محدودیت‌های موشکی پایان یافت | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 16 ارديبهشت 1403 - 10:49

محدودیت‌های موشکی پایان یافت

شماره: 23754
Aa Aa

جمهوری اسلامی ایران می گوید طبق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پایان این محدودیت‌ها نیازمند تصویب قطعنامه، صدور بیانیه و یا هیچ اقدام دیگری در سطح شورای امنیت نبوده و به صورت خودکار محقق می شود.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیانیه داد؛
محدودیت‌های موشکی پایان یافت

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد پایان محدودیت‌های قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، در این بیانیه آمده است:

امروز ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ (۱۸ اکتبر ۲۰۲۳) آخرین بخش از محدودیت‌های ناعادلانه‌ای که برای سال‌ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در حوزه فعالیت‌های موشکی و تبادل خدمات و فناوری‌های مرتبط از جمله توقیف اموال و محدودیت‌های مالی علیه برخی افراد و نهادهای جمهوری اسلامی ایران وضع شده بو بدون هیچ قید و شرطی پایان یافت. طبق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پایان این محدودیت‌ها، نیازمند تصویب قطعنامه، صدور بیانیه و یا هیچ اقدام دیگری در سطح شورای امنیت نبوده و به صورت خودکار محقق شد. 

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۲: مطابق با مفاد بند ۳ پیوست ب قطعنامه، ایران دیگر موضوع درخواست غیرالزام¬آور شورای امنیت برای عدم انجام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌هاي بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل سلاح‌هاي هسته‌ای نیست البته تاکید می‌شود برنامه موشک‌های بالستیک ایران تا قبل از این تاریخ نیز هیچگاه ناسازگار با مفاد این بند نبوده است.

مفاد بند ۴ پیوست ب قطعنامه خاتمه یافته و بر این اساس همه محدودیت‌های انتقالِ اقلام، خدمات و فناوری‌های موشکی به / از جمهوری اسلامی ایران پایان یافت.

مفاد بخش‌های ج و د بند ۶ پیوست قطعنامه پایان یافت و بر این اساس محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌ها و ارائه خدمات مالی علیه برخی از افراد و نهادهای ایرانی مندرج در فهرست ۲۲۳۱، به‌صورت خودکار خاتمه پیدا کرد. محدودیت¬های لغو شده شامل محدودیت در ارائه وجوه، دارایی‌هاي مالی یا منابع اقتصادي توسط اتباع دولت‌های عضو سازمان ملل یا هر فرد و موجودیت فعال در قلمرو آنها، به افراد یا موجودیت هاي مندرج در فهرست ۲۲۳۱ بود.

پیش از این، طبق بند ۵ پیوست ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۹۹ (۱۸ اکتبر ۲۰۲۰)، کلیه محدودیت‌های انتقالِ اقلام تسلیحات متعارف به/ از جمهوری اسلامی ایران و اقدامات و خدمات مالی مرتبط با آن خاتمه یافته بود. همچنین طبق بند ۶ (ه) پیوست ب قطعنامه مذکور، تمامی ممنوعیت‌‌های ورود یا عبور از قلمرو دولت‌های عضو ملل متحد علیه برخی از اتباع ایران، در تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۹۹ (۱۸ اکتبر ۲۰۲۰) به صورت خودکار پایان یافته بود. این امر طی گزارش شماره S/۲۰۲۰/۱۱۷۷ مورخ ۷ دسامبر ۲۰۲۰ دبیرکل ملل متحد مورد اذعان قرار گرفت. 

  •  

تمام تحریم‌ها علیه ایران غیرقانونی و بی‌اساس هستند

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت نوشت:

همه محدودیت‌هایی که به ناحق بر انتقال و فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است از جمله مسدود کردن دارایی‌ها و خدمات مالی به افراد و نهادهای موجود در لیست ۲۲۳۱ به طور خودکار خاتمه می‌یابد. تمامی تحریم‌ها و اقدامات محدودکننده و اعمال شده علیه ایران از جمله تحریم‌های اعمال شده به بهانه برنامه هسته‌ای بی اساس، ناعادلانه و غیرقانونی بوده‌اند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان