مذاکرات دوحه احتمالا از سر گرفته می شود | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 0:45

مذاکرات دوحه احتمالا از سر گرفته می شود

شماره: 18511
Aa Aa

اگر چه مذاکرات دوحه پیشرفتی نداشته است اما تلاش ها ممکن است پس از سفر بایدن به منطقه غرب آسیا دوباره در دوحه، پایتخت قطر از سر گرفته شود. 

بلومبرگ به نقل از سه دیپلمات اروپایی گزارش داد؛
مذاکرات دوحه احتمالا از سر گرفته می شود

مذاکرات برای رفع تحریمها و احیای برجام احتمالا بعد از سفر جو بایدن به منطقه از سر گرفته خواهد شد. 

به گزارش اسپادانا خبر، دو دیپلمات اروپایی آگاه از روند مذاکرات به خبرگزاری بلومبرگ گفته اند:

اگر چه مذاکرات دوحه پیشرفتی نداشت اما انتظار میرود این مذاکرات فراتر از مهلت اعلام شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایان ماه جولای ادامه یابد.

دیپلمات سوم نیز که با این مذاکرات آشناست گفته تلاش ها ممکن است پس از سفر بایدن به منطقه غرب آسیا دوباره از دوحه پایتخت قطر از سر گرفته شود. 

بایدن قرار است اواسط ماه جاری میلادی به سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی سفر کند. 

 

یک مقام ایرانی نیز بدون ذکر نام خود به شبکه الجزیره گفت که تهران هرگز میز مذاکره را ترک نکرده و نخواهد کرد و این واشنگتن بود که از توافق خارج شده و اجرای آن را متوقف کرد.

او در خصوص مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در دوحه گفت:

این مذاکرات ادامه خواهد داشت و دوحه در ادامه مسیر وین و هدف آن حل سریع و مبتکرانه اختلافات باقی مانده است. می‌توان به توافق قابل قبولی دست یافت به شرطی که واشنگتن در مسئله رفع تحریم‌ها واقع‌بینانه رفتار کند. ما آماده توافق قوی و قابل قبولی در عرض چند روز هستیم و این مسئله نیازمند این است که آمریکا تصمیمات روشنی بگیرد. مسئولیت عدم نتیجه‌بخش بودن مذاکرات دوحه و وین متوجه دولت آمریکاست.

  •  

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران هم در توئیتر نوشته است:

«دکتر باقری با جدیت و در هماهنگی کامل با اینجانب به مذاکرات منطقی، مستدل و فعال برای لغو تحریم‌ها ادامه می‌دهد. ما با قدرت و منطق به تلاش‌ها ادامه می‌دهیم. واقع بینی آمریکا و اخذ تضمین پایدار در نفع کامل اقتصادی ایران از توافق می‌تواند نتیجه مذاکرات را ثمربخش کند.»

  •  

رویترز از قول یک مقام ارشد آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود نوشت:

پس از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه که بدون پیشرفت به پایان رسید شانس احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵  کمتر شده است. این مقام آمریکایی مدعی شده چشم‌انداز دستیابی به توافق پس از مذاکرات دوحه بدتر از قبل است و روزبه‌روز هم بدتر خواهد شد. واشنگتن از آغاز مذاکرات در آوریل ۲۰۲۱ به صراحت اعلام کرده که نمی‌تواند به ایران تضمین حقوقی بدهد که دولت آینده آمریکا به توافق پایبند باشد. ما گفتیم که هیچ راه قانونی وجود ندارد که بتوانیم دولت آینده را مقید کنیم بنابراین به‌دنبال راه‌های دیگری برای آرامش دادن به ایران بودیم و فکر کردیم که این پرونده بسته شده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان