روحانی در صورت گفتن مشکلات تحت تعقیب قرار می گیرد | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403 - 5:24

روحانی در صورت گفتن مشکلات تحت تعقیب قرار می گیرد

شماره: 11665
Aa Aa

او گفته روز به روز اختیارات قوا در حال کاهش است؛ نگاه یک جریان فکری حتی مجوز حضور زنان در ورزشگاه را نمی‌دهد چه برسد به ریاست جمهوری.

فیض الله عرب سرخی مطرح کرد؛
روحانی در صورت گفتن مشکلات تحت تعقیب قرار می گیرد

فیض الله عرب سرخی،  سیاستمدار اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران گفت:

عمیق‌ترین گام‌ها و اقدامات مربوط به حذف نحبگان در دوره احمدی‌نژاد برداشته شد. همه نیروهای صاحب‌ تجربه و دارای پیشینه و سابقه و به یک معنا مدعی به نوعی کنار گذاشته شدند. آن هم نه فقط در سطوح مدیریتی، حتی در سطوح کارشناسی و هیات علمی دانشگاه‌ها نیروهای تابع و حرف‌شنو میدان عمل یافته‌اند. می‌شنوید که افرادی صاحب پرونده‌اند و مساله دارند و حرف‌های متعددی در مورد آنها زده می‌شود، در عین حال در مناصب و مسئولیت‌ها هستند؛ دلیل این است که امروزه این‌ها مساله اصلی نیست. بلکه مساله اصلی حضوری کسی است که صاحب تخصص و رای نظر باشد. طبیعتا در بین نیروهای اصولگرا نیز کسانی که صاحب چنین ادعا و پیشینه‌ای بودند به مرور کنار گذاشته شده‌اند و در بین نیروهای تندرو هم گوش به فرمان‌ها صاحب تریبون و میدان هستند. آدم‌هایی که اگر آنها را کنار بگذارید اتفاقی نمی‌افتد. برخی از آنها زمانی که تریبون در دست داشتند تندترین برخورد را با همه می‌کردند اما کسانی که دارای پیشینه سیاسی جدی بودند چه اصولگرا و چه اصلاح طلب، وقتی ذره‌ای موضع انتقادی گرفتند و حرف‌شنوی نکردند کنار گذاشته شدند. به نظر من این یک رویه سابقه‌دار است و جدی‌ترین دوره‌ای که این حرکت گسترده شد دوران احمدی نژاد است که پاکسازی کاملی در نظام اداری صورت گرفت و هنوز هم ادامه دارد و حالا به نیروهایی می‌رسیم که ویژگی آنها تبعیت است و هر چه به آنها گفته شود، گوش می‌دهند. اگر وضعیت شبیه به وضعیت فعلی باشد یعنی میل و رغبت به مشارکت وجود نداشته باشد، طبیعتا گروه محدود و سازماندهی‌شده‌ای در انتخابات شرکت می‌کنند و منطقی است همان کسانی انتخاب شوند که از فیلتر نظارت استصوابی گذشته‌اند. طبیعتا در انتخاباتی یک طرفه که رقبا حذف می‌شوند و فقط کسانی از جریان رقیب، تایید می‌شوند که شانسی برای انتخاب شدن ندارند، دیگر نه رقابت معنایی دارد و نه انتخاب مردم موضوعیت پیدا می‌کند و نه مفهومی به نام انتخابات شکل می‌گیرد. در نتیجه همه مسائلی که می‌تواند در روند انتخابات برای یک کشور ایجاد امنیت کند از دستورکار خارج می‌شود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از برنا، او اظهار کرد:

یک جریان فکری در کشور وجود دارد که نگاه او به زن حتی مجوز حضور در ورزشگاه را نمی‌دهد چه برسد به حضور در رقابت‌های ریاست جمهوری. حتی اگر چنین امری هم مطرح شود صوری‌ است و واقعی نخواهد بود. در واقع تایید یک زن برای انتخابات صرفا به این خاطر است که بگویند ما به خانم‌ها اجازه دادیم تا رییس جمهور شوند. در حالی که واضح است اگر این تغییر در نگاه، حقیقی نباشد و رقابت واقعی شکل نگیرد، بی‌ثمر است. روحانی در این زمینه تلاش کرد ولی موانعی بر سر راه او قرار دادند که نتوانست به طور کامل وعده های خود را محقق کند،حتی در دور اول نیز که عملکرد او مثبت و قابل قبول بود باز هم این مشکل دیده می‌شد. طبیعتا زور روحانی به این جریان نرسیده است. در حال حاضر برخی عقیده دارند اگر روحانی برخی مشکلات و موانع را با مردم در میان بگذارد مورد تعقیب قرار می‌گیرد حتی به عنوان شخص اول اجرایی کشور زیرا صحبت کردن از یک سری موانع هیچ گاه در کشور ما ممکن نبوده است. خیلی از کارهای درست هزینه دارد و البته باید با ظرافت و در نظر گرفتن شرایط جامعه اقدام کرد. مگر خاتمی که با رای بسیار بالایی ۸ سال به عنوان نفر اول قوه مجریه در قدرت بود، امروز عملا ممنوع‌المصاحبه و ممنوع‌التصویر نیست؟ وقتی اندیشه‌ای داشته باشید، گاهی پیشبرد آن نیازمند پرداخت هزینه است. کسی باید بپذیرد این هزینه را بدهد تا کشور در مسیر اصلاح خود قرار بگیرد. نگرشی که رای مردم را زینتی می‌بیند و مشروعیت‌ساز نمی‌داند، از ابتدا وجود داشته و گام به گام جلو آمده است. مهمترین گامی که این تفکر برداشته، تصویب نظارت استصوابی است. این نگرش جایگاهی برای رای مردم قائل نیست. اگر پذیرفته‌ایم که مردم صاحبان کشور هستند و حق اعمال حاکمیت را دارند پس باید میدان عمل را به رای مردم دهیم، چیزی که امروز وجود ندارد. ردصلاحیت شناخته‌شده‌ترین چهره‌ها از همین نگاه برمی‌آید. وقتی هاشمی رفسنجانی ردصلاحیت می‌شود و کسانی در این قد و قواره اجازه حضور در انتخابات را پیدا نمی‌کنند یعنی به طور غیررسمی این نگرش پیش برده می‌شود.

عرب سرخی گفت:

حرکت هماهنگ قوا نیازمند فهمی مشترک است. تا به فهم مشترکی نرسیم حرکت هم‌جهت معنا پیدا نمی‌کند. یک قوه تحریم را به ضرر کشور می‌داند یک قوه تحریم را رحمت می‌داند؛ حالا قرار است حول چه چیزی تفاهم کنیم؟ روز به روز اختیارات قوا برای تصمیم‌گیری در حال کاهش است. ما باید نمایندگانی قوی داشته باشیم تا تشخیص درست بدهند، و اینکه این نهاد دارای قدرت و اختیارات کافی باشد یک موضوع دیگر است. این مجلس واجد اختیارات قانونی خود نیست و قدرت تصمیم‌گیری در محدوده اختیارات خود را ندارد و پخت و پز مسائل بیرون از این نهاد صورت می‌گیرد.

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان