دولت آمریکا برای ترور سردار سلیمانی ۳ میلیارد دلار هزینه کرد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 12:54

دولت آمریکا برای ترور سردار سلیمانی ۳ میلیارد دلار هزینه کرد

شماره: 22151
Aa Aa

ایران در پرونده  ترور سردار سلیمانی برای ۹ کشور نیابت قضایی ارسال کرد| سوئد به پایگاهی علیه امنیت جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

غریب آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران؛
دولت آمریکا برای ترور سردار سلیمانی ۳ میلیارد دلار هزینه کرد

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در برنامه صف اول با تائید تاخیر در صدور کیفر خواست پرونده شهید قاسم سلیمانی اظهار داشت:

اگر فرآیند پرونده تشریح شود شاید بخشی از این تاخیر قابل توجیه باشد.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

این کیفر خواستی است که دو روز پیش صادر شد و از سوی دادستان تهران برای دادگستری استان تهران ارسال شد و به زودی شعبه و قاضی ویژه‌ای برای رسیدگی به این موضوع تعیین خواهد شد. بخش اصلی کار از لحاظ قضایی صورت گرفته و ما از این پس شاهد محاکمه خواهیم بود.

غریب آبادی اظهار کرد:

دستگاه قضایی ما برای ۹ کشور عراق، آمریکا، انگلیس و آلمان و برخی کشورهای عربی در منطقه نیابت قضایی ارسال کرده است از این منظر که ما مستنداتی داشتیم که نشان می‌داد از خاک این کشورها و یا برخی از افراد و اشخاصی که منتسب به این کشورها هستند در این عملیات تروریستی دخیل بودند که باید ابعاد آن روشن می‌شد البته فقط عراق به بخش‌هایی از این نیابت قضایی پاسخ داد و متاسفانه ما شاهد همکاری از سوی عمده این کشورها در این قضیه نبودیم ولی می‌بایست تمام این مسیرها طی و شفاف شود و تمام ابعاد این پرونده باز شود. متهمین آمریکایی حدود ۹۷ نفر هستند که دستگاه قضایی باید برای تمام آن ها تحقیقات کاملی را با کمک ضابطین قضایی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی انجام می‌داد و مستندات ضمیمه پرونده می‌شد. از این تعداد برای ۷۳ نفر قرار جلب به دادرسی و کیفر خواست و برای ۲۴ نفر دیگر هم قرار منع تعقیب صادر شد.

غریب آبادی اظهار کرد:

در کیفر خواستی که همکاران ما در دادستانی تهران تنظیم کردند از ۷۳متهمی که برای آن‌ها قرار جلب به دادرسی و کیفر خواست صادر شده ۳ متهم ترامپ، پومپئو و مکنزی کلیدی هستند. سه عنوان مجرمانه در کیفر خواست در نظر گرفته شده که اولین و مهم‌ترین عنوان مجرمانه معاونت و یا مشارکت در اقدام تروریستی منتهی به قتل عمد، دومین عنوان مجرمانه تامین مالی تروریسم و سومین عنوان مجرمانه هم اقدامات مغایر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در داخل یا خارج از کشور است. عنوان مجرمانه ترامپ و مکنزی در کیفر خواست، مشارکت در اقدام تروریستی و عنوان اتهامی پومپئو در کیفر خواست معاونت در اقدام تروریستی است که این عناوین هریک بار مجازات خود را طبق قوانین ما دارند. طبق اسناد موثقی که در اختیار دستگاه قضایی توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ما قرار گرفته دولت آمریکا برای این اقدام تروریستی حدود ۳ میلیارد دلار بودجه هزینه کرده است؛ پس تامین مالی تروریسم صورت گرفته که قانون تامین مالی تروریسم در مجلس به تصویب رسیده و از آن برخورداریم بنابراین این یک اقدام مجرمانه است؛ اقدام علیه امنیت ملی هم که کاملا محرز است، ولی مهم‌ترین اقدام، اقدام تروریستی است که مجازات آن هم قابل پیش بینی است. پیام پیگیری قضایی پرونده ترور شهید سلیمانی این است که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق مصمم هستند به بی کیفرمانی این پرونده پایان دهند.

وی گفت:

شاید در این جا سوالی مطرح شود که وقتی ما به متهمین و مجرمین دسترسی نداریم چگونه عدالت محقق خواهد شد؟ اگر ما به متهمی دسترسی نداریم باید اجرای قوانین و عدالت را معطل بگذاریم؟ خیر، محاکم در کشورهای مختلف همیشه پرونده‌هایی را هم دارند که به مجرمین دسترسی ندارند اما این مانع از اجرای عدالت و پیگیری اجرای قوانین نخواهد بود، برای همین این اقدام نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران و صدور کیفر خواست در نظام قضایی عراق، رعب و وحشت در دل کسانی که این اقدامات تروریستی را انجام داده اند خواهد انداخت. این اقدام تروریستی بی کیفر نخواهد ماند و حکم صادر خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران فراتر از قانون دنبال اجرای احکامش نخواهد رفت. ما برخی از تروریست‌ها را داریم که خارج از کشور دستگیر شده اند و در داخل کشور محاکمه شدند و یا می‌شوند و احکام آن‌ها اجرا می‌شود، روش‌های اجرای احکام در ایم زمینه متعدد است ولی همین که این‌ها متوجه بشوند ایران و عراق مصمم هستند بازدارندگی ایجاد خواهد کرد، نباید هیچ جنایتکاری چه دولتی باشد و چه حمایت دولت‌ها را داشته باشد به خودش جرئت بدهد که دوباره مرتکب چنین جنایاتی در حق برخی کشورها مثل جمهوری اسلامی ایران بشود. چرا برای پمپئو یک تیم حفاظتی بسیار قوی گذاشته اند؟ شاید آن‌ها احساس کرده اند که امکان دارد هر آن عدالت از یک طریقی اجرا شود، این رعب و وحشت حق آن‌ها است، حالا اگر حکم صادر شود چه اتفاقاتی خواهد افتاد، این‌ها باید زندگی عادی نداشته باشند، دست به جنایت عظیمی زدند، دیدید که ترور شهید سلیمانی در ایران و منطقه چه بازتابی داشت.

او در رابطه با اعدام «حبیب چعب» و واکنش دولت سوئد نسبت به این موضوع نیز گفت:

در سوئد ما هم گروهک تروریستی منافقین را داریم و هم گروهک‌های تروریستی جدایی طلب را داریم و هم گروهک‌های تروریستی را داریم که متأسفانه خود را منتسب به اقوام خوب کرد و بلوچ می‌کنند، از نظر ما این‌ها کرد و بلوچ نیستند ما با این‌ها زندگی می‌کنیم این‌ها خودشان از همین گروهک‌های تروریستی آسیب دیدند، گروهک‌های تروریستی همه در سوئد پایگاه دارند. همین حبیب چعب که اعدام شد دولت سوئد انواع حمایت‌ها را در اختیار این گروهک قرار داد، از ایجاد رسانه و تلویزیون گرفته تا حمایت‌های اطلاعاتی و امنیتی البته سرویس موساد هم قطعا سوار همین گروهک بود و از آن حمایت می‌کرد. در بخشی از اسناد مربوط به این پرونده آمده بود با این که جمهوری اسلامی ایران اعلام قرمز اینترپل برای «چعب» گرفته بود، او در یکی از کشورهای اروپای شرقی شناسایی و بازداشت شد اما بلافاصله سوئدی‌ها مداخله کردند و با هواپیمای اختصاصی به سوئد بازگرداندند و نگذاشتند که به جمهوری اسلامی ایران مسترد شود که این حد اعلای حمایت از یک تروریست است.

غریب آبادی با بیان این که «چعب» در اروپا و قبل از دستگیری به دست نیروهای ما به جنایات خود اقرار کرده است گفت:

بالاخره این فرد توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران دستگیر شد و حکم خود را گرفت و این حکم اجرا شد.

وی با بیان این که سوئد به پایگاهی علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده گفت:

این موضوع را به دستگاه سیاست خارجی کشور واگذار می‌کنیم تا مطالبات نظام جمهوری اسلامی ایران را در پرونده‌های تروریستی که سوئد پشت آن‌ها قرار دارد و از این حمایت‌ها هم شرمنده نیست دنبال کند البته دستگاه سیاست خارجه اقدامات زیادی انجام داده است، ولی باید کارهای بسیار بیشتری را در رابطه با سوئد انجام دهیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان