عملیات نظامی آذربایجان در قره باغ آغاز شد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 29 ارديبهشت 1403 - 13:12

عملیات نظامی آذربایجان در قره باغ آغاز شد

شماره: 23528
Aa Aa

جمهوری آذربایجان عملیات نظامی خود را «اقدامات ضد تروریستی» در قره باغ به منظور احیای ساختار قانون اساسی و تمامیت ارضی کشور اعلام کرد.

روسیه و ترکیه از عملیات نظامی آذربایجان مطلع هستند؛
عملیات نظامی آذربایجان در قره باغ آغاز شد

 عملیات نظامی آذربایجان علیه نیروهای ارمنی در قره باغ آغاز شد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان تهاجم خود را از چند جبهه آغاز کرده‌اند.

جمهوری آذربایجان حریم هوایی خود را بروی ارمنستان بسته است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که روسیه و ترکیه از عملیات نظامی ما مطلع است.

جمهوری آذربایجان عملیات نظامی خود را «اقدامات ضد تروریستی» در قره باغ به منظور احیای ساختار قانون اساسی و تمامیت ارضی کشور خود اعلام کرد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، اقدام نظامی اخیر را در راستای مفاد بیانیه سه جانبه آتش‌بس جنگ دوم قره باغ، جلوگیری از سوء استفاده اقتصادی در قره باغ، خلع سلاح و خروج نیروهای مسلح ارمنستان از اراضی تحت حاکمیت خود و بازگشت غیرنظامیان به محل زندگی خود، تکمیل بازسازی کل منطقه و احیای ساختار قانون اساسی جمهوری آذربایجان عنوان کرد.

باکو حریم هوایی خود را به روی ارمنستان بست

درحالی‌که وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از آغاز عملیات نظامیِ مقابله با اقدامات تروریستی در قره‌باغ برای بازگرداندن نظم قانون اساسی خبر داده رسانه‌های محلی از بسته‌شدن حریم هوایی جمهوری آذربایجان به‌روی ارمنستان خبر دادند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به سامانه پدافند هوایی ارمنستان در «استپاناکرت» حمله کرده اند.

ارمنستان خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل شد

وزارت خارجه ارمنستان خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد شد

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفت:

نیروهای مسلح آذربایجان شروع به گلوله‌باران کل قره باغ کردند و پس از مدتی خط تماس "قره باغ کوهستانی" را شکستند و عملیاتی را برای کنترل شهرها آغاز کردند.

وی گفت:

بیانیه آذربایجان در مورد ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای خروج از قره باغ نشان می دهد که این کشور قصد پاکسازی قومی را دارد.

  •  

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تحولات در منطقه قره باغ، ضمن ابراز نگرانی از تشدید درگیری‌ها در منطقه، خواستار رعایت مفاد توافق آتش‌بس از سوی همه طرف‌ها و حل و فصل مسایل از طریق گفت‌وگو شد.

او با تاکید بر مواضع اصولی کشورمان در خصوص این مناقشه اظهار داشت:

جمهوری اسلامی ایران قره باغ را بخشی از جمهوری آذربایجان می‌داند و معتقد است مسائل آن از جمله حقوق و امنیت ساکنان آن باید در این چارچوب و از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود.

کنعانی بار دیگر بر نقش کشورهای منطقه برای کمک به حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات تاکید و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری نشست ۳+۳ در این زمینه را یادآور شد.

 

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان