قطعنامه پارلمان اروپا درمورد تحولات اخیر ایران به تصویب رسید | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 4:52

قطعنامه پارلمان اروپا درمورد تحولات اخیر ایران به تصویب رسید

شماره: 20958
Aa Aa

این قطعنامه‌ با محکومیت سرکوب مردم و اعدام معترضان خواستار قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی و تحریم رئیس جمهور و دادستان ایران شده است.

پاسخ اتحادیه اروپا به تظاهرات‌ها و اعدام‌ها در ایران؛
قطعنامه پارلمان اروپا درمورد تحولات اخیر ایران به تصویب رسید

نمایندگان پارلمان اروپا به یک گزارش درباره حوادث اخیر ایران که در آن درخواست افزودن نام سپاه به "فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا" مطرح شده با اکثریت قاطع آرای اعضای حاضر رای مثبت دادند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، در«پاسخ اتحادیه اروپا به تظاهرات‌ها و اعدام‌ها در ایران» ادعاهایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخصوص حوادث اخیر و ادعای مشارکت تسلیحاتی با روسیه در جنگ اوکراین مطرح و از شورای اروپا تقاضا شده بود که نام این نهاد رسمی نظامی ایران را به فهرست موسوم به گروه‌های تروریستی اضافه کند.

اين قطعنامه شامل بندهای دیگری است که خواستار تحریم رئیس‌جمهور و دادستان کل ایران شده است.

فارس نوشته است:

در این قطعنامه، از ایران خواسته شده اعدام‌های بیشتر را متوقف کند، مجازات اعدام را با هدف لغو کامل آن رسماً به حالت تعلیق درآورد و افراد محکوم به اعدام که در اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند را آزاد کند.

پارلمان اروپا همچنین ضمن همبستگی خود با جوانان، زنان و مردان ایرانی و حمایت از اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران از جامعه بین‌المللی و اتحادیه اروپا خواسته از همه تعاملات با مقامات ایرانی برای درخواست پایان فوری «اعدام معترضان» و «سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات» و آزادی همه افراد بازداشت شده استفاده کنند و حکومت ایران را در قبال «کشتار مردم و نقض شدید حقوق بشر» پاسخگو کنند.

طرح افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آنا فوتیگا، قانونگذار محافظه کار لهستانی پارلمان اروپا پیشنهاد و در جریان رای‌گیری روز چهارشنبه درقالب متمم به گزارش یادشده اضافه شده بود.

در این متمم از شورای اروپا خواسته شده که سپاه پاسداران و نیروهای فرعی آن را از جمله نیروهای بسیج و نیروی قدس سپاه در فهرست افراد، گروه‌ها و نهادهای درگیر در اقدامات تروریستی (فهرست تروریستی اتحادیه اروپا) قرار گیرند.

لازم به ذکر است که تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب شده و تصمیم‌ نهایی را شورای اروپا می‌گیرد. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند.

  •  

رویترز نوشته است:

طبق گزارش‌ها اتحادیه اروپا روز دوشنبه چهارمین دور تحریم‌ها را علیه ایران را اعلام می‌کند.

اتحادیه همچنین تلاش می‌کند سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

دو منبع به رویترز گفتند که این اتحادیه 37 نفر و نهاد را به دلیل نقض حقوق بشر به تحریم های خود اضافه خواهد کرد.

یکی از این منابع که یک دیپلمات اتحادیه اروپا است گفت:

«ما معتقدیم که از هم اکنون باید کار بر روی پنجمین دور تحریم ها که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروریستی قرار دهد آغاز کنیم. برای این موضوع باید از نظر قانونی دقیق عمل کرد و اکنون در حال بحث درمورد آن هستیم اما برای دوشنبه آماده نخواهد شد

  •  

قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران گفت:

دستگاه محاسباتی اروپایی ها این نوبت هم اشتباه کردند. اگر اتحادیه اروپا چنین تصمیمی بگیرد و سپاه را به عنوان سازمان تروریستی اعلام کند به این معناست که خود اتحادیه اروپا یک سازمان بزرگ حمایت از تروریست است. سپاه منحصر به فرد ترین سازمان ضد تروریستی در منطقه و جهان است، اروپا مراقب باشد حامی خواست داعش نشود، اروپایی ها امروز در حال نشان دادن این هستند که حمایت از تروریست را به سیاست رسمی خود تبدیل کنند. هشدار می دهم در صورت نهایی شدن این تصمیم مجلس ایران قطعا مقابله به مثل خواهد کرد و این کاملا منطقی است که ما دولت های اروپایی را حامی تروریست و ارتش های آن ها را در گروه تروریستی در نظر بگیریم و به شیوه کاملا متفاوت در منطقه با آنها برخورد خواهیم کرد.

  •  

تعلیق مذاکرات برجامی در پارلمان اروپا رای نیاورد

نماینده سوئدی پارلمان اروپا اعلام کرد که پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات برجامی رای منفی داد.

او گفت:

هنوز مسیر زیادی باقی است تا اعضای پارلمان اروپا مرگ مذاکرات برجامی بی‌ثمر را اعلام کند.

  •  

سپاه بزرگترین نهاد ضدتروریسم جهان است

کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:

رژیم آپارتاید اسرائیل بزرگترین هویت تروریستی سازمان یافته جهان، رژیم انگلیس بنیانگذار و رژیم آمریکا بزرگترین حامی آن است. علت خشم "کلوپ جهانی تروریستها" از سپاه روشن است. سپاه بزرگترین نهاد ضدتروریسم جهان است.

  •  

ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای از سپاه پاسداران حمایت کرد

در این بیانیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز یک بار دیگر عناد و کینه‌ورزی دشمنان علیه نظام اسلامی نمایان شد. اقدام پارلمان اروپا که مدعی مبارزه با تروریسم است، علیه نهادی ضدتروریسم، از سر استیصال و ناکامی در حمایت و پشتیبانی از اغتشاشات اخیر در ایران است. مبارزه با گروه‌های تروریستی داخلی و خارجی از  منافقین تا گروهک داعش در کارنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌درخشد که در این مسیر شهدای والامقامی همچون شهید سردار حاج قاسم سلیمانی  و دیگر شهدای گرانقدر مقاومت را تقدیم کرده‌است. ملت‌های مسلمان و ستمدیده منطقه و آزادگان جهان در سال‌های اخیر شاهد اقدامات جدی و تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم وحشی، بوده‌اند و بر نقش ایران در سرکوب تروریسم در منطقه واقف هستند. بدون تردید پیشنهاد قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست ساختگی و ریاکارانه گروه‌های تروریستی ناشی از تسلیم و تبعیت کورکورانه از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه انقلاب اسلامی و بیانگر وابستگی و سرسپردگی سران اروپایی به آمریکا و صهیونیسم جهانی است.

ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت قاطع اقدام غیرقانونی پارلمان اروپا در پیشنهاد قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست خودساخته و بی اعتبار سازمان‌های تروریستی اعلام می‌دارد که منسجم‌تر از گذشته، دست در دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از امنیت و آرامش مردم ایران، نظام جمهوری اسلامی  و ثبات منطقه حراست و صیانت می‌نماید.

  •  

بیانیه وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران

در این بیانیه آمده است:

اقدام پارلمان اروپا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های به اصطلاح تروریستی واکنشی کینه توزانه، عجولانه و از سر استیصال در پاسخ به ناکامی‌های پی درپی آنان در شکست عزم و اراده ملت شریف ایران اسلامی بود. این اقدام که سپاه عزیز و مقتدر به مثابه بزرگترین نهاد مبارزه واقعی با تروریسم و جلوگیری از گسترش این پدیده شوم در سرتاسر جهان از جمله اروپا را هدف قرار داد ،رسوا کننده و نشانگر فقدان استقلال نهاد های اروپایی و استانداردهای دوگانه می باشد.

  •  

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی "توبیاس بیلستروم"، وزیر امور خارجه سوئد ضمن انتقاد شدید از موضع غیرسازنده پارلمان اروپا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ابراز امیدواری کرد در دوره ریاست سوئد بر اتحادیه اروپا، روابط اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران در مسیر سازنده ادامه یابد.

او گفت:

اقدامات مخرب پارلمان اروپا در  قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خلاف منشور سازمان ملل متحد است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش سازنده ای در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق، سوریه و منطقه غرب آسیا داشته و با نابودی داعش، پایتخت های اروپایی را از شر حملات این گروه تروریستی نجات داد و اروپاییها مدیون مجاهدت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسیر مبارزه با تروریسم هستند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان