زندانیان آمریکایی و دارایی‌های ایران آزاد شدند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 15:58

زندانیان آمریکایی و دارایی‌های ایران آزاد شدند

شماره: 23521
Aa Aa

پنج زندانی آمریکایی در ایران روز دوشنبه در مقابل آزادی پنج زندانی ایرانی و رفع مسدودیت ۶ میلیارد دلار از دارایی های ایران آزاد شدند.

دو زندانی آزاد شده ایرانی به پایتخت قطر رسیدند؛
زندانیان آمریکایی و دارایی‌های ایران آزاد شدند

کاخ سفید آزادی زندانیان آمریکایی و آزادسازی دارایی‌های ایران را تایید کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، کاخ سفید اعلام کرد:

پنج زندانی آمریکایی در ایران روز دوشنبه در مقابل آزادی پنج زندانی ایرانی و رفع مسدودیت ۶ میلیارد دلار از دارایی های ایران آزاد شدند.

صبح دوشنبه پنج زندانی آمریکایی و دو عضو خانواده آنها از طریق یک هواپیمای قطری عازم دوحه شده اند تا از آنجا به واشنگتن سفر کنند.

سخنگوی وزارت خارجه قطر نیز گفت  ۵ آمریکایی بازداشت‌شده در ایران در مسیر حرکت به سمت دوحه هستند.

  •  

درپی توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان دو زندانی آزاد شده ایرانی به پایتخت قطر رسیدند.

 

22

 

نورنيوز نوشت:

دو نفر از زندانیان ازاد شده ایرانی به نام‌های مهرداد معین انصاری و رضا سرهنگ پور که در جریان مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی آزاد شدند و قصد سفر به ایران داشتند بر اساس برنامه از پیش تعیین شده وارد دوحه پایتخت قطر شدند.

 سه زندانی ایرانی دیگر نیز که ساکن آمریکا بودند آزاد شدند.

  •  

تشکر بایدن از سلطان عمان و امیر قطر بابت توافق تبادل زندانی با ایران

رئیس‌جمهور آمریکا از سلطان عمان و امیر قطر بابت کمک به آزاد شدن پنج فرد بازداشت‌شده در ایران به عنوان بخشی از توافق مبادله زندانی میان تهران و واشنگتن تشکر کرد.

او گفت:

من از شرکای‌مان در داخل و خارج به دلیل تلاش‌های خستگی‌ناپذیرشان در کمک رساندن به ما از جمله دولت‌های قطر، عمان، سوئیس و کره جنوبی سپاس‌گزارم. تشکر ویژه‌ای از تمیم بن حمد، امیر قطر و هیثم بن طارق، سلطان عمان دارم که هر دو طی ماه‌ها دیپلماسی آمریکایی اساسی و سخت به تسهیل این توافق کمک کردند. من از ایران می‌خواهم که توضیحات کاملی در رابطه با آنچه که برای «باب لوینسون (شهروند آمریکایی و کارمند اف‌بی‌آی)» رخ داده ارائه دهد.

وی عنوان کرد:

امروز ما محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین و همچنین وزارت اطلاعات ایران را مطابق با قانون لوینسیون به دلیل «دخالت‌هایشان در دستگیری‌های غیرقانونی» تحریم می‌کنیم.

  •  

قدردانی بلینکن از امیر قطر برای کمک به آزادی زندانیان آمریکایی

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ‌گفت:

سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و دو شهروند دیگر آمریکایی که نمی‌خواهند هویت‌شان افشا شود ایران را ترک کردند و در راه ایالات متحده و ملحق شدن به عزیزان‌شان هستند. دو نفر از بستگان آنها نیز که آمریکایی هستند و تا امروز اجازه خروج از ایران را نداشتند با آنها همراهی می‌کنند.

وزیر خارجه آمریکا گفت که تحت رهبری بایدن تاکنون بیش از ۳۰ شهروند آمریکایی به آمریکا بازگردانده شده‌اند.

او از امیر قطر و مقامات این کشور به دلیل نقش‌شان در آزادسازی این افراد و ایجاد «کانالی بشردوستانه در قطر برای خرید کالاهایی همچون غذا، دارو، تجهیزات پزشکی، و محصولات کشاورزی از سوی ایران» قدردانی کرد.

بلینکن همچنین از سوئیس، کره جنوبی، سلطنت عمان، و بریتانیا قدردانی کرد.

او‌ از شهروندان آمریکایی خواست به هیچ دلیلی به ایران سفر نکنند و اگر در ایران هستند فورا خاک آن را ترک کنند.

  •  

بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی درباره آزادسازی منابع و تبادل زندانی‌ها

۵ نفر از شهروندان ایرانی که به دلیل فعالیت‌های تجاری عادی به شكل غيرقانوني تحت پیگرد دستگاه قضایی آن کشور قرار گرفته بودند آزاد شدند و به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند. منابع مالی کشورمان در کره‌جنوبی هم اکنون در دسترس بانک مرکزی ایران قرار دارد و بنا به صلاحدید مراجع ذیربط و بر اساس نیازها و اولویت‌های کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بدون تردید سیاست‌ها و تحرکات دولت‌های مختلف آمریکا در ممانعت از دسترسی آزاد و مشروع ایران به منابع مالی خود در سایر کشورها اقدامی غیرقانونی و متخلفانه و غیرانسانی است. اقدام غیرقانونی و متخلفانه آمریکا در سوء استفاده از نظام بانکی بین‌المللی و اعمال فشار بر کشورهای دیگر برای محدود کردن دسترسی ایران به دارایی‌های خودآن هم در زمان همه‌گیری بیماری کرونا، به هیچ عنوان نافی مسئولیت دولت‌های محل نگهداری این دارایی‌ها نیست.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان