رفتارهای احساسی برای اروپا هزینه زاست | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 19 بهمن 1401 - 4:02

رفتارهای احساسی برای اروپا هزینه زاست

شماره: 21020
Aa Aa

توجه به موضوعات حقوق بشری در زمره اولویت های جمهوری اسلامی است و صدور قطعنامه مداخله جویانه و نامتعارف پارلمان اروپا را قویا محکوم می کنیم.

مسیر درست تمرکز بر دیپلماسی و عقلانیت است؛
رفتارهای احساسی برای اروپا هزینه زاست

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیست و ششمین نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اقتصادی (اکو) گفت:

بی تردید تبعات منفی رفتارهای احساسی برای اروپا هزینه زا می باشد و لذا مسیر درست، تمرکز بر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت است.

به گزارش اسپادانا خبر، در بخشی از متن سخنرانی امیرعبداللهیان در این نشست آمده است:
 
 سه دهه از تلاش ۱۰ کشور برای همگرایی منطقه ای در این پهنه تاریخی و تمدنی گذشته است و بسترهای ارزشمندی برای همکاری منطقه ای شکل گرفته است هرچند کماکان فاصله قابل توجهی میان دستاوردها و ظرفیت های واقعی منطقه اکو به چشم می خورد. اینجانب در مراسمی که به مناسبت سی امین سالگرد پیوستن ۷ عضو جدید به سازمان همکاری اقتصادی در ۱۱ دسامبر در تهران برگزار شد تصریح کردم سازمان اکو میتواند الگوهای موفقی در همکاریهای جنوب-جنوب، همکاری مابین کشورهای محصور در خشکی و کشورهای ترانزیت، همکاری مابین کشورهای تولید کننده و مصرف کننده انرژی، همکاریهای مردم-محور به‌ویژه در حوزه گردشگری، همکاریهای علمی و دانشگاهی و همکاریهای فنآورانه و نوآورانه ارائه نماید. براین باوریم که ارزشها و میراث مشترک غنی فرهنگی، مذهبی و آئینی کشورهای عضو بن مایه ای قوی جهت چنین چشم انداز روشنی در منطقه است.   
تحولات سالهای اخیر در جهان و تاثیرات آن بر منطقه ما ضرورت همگرایی و همسویی مابین کشورهای منطقه را دوچندان کرده است. کووید ۱۹ و آثار مخرب آن و نیز بحرانهای اخیر امنیت غذایی و امنیت انرژی در جهان به روشنی آسیب پذیری کشورهای مختلف، صرفنظر از حجم اقتصادی آنها را نمایان ساخت لذا برای همه کشورهای جهان و منطقه، تقویت تاب آوری در مقابل شوکهای احتمالی در آینده نه یک انتخاب که یک ضرورت است البته در تحقق این تاب آوری یکی انتخابهای موجود، همکاریهای جمعی در قالب سازو کارهای چندجانبه است. سازمان اکو و بنیانهایی که در این سی سال به‌وجود آورده است می تواند اولین انتخاب برای همکاری در این راستا باشد.
اکو باید ارتقا دهنده تجارت درون- منطقه ای مابین اعضا باشد. تاکنون کمتر چنین بوده است و تجارت فی مابین اعضا حمایت کافی را از سازوکارهای تجاریِ اکو دریافت نکرده است. پیشنهاد می کنم و درخواست می کنم همه اعضا و نه فقط ۵ کشور عضو موافقتنامه تجاری اکوتا از شروع مذاکرات برای آزاد سازی تجاری در سطح منطقه حمایت نمایند و در آن مشارکت کنند.
 
مواصلات و حمل  نقل یکی از پیشرانه های همگرائی و توسعه جمعی و شکوفائی هر چه بیشتر ظرفیتهای اقتصادی منطقه در سالهای پیشِ رو می باشد. اکو به عنوان یک منطقه خود یک مسیر ترانزیتی برای اتصال مناطق پیرامونی شامل شرق و جنوب آسیا، اروپای شمالی و شرقی و جنوب خلیج فارس می باشد.
 
بحران امنیت انرژی جاری در جهان و منطقه به وضوح آسیب پذیری کشورهای مصرف کننده انرژی نسبت به شوکهای غیرمنتظره را عیان ساخت. تغییرات اقلیمی و سرمای زمستانی اخیر نیز آسیب پذیری برخی کشورهای تولیدکننده انرژی را گوشزد نمود. منطقه اکو می تواند به الگویی از مشارکت مابین کشورهای تولید کننده و کشورهای مصرف کننده انرژی تبدیل شود. بی تردید، مشارکت در حوزه گاز و حوزه برق از اولویتهای اکو در این راستاست. مایلم به ابتکار ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان "گاز در خدمت بازیابی اقتصاد جهانی پس از کووید" اشاره کنم که در مجمع کشورهای صادر کننده گاز ارائه گردید. این ابتکار می تواند مبنایی برای مشارکت در منطقه اکو نیز باشد.
 
اکو بیش از پیش نیازمند سرمایه گذاری درحوزه فنآوریهای نو، صنایع دانش بنیان و دیجیتالی کردن فعالیتهای اقتصادی است. جمهوری اسلامی ایران آماده است دستاوردهای خود در حوزه های دانش بنیان را با  کشورهای عضو اکو به مشارکت گذارد.
 
ما همواره از ابتکارات و پیشنهاداتی که به تقویت نقش و جایگاه اکو در توسعه اقتصادی کشورهای عضو منجر شود استقبال کرده ایم. در این راستا، "تقویت احساس تعلق به اکو" در نزد بخشهای خصوصی و دولتی و نیز نخبگان کشورهای عضو و بالاتراز همه در نزد مردم منطقه بسیار کلیدی است. همچنین نیازمند حضور همه۱۰ کشور عضو در سازوکارها و ترتیبات همکاریِ اکو هستیم. این مهم می تواند و باید یکی از دست آوردهای دهه چهارم باشد. در همین نشست وزرا ایجاد دو سازوکار جدید همکاری شامل تاسیس "مرکز منطقه ای مدیریت ریسک بلایای طبیعی اکو" در جمهوری ایران و "مرکز انرژیهای پاک اکو" در جمهوری آذربایجان در دستورکار می باشد و انتظار درایم همه اعضا از ایجاد آنها حمایت نموده به آنها بپیوندند.  

افغانستان یک عضو بسیار مهم و بخشی از خانواده بزرگ اکو می باشد. جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهای اصلی در طراحی و تصویب" سیاست حمایتی اکو برای افغانستان" بوده و همواره از ضرورت اجرای کامل و مؤثر آن حمایت نموده است. این حمایت علاوه بر  کمکهای دوجانبه برای رفع مشکلات مردم نجیب افغانستان و جلوگیری از بحرانهای انسانی می باشد. بی تردید ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان نه تنها می تواند به برنامه های کمک رسانی و نیز بازسازی کشور یاری رساند بلکه تهدیدهای ناشی از عملیات تروریستی، آوارگان و قاچاق مواد مخدر برای منطقه را کاهش خواهد داد.
ما اقدام هیئت حاکمه افغانستان در محروم کردن زنان و دختران از تحصیل را اقدامی در تعارض با تعالیم دین رحمانی اسلام می‌دانیم و نگرانی عمیق خود را از آن اعلام می داریم.   
 
جمهوری اسلامی ایران علاوه بر رویکردهای مسئولانه در چارچوبهای منطقه ای در عرصه های جهانی نیز به تعهدات خود پایبند می باشد. از جمله در چارچوب مبانی و اصول ملی و اسلامی، قانون اساسی و تعهدات بین المللی توجه به موضوعات حقوق بشری در زمره اولویت های جمهوری اسلامی ایران است و همواره از گفتگو در چارچوب احترام متقابل و از تعامل معنادار با شرکای جدی استقبال کرده و می کند.
در ابتکارات و برنامه های جهانی و منطقه ای برای مواجهه با چالشهای زیست محیطی و تغییر آب هوا و آثار آنها از جمله بر منابع آبی و وقوع بلایای طبیعی فعالانه و مسئولانه حضور داریم.  مدیریت آب در داخل و همکاری با کشورهای منطقه در ارتباط با رودخانه های مشترک و نیز مقابله با ریشه ها و آثار طوفان های گرد و غبار از جمله حوزه هایی هستند که به آنها اهتمام داریم. در سال ۲۰۲۲ اجلاس منطقه ای در سطح وزراء محیط زیست در تهران با هدف تدوین کنوانسیون منطقه ای برگزار شد. درصدد هستیم اجلاس بین المللی گرد و غبار را براساس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار نمائیم.
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران  بر پایه دکترین سیاست خارجی متوازن، تعامل و همکاری با جهان و عدم مداخله در امور داخلی استوار است. صدور قطعنامه مداخله جویانه و نامتعارف پارلمان اروپا را قویا محکوم می کنیم. بی تردید تبعات منفی چنین رفتارهای احساسی برای اروپا هزینه زا می باشد و لذا مسیر درست تمرکز بر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت است.
جمهوری اسلامی ایران رفتار اهانت آمیز نسبت به مقدسات ادیان الهی به ویژه اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و حمایت دولت های غربی از آن تحت عنوان آزادی بیان را به هیچ وجه قابل قبول ندانسته و آن را شدیدا محکوم می کند.

  •  

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در توئیتر نوشت:

کاخ سفید در جایگاهی قرار ندارد که از حقوق بشر دم زند.

حسین امیرعبداللهیان نوشته است:
کاخ سفید در جایگاهی قرار ندارد که از حقوق بشر دم زند. کشتار حدود ۲ میلیون انسان در افغانستان، عراق، یمن، فلسطین، سوریه و دمیدن در آتش جنگ اوکراین و مانع صلح بودن از نتایج مداخلات آمریکاست. به اظهارات ریاکارانه پایان دهید. مردم آگاه ایران، دندان زینت شده گرگ‌ها را به خوبی تشخیص داده اند.
  •  

حسین امیرعبداللهیان در یادداشتی در سايت شبکه الجزیره نیز نوشته است:

هدف قرار دادن سپاه که موتور امنیّت ایـران محسوب مـی‌شود منافع اروپـا در منطقـه را متزلزل خواهـد کـرد و ساختارِ امنیتی منطقـه بـا یک ایرانِ ناامن از هم فرو می‌پاشد.

او نوشت:

قمار اروپـا برای تکـرار تجربه شکست‌خورده آمریـکایی‌ها در برابر نیروی نظامـی رسمی ایـران به دلایل زیادی به ضدِ خودش تبدیـل خواهـد شد. تروریستی خواندن سپاه پاسداران به عنوان بخش حاکمیتی در ایران عواقب حقوقی و سیاسی در پی خواهد داشت که کشورهای اروپایی باید مسئولیت عواقب آن را بر عهده بگیرند. همکاری سازنده اروپـا و ایـران برای یافتنِ راه‌حل‌های پایدار در جهت رفع سوءتفاهمات موجود یک ضرورت اساسی است.

ما پاسخ تعامل سازنده را در مسیر تعامل خواهیم داد اما پاسخ رفتار تهدیدآمیز اروپا را به همان زبان خواهیم داد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان