روسیه در مورد برجام از آمریکا تضمین کتبی دریافت کرد | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 19 ارديبهشت 1403 - 16:22

روسیه در مورد برجام از آمریکا تضمین کتبی دریافت کرد

شماره: 17150
Aa Aa

حسین امیرعبداللهیان نیز در این کنفرانس خبری گفته ارتباطی بین بحران اوکراین و مذاکرات وین وجود ندارد و روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود.

لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه ایران؛
روسیه در مورد برجام از آمریکا تضمین کتبی دریافت کرد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار با وزیر خارجه ایران با اشاره به روابط مستحکم دو کشور گفت:

مناسبات تهران و مسکو در همه زمینه‌ها رو به گسترش است.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

در حال حاضر سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور در دست بررسی و نهایی شدن است.

سرگئی لاوروف با اشاره به افزایش چشمگیر حجم مناسبات اقتصادی ایران و روسیه گفت:

هر دو کشور در خصوص بسیاری از مسائل بین‌المللی اشتراک نظر دارند.
وی با اشاره به رایزنی های منظم در سطوح عالی بین دو کشور افزود :

در مذاکرات امروز درباره مذاکرات وین، تحولات اوکراین  مسئله سوریه و یمن به طور مفصل بحث و گفت‌وگو می‌کنیم.

او همچنین از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران درخصوص آنچه هم‌اکنون در اوکراین در حال رخ دادن است تشکر و قدردانی کرد.

لاوروف با اشاره به مذاکرات اظهار کرد که گفت‌وگوها در پایتخت اتریش برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در حالت نهایی قرار گرفته است:

من اطمینان دارم که چشم اندازها حتی چشمگیرتر است به‌ویژه با توجه به اینکه ما به مرحله نهایی برای حصول توافقی به منظور ازسرگیری برجام برای حل‌وفصل وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران وارد شده‌ایم.

وزیر امورخارجه روسیه درباره روابط دوجانبه میان تهران و مسکو نیز تصریح کرد:

گردش مبادلات بازرگانی میان ایران و روسیه در حال رشد است. دو کشور در حال آماده‌سازی اسناد جدیدی هستند که برای رسمی کردن سطح تازه‌ای از روابط طراحی شده‌اند. علی‌رغم وجود عوامل شناخته‌ شده‌ با هدف اعمال فشار بر همکاری دو کشور روابط تجاری ما به طور پیوسته با سرعتی بی سابقه در حال رشد است. سال گذشته نزدیک به ۸۰ درصد افزایش یافت و از مرز چهار میلیارد دلار گذشت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیرامورخارجه ایران نیز با اشاره به تعمیق همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های گوناگون گفت:

روابط ایران و روسیه فارغ از تحولات بین‌المللی توسعه خواهد یافت. جمهوری اسلامی ایران همواره بر حسن روابط با روسیه به عنوان کشور دوست و همسایه تاکید دارد.

  •  

لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود در مسکو گفت که روسیه از آمریکا تضمین کتبی دریافت کرده که تحریم‌های روسیه به دلیل جنگ اوکراین مانع همکاری‌ها در چارچوب توافق هسته‌ای ایران نشود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز در این نشست خبری در مسکو با تشکر از میهمان نوازی لاوروف چشم‌انداز روابط دو کشور روسیه و ایران را مثبت خواند و گفت:

ارتباطی بین بحران اوکراین و مذاکرات وین وجود ندارد و روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود. چنانچه در مورد خطوط قرمز با آمریکا به توافق برسیم روسیه کمافی‌السابق در کنار ایران خواهد بود. امیدواریم آمریکا در دقایق پایانی دست از رویه خود بردارد و به توافق نهایی برسیم. جمهوری اسلامی یک کنشگر مستقل است و هیچ مانع خارجی نمی‌تواند مانع همکاری ایران و روسیه یا مانع همکاری ایران و کشورهای دیگر شود.

او گفت:

تهران راه حل بحران اوکراین را در راه‌ حلی سیاسی می‌داند و جنگ را راه حل نمی‌بیند اما ریشه آن را درک می‌کند. مخالف جنگیم و همزمان مخالف وضع تحریم هستیم چرا که خود قربانی وضع یکجانبه تحریم‌ها هستیم.

  •  

حسین امیرعبداللهیان در هنگام ورود به مسکو جهت دیدار با همتای روسی خود در جمع خبرنگاران ایرانی در تشریح اهداف سفر خود به این کشور گفت:

سفر امروز من و همراهانم به مسکو با چند هدف انجام می‌شود. هدف اول پیگیری توافقاتی است که در جریان سفر دی ماه آقای رئیس جمهور به مسکو انجام شد و توافقاتی که بین روسای جمهور دو کشور صورت گرفت.

او موضوع دوم سفر خود را تحولات اوکراین و تحولات جدیدی که در عرصه منطقه‌ای و بین المللی رخ داده عنوان کرد و گفت:
ما نمی‌توانیم نسبت به این تحولات و اتفاقات بی تفاوت باشیم. ما به صراحت جنگ را محکوم می‌کنیم؛ چه در اوکراین، چه در افغستان، چه در یمن و یا هر نقطه دیگری. ما تحریم‌ها را محکوم می‌کنیم و اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه کشور‌ها و ملت‌ها را نیز روش نادرستی می‌دانیم.

وی با تأکید بر اینکه ما بر راه حل سیاسی اوضاع اوکراین تأکید داریم گفت:

موضوع دیگری که در این سفر مورد توجه ما است پیگیری مذاکرات وین برای لغو تحریم هاست. در اظهارنظر‌ها و اخبار این گونه منتشر می‌شود که اگر ما در وین با طرف آمریکایی و دیگر طرف‌های غربی به توافق و نتیجه نهایی برسیم ممکن است که از طرف روسیه با توجه به برخی از مطالبی که در رسانه‌ها مطرح شده این موضوع حمایت لازم را نداشته باشد البته من از گفت وگوی تلفنی اخیری که با آقای لاوروف داشتم چنین برداشتی را نداشتم و امیدوارم در گفتگو‌های امروز همچنان بتوانیم در مسیری که روسیه از رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قوی در کنار ایران در وین قرار بگیرد. ان‌شاءالله به این نتیجه و جمع‌بندی روشن نائل بیاییم.

  •  

همزمان دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات بر سر احیای برجام به خبرنگاران گفت:

«تحریم‌ها علیه روسیه مستقیماً بر منافع کشورمان در رابطه با آن توافق تأثیر می‌گذارد. ایالات متحده موضع روسیه را می‌داند و اینکه موضوعی برای ادامه گفتگوها وجود دارد این واقعاً چیزی است که برای ما بسیار مهم است.»

او گفت:

منافع روسیه در توافق هسته‌ای ایران تحت تأثیر تحریم‌های غرب علیه مسکو قرار خواهد گرفت بنابراین ایالات متحده باید اطمینان حاصل کند که منافع ملی روسیه به طور کامل در نظر گرفته شود.

  •  

باراک راوید خبرنگار رسانه ی امریکایی اکسیوس از قول سخنگوی وزارت خارجه امریکا نوشت که آمریکا روسیه را بابت همکاری هسته ای با ایران در چارچوب برجام تحریم نمی کند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت:
ما هیچ اظهارنظری در مورد اظهارات لاوروف نداریم. شاید اکنون برای مسکو مشخص باشد که تحریم های جدید علیه روسیه به برجام ارتباطی ندارد و نباید تاثیری بر اجرای آن داشته باشد البته ما مشارکت روسیه در پروژه های هسته ای را که بخشی از ازسرگیری اجرای کامل برجام است، تحریم نمی کنیم. ما نمی توانیم تضمین هایی فراتر از بحث هسته ای مذکور به روسیه بدهیم.
  •  

حسین امیرعبداللهیان در صفحه توئیتر خود نوشت:

با وزیر خارجه روسیه درباره موضوعات دوجانبه، مذاکرات وین، اوکراین، سوریه، یمن و افغانستان ملاقاتی سازنده داشتم. مجددا به ما اطمینان داده شد که روسیه همچنان برای دستیابی به توافق نهایی در وین همراه است. بیش از هر زمانی توپ در زمین آمریکاست تا پاسخهای لازم برای جمع‌بندی موفق مذاکرات را ارائه کند.

 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان