روسیه همچنان در حال دریافت پهپاد از ایران است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 19:43

روسیه همچنان در حال دریافت پهپاد از ایران است

شماره: 21201
Aa Aa

روابط نظامی روسیه و ایران در حال عمیق‌تر شدن است. شک نداریم روسیه همچنان از پهپادهای ایران برای کشتن اوکراینی‌های بی‌گناه استفاده می‌کند.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید؛
روسیه همچنان در حال دریافت پهپاد از ایران است

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید در یک نشست خبری گفت که روسیه همچنان در حال دریافت پهپادها از ایران برای استفاده در جنگ اوکراین است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، کربی ادعای روزنامه وال‌استریت‌ژورنال را مبنی بر کمک ایران به روسیه برای تاسیس کارخانه‌ای در این کشور جهت تولید پهپادهای دارای طراحی ایران تایید نکرد.

او گفت:

شکی نداریم که روسیه همچنان از ایران پهپاد دریافت می‌کند و از آن‌ها برای کشتن اوکراینی‌های بی‌گناه استفاده می‌کند. روابط روسیه و ایران در حوزه نظامی در حال عمیق‌تر شدن است و در حال حاضر نشانه‌های واضحی وجود دارد که دو کشور به دنبال به اشتراک گذاشتن فناوری نظامی هستند. این رابطه دفاعی نوپا نه‌تنها برای مردم اوکراین بد است بلکه برای شرکا و دوستان ما در سراسر خاورمیانه نیز بد است.

  •  

همزمان تارنمای «واشنگتن فری بیکن» گزارش داد که دولت آمریکا مجموعه ای از معافیت های تحریمی را که همکاری هسته ای تهران و مسکو را از تحریم ها معاف می‌کند تمدید کرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) سال جاری میلادی دست به تمدید این معافیت ها زد ولی کنگره آمریکا ۳ فوریه (۱۴ بهمن) از این موضوع آگاه شد.

بر اساس این معافیت های برجامی که اطلاعیه آن به صورت غیرعلنی به کنگره ارسال شد همکاری هسته ای ایران و روسیه در مجتمع غنی سازی فرودو کماکان از تحریم ها معاف خواهد بود و روسیه نیز به دریافت اورانیوم غنی شده ایران ادامه خواهد داد. ایران بخشی از اورانیوم غنی شده خود را در ازای دریافت اورانیوم طبیعی به روسیه ارسال می‌کند.

بر اساس یک معافیت دیگر ایران مجاز است تا مقدار محدودی اورانیوم غنی شده از روسیه خریداری کرده و در رآکتور تحقیقاتی تهران استفاده کند. روسیه نیز می تواند به همکاری خود در نیروگاه هسته ای بوشهر ادامه دهد. با این وجود، دولت بایدن در دور جدید تمدید معافیت ها تصمیم گرفته تا برخی از تحریم ها علیه ساخت دو نیروگاه هسته ای جدید روسیه در ایران را اعمال کند.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا خطاب به کنگره با ادعای کمک نظامی ایران به روسیه در جریان حمله این کشور به اوکراین آمده که محدود شدن معافیت ها "مطابق با منافع ایمنی هسته‌ای آمریکا و جامعه بین المللی" است و در جهت ممانعت از توسعه برنامه هسته ای ایران و تعمیق همکاری های تهران و مسکو اتخاذ می شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان