گوید که تحریم کاغذ پاره است، یک وقت هم رئیس دولت می گوید باید تحریم را حل کنیم، پذیرفته می شود و از آن برجام می آید. برجام چیزی جز رای ۹۶ نیست.

او ادامه داد:

در جنگ اقتصادی آمریکا در ۲۰۰ سال گذشته این حجم تحریم و پیگیری و اصرار بر اجرای آن بی سابقه است. تمام سفارت‌خانه‌های آمریکا موظف به رصد معاملات شده بودند، اصرار بر صفر شدن فروش نفت، فلج کردن سیستم حمل و نقل دریایی و شناسایی تمام گلوگاه‌ها داشتند. به حدی جسور شده بودند که در هر جایی نفتکش ما را شناسایی می کردند، انفجار ایجاد می‌کردند. حدود ۲۰۰ نفتکش ما را دچار سانحه کردند خیلی از سران کشورها در دیدار با رئیس جمهوری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بودند ترامپ گفته است سه ماه صبر کنید هیچ چیزی از این نظام و ایران باقی نمی‌ماند. با این شکل، ایران ماند و سرافراز ایستادگی کرد. اگر اصلاحات دنبال اصلاحی بود که منجر به توسعه ایران و حل مشکل مردم بود برجام نتیجه بزرگترین دیپلماسی قرن است اما واقعیت این است که بخش قابل توجه اعضای دولت از کابینه تا بخشداران در دفاع از عملکرد دولت، لکنت زبان دارند و مشارکت نمی‌کنند. ضعف سیستم اطلاع رسانی دولت جدی است. اقتصاد ما در طول بیش از ۱۲ سال گروگان آمریکا و دیگران است، زندگی مردم و توسعه کشور در دست گروگانگیران افتاده است.همین الان بیشترین دستاورد را نسبت به دولت‌های سابق داشتیم. وقتی پاسخی داده نمی شود برخی گستاخ می شوند. خساراتی که در هشت سال دولت احمدی نژاد به کشور وارد شد، اگر دو تا هشت سال هم بگذرد باز هم جبران نخواهد شد. در بزرگترین پرونده فساد همچون بابک زنجانی، نفت به ستاد کل نیروی مسلح و نیروی انتظامی فروخته شد و پول آن برنگشته است.ایشان کاری کرده است که تا ده‌ها سال دیگر سرمایه‌ها به کشور باز نگردد. امروز شرکت نفت ما یکی از بزرگترین بدهکاران به بانک مرکزی است. درباره آن دولت هر وقت انسان حرف می زند، اعصاب انسان خرد می شود، الان هم آمده است حرف‌های آنچنانی می زند و مردم هم فکر می کنند یک ناجی پیدا شده است.حمله به سفارت عربستان، یکی از خیانت‌ها به مردم بود

معاون اول رئیس جمهوری گفت:

من با سردار سلیمانی همچون دو برادر بودیم، بسیار صمیمی بودیم، من در جهاد بودم و ایشان در سپاه بود. یکی از علایقی که داشت، ایشان سعی می کرد، جبران کند و به نیابت من به مادرم سرکشی می کرد. مادرم ایشان را از ما بیشتر دوست داشت. رابطه ما در طول این ۴۰ سال هیچ وقت مشکل نداشت

جهانگیری در مورد ارتباط خویش با پرونده برادرش گفت:

من چهار برادر دارم که ۲ تن از آنها به شهادت رسیده‌اند. دو برادر دیگر یکی از من بزرگتر و یکی کوچکتر است. در سال ۹۶ من در انتخابات حضور یافتم و کمی حرف زدم اما پس از آن خیلی هزینه دادم. سه ماه پس از آن به نحو عجیبی مهدی را بازداشت کردند. همان موقع هم از رسانه ها مطلع شدم. در این ایام به ویژه اینکه در ستاد مبارزه با فساد هستم بارها گفته‌ام در مبارزه با فساد نباید هیچ خط قرمزی وجود نداشته باشد.اگر قرار باشد این لکه ننگ از کشور پاک شود، نباید هیچ اغماضی وجود داشته باشد. چرا یک پرونده را آنچنان پررنگ می کنند در حالیکه یک پروند چندین هزار میلیارد دلاری هیچ خبری از آن منتشر نمی شود. فسادی که بد است این است که در دستگاه مورد مسئولیت وی فساد شده باشد، برادر من معاون من نبوده است. تمام فعالیت‌های اقتصادی برادرم در دوره احمدی نژاد انجام شده است. دو اتهام متوجه ایشان شده و مراحل قضایی آن در حال طی شدن است. من هیچ ورودی پیدا نکرده‌ام.در دوره آقای رئیسی روابط من با قوه قضاثیه بهتر شده است. همواره بر برخورد عادلانه تاکید دارم.

او درباره نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری گفت:

نظر شخصی من منفی است اما هیچ وقت نگفتم که نامزد نمی شوم، تابع جمع هستم اما اگر به نظر قطعی برسند، حتما با بزرگان کشور مشورت خواهم کرد. کشور در شرایط ویژه ای است، نیازمند برنامه تیم و انسجام ملی دقیقی است تاکنون چنین تصمیمی نگرفته‌ام و اگر تصمیمی گرفته شود حتما با مردم در میان خواهم گذاشت.

او ادامه داد:

عده‌ای از روز برجام،شروع به کارشکنی کردند و هر جا خواستند استفاده شود طوری صحبت کردند که مردم بهره نبرند. الان هم که مذاکرات شروع شده است، حاضرند به نتیجه نرسد و زندگی مردم را گروگان می گیرند تا به یک پست بالاتری برسند.

وی درباره سردار قاسم سلیمانی اظهار کرد:

در یک شرایط تاریخی برای برداشتن فشار از زندگی مردم و گشایش برای کشور قرار داشتیم که ناگهان نوار صوتی محرمانه ظریف منتشر شد. یک بخش درباره چگونگی انتشار آن بود که رئیس جمهوری دستور رسیدگی فوری برای آن صادر کرد که چگونه یک فایل محرمانه سر از رسانه‌ای که با پول سعودی علیه مردم ایران فعالیت می کند، درآورده است. باید مراقب میدان بازی که دیگران برای ما طراحی می کنند، باشیم. من دوستی دیرینه با سردار سلیمانی و دکتر ظریف داشتم و دارم. این دو یک سرمایه ملی هستند. موضوع میدان در منطقه ما یک موضوع جدی است. وقتی وجه غالب منطقه نظامی می شود حتما باید در ایران هم این حساسیت ایجاد شود تا از مرزهای ایران که بزرگ و باز است به شدت مراقبت و حفاظت کنیم. دو نهاد در این شرایط نقش کلیدی دارند؛ یکی میدان است که نقش تاریخی دارد که سردار سلیمانی عزیز بررسی کرد اگر داعش سوریه را بگیرد و در عراق مستقر شود، حتما به سمت ایران خواهد آمد. همه تلاش خود را به کار گرفت تا چنین اتفاقی نیفتد.دیگری دیپلماسی است که در این شرایط نقش بسیار حساسی خواهد داشت. پس میدان و دیپلماسی دو عنصری هستند که هر دو نقش تعیین کننده و کلیدی دارند.در همه این شرایط، اختلاف نظرها وجود دارد و تحلیل‌ها جدی می‌شود. نقش نهاد اجماع ساز بین اختلافات کارشناسی بین میدان و دیپلماسی در این مواقع ظهور می‌کند و کار آن حل اختلافات است.هیچ کدام از این اختلافات، اختلاف افراد با یکدیگر نیست، اختلافات کارشناسی است که دبیرخانه و خود شورای عالی امنیت ملی یکی از نهادها است که این نقش اجماع ساز را بر عهده دارد.سردار سلیمانی فرماندهی بود که باور داشت که مذاکره در همه حال تعیین کننده‌ است. به همین دلیل در خیلی از مذاکرات حضور داشت و خیلی ها را خودش انجام می داد. سفری که سردار سلیمانی شهید شد برای مذاکره درباره سعودی و یمن رفته بود تا با نخست وزیر عراق گفت‌وگو کند. از هوشمندی و دلسوزی بالایی برخوردار بود، استقلال ایران برایش اهمیت داشت و شخصیت همه جانبه بود.

سردار سلیمانی برای خود در میان القاب مختلفی که وجود داشت، سرباز وطن را انتخاب کرد. مردم ایران از گروه‌های مختلف با گرایش‌های مختلف لقب سردار دلها به سلیمانی دادند، سردار دلها فقط از میدان به دست نیامده است، از صداقت، مردمی بودن و گذشتن از منافع شخصی و جناحی و دغدغه ایران داشتن، از میل به انسحام و تفاهم ملی و تلاش برای حل مسائل و دشوارای های سیاسی ایجاد شد.در آخرین نشستی که با سردار سلیمانی داشتم درباره آقای خاتمی بود. برای او تفاهم و انسجام داخلی بسیار مهم بود، سعی داشت با دولتمردان هماهنگی و رابطه پایداری داشته باشد که در راس آنها آقای ظریف بود. باید به ظریف به عنوان یک سرمایه ملی بزرگ نگاه کرد. ببینیم خود سردار سلیمانی درباره او چه می‌گفت. رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی‌ها برای شجاعت آقای ظریف استدال کردند که من مذاکرات ایشان را می بینم و در جریان جزئیات مذاکرات هستم. نخبگان به درستی او را در برجام با نهضت ملی شدن صنعت نفت و دکتر مصدق مقایسه کردند. هیچ مساله‌ای جز منافع ملی کشور برای این دو عزیز با توجه به شناختی که داشتم مطرح نبوده است، استقلال و سربلندی وطن برای هر دوی آنها مهم بود. نگذاریم دوگانه سازی کاذب برای ما درست کنند. میدان و دیپلماسی همیشه با هم هستند و هیچ وقت نمی شود گفت که اینها دو موضوعی هستند که یکی باید باشد و دیگری باید دور بزند. مردم سردار سلیمانی ودکتر ظریف را مکمل هم می دانند. بارها از زبان سردار سلیمانی درباره ظریف و از زبان دکتر ظریف درباره سردار سلیمانی شنیدم. یک وقتی کمی شرایط سخت بود فکر می کردم که آنها با هم جلسه ای ندارند، به هر دوی آنها گفتنم که می خواهید یک نشست سه جانبه‌ای داشته باشیم تا مشکلات را حل کنیم، گفتند که ما هر یکشنبه و بعد هر سه شنبه با هم جلسه داریم. دولت و ملت وظیفه خود می دانند که از قهرمانانشان و مدیران سرآمد با تمام توان دفاع کنند.یک لحظه نمی توانیم تحمل نمی کنیم که کسی جمله ای بگوید که با روحیات و از خودگذشتگی سردار سلیمانی سازگار نباشد و همین طور نباید قهرمان بزرگمان را در میدان دیپلماسی که از کیان و استقلال و مسایل کشور در برابر قدرت‌های بزرگ دفاع می‌کند، تضعیف کرد. وظیفه ملی بزرگ بر روی دوش آحاد ملت این است که نگذارند مسائل حیاتی کشور به بازی های لحظه ای تبدیل شود. بگذاریم این دو قهرمان برای مردم ایرن قهرمان بمانند. بگذاریم سردار سلیمانی همچنان محبوب دلها باشد و ظریف فردی باشد که به پشتیبانی مردم این دور از مذاکرات مشکل کشور را حل کند و با عزت از تحریم عبور کنیم. آنچه در بیرون طراحی کرده بودند این بود که از این موضوع یک اختلاف و دوگانگی در شرایط مذاکره ایجاد کنند. یک دوگانگی که نیروهای انقلابی و ارزشی متاثر شوند که به سردار سلیمانی توهین شده است و از طرف دیگر حملاتی به ظریف عزیز شود تا خدای نکرده نتواند با روحیه قوی در مذاکرات حاضر شوداین بازی بود که ایران اینترنشنال شروع کرد و می خواستند با این تحلیل‌ها، اختلافات را به داخل کشور بکشاند. مطمئنم با هوشیاری مردم این نقش، نقش بر آب می شود. سردار سلیمانی همچنان برای ما سردار دلها است و ظریف همچنان برای ما یک قهرمان و انسان مخلصی است که به دنبال حقوق ملت ایران است.یک توطئه سعودی اسرائیلی و ایران اینترنشنال استارت زد تا به این بهانه در شرایط خاصی که کشور در مذاکره با پنج قدرت دنیا است، درگیر موضوع دیگری شود. قاسم، همه جان ما است.

معاون اول رئیس جمهوری درباره مبارزه با فساد گفت:

مبارزه با فساد نیاز به شفافیت، حمایت از افشاگران دارد. در عین حال باید مراقبت کرد آبرویی ریخته نشود اما نباید مفسد احساس امنیت کند. قوه قضائیه باید با همه پرونده‌ها یکسان برخورد کند. یک جا خیلی رسانه ای می شود و یک جا سرپوش گذاشته می شود.در سال ۹۶ کاغذ سفیدی نشان دادم که زندگی شخص من همچون این کاغذ سفید پاک است. من در رده مسئولان جمهوری اسلامی یک ریال به دنبال استفاده شخصی نبوده‌ام.در مورد عیسی شریفی، املاک نجومی هیچ توضیحی به مردم داده نشد. من بر خلاف نظر برخی در دولت ماندم تا امثال بابک زنجانی دیگری ایجاد نشود. به بابک زنجانی یک میلیارد دلار پول داده شده است. یک و هفت دهم میلیارد دلار نفت داده شده است. نفت را می گرفته و پول آن را بر نمی‌گردانده، دوباره به او نفت می داده‌اند.

وی درباره گرانی گفت:

 از رنج مردم نباید برای محبوبیت خود استفاده کنیم. تفاوت ما با دیگران در این است. ما تلاش می کنیم که رنج مردم را به کار بریم اما عده ای هستند که از رنج مردم برای ارتقای خود استفاده کنند.همه باید در چارچوب قانون اقدام کنند. رئیس جمهوری دومین شخص این کشور است نباید آن را تنزل دهند. ۲۴ میلیون رای به این دولت داده شده است، عده اندکی تلاش دارند اثبات کنند که اشتباه کرده اید. این باعث شده است که میزان مشارکت در انتخابات به شدت کاهش یابد.

جهانگیری گفت:

 شرایط سخت فقر در کشور حاکم است. در شرایط سخت جنگ اقتصادی حتی به اتهاماتی که به من شد پاسخ ندادم تا مردم تصور نکنند که آنها را فراموش کرده‌ایم و به خودمان مشغول شده‌ایم.من برای یک بار قهر کردم و جلسه را ترک کردم. طوری با من برخورد کردند که نتوانستم تحمل کنم. به دفتر هم گفتم که وسایلم را جمع کنند اما وزرا آمدند که مگر می شود مردم را تنها بگذارید؟ از ساعت ۱۲ شب تا ۹صبح فردا همچون خوره‌ای به جانم افتاده بود که مگر می شود در این شرایط مردم را رها کرد. اینها به خاطر انتخابات نیست چرا که هیچ تصمیمی برای آن ندارم. ما در درون حاکمیت باید تلاش کنیم به تفاهم برسیم و اخلاق بنیان کار ما باشد. متاسفانه گاهی اوقات تیترها، صحبت ها و تجمعات با هیچ اصول اخلاقی سازگار نیست. من در دی ۹۶ در مشهد بودم. فردا جمعه با پزشکان اصلاح طلب جلسه ای داشتم گفتم که اقایانی که این تظاهرات را برگزار کردید دود آن به چشم مردم و خودتان خواهد رفت.آن تظاهرات ترامپ را به این نتیجه رساند که می تواند تیر خلاص را به کشور بزند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان