مسیر مذاکره برای همیشه باز نیست | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 11:59

مسیر مذاکره برای همیشه باز نیست

شماره: 22022
Aa Aa

در موضوع برجام طرف عمانی ایده‌هایی دارد اما طرح جزئیات در این مقطع زمانی کمک کننده نمی تواند باشد| موافقت نامه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک لازم الاجرا است

حق‌آبه ایران در دستورکار دائمی با همسایگان است؛
مسیر مذاکره برای همیشه باز نیست

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود گفت:

توسعه روابط بین کشورهای حاشیه خلیج فارس مهمترین عامل دستیابی به امنیت مشترک در منطقه است.

به گزارش اسپادانا خبر، او اظهار کرد:

خلیج فارس علاوه بر این که یک پهنه جغرافیایی است بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی مشترک در منطقه نیز  هست.

او گفت : ما در بحث پیگیری حق‌آبه ایران از  هیرمند کوتاه نیامده‌ایم و بخش قابل توجهی از دیپلماسی آب ایران شامل این موضوع است. ما این موضوع را در ابعاد حقوقی، فنی ، سیاسی و تکنیکی پیگیری می‌کنیم. طرف افغانستانی به اصل  حق‌آبه ایران از هیرمند اذعان دارد. آنها در مورد اینکه چرا حق‌آبه ایران را نمی‌دهند دلایل و معذوراتی را مطرح می‌کنند که برای ما این دلایل و معذورات قانع‌کننده نیست و ما تاکید داریم که باید طرف افغانستانی به تعهدات خود در این زمینه عمل کند.

وی در پاسخ به این سؤال که منابع آمریکایی ادعا کرده اند در پی این که  آمریکا اقدام به توقیف محموله نفتی ایران کرده تهران نیز  دست به اقدام متقابل زده است اظهار کرد:

هرکجا منافع ملی ایران مورد هدف  قرار بگیرد ایران در عمل اثبات کرده که در این زمینه دست بسته نیست و حداقل اقدامی که انجام می‌دهد اقدام متقابل با آن اقدام است. ما در دفاع از منافع ملی خود و حقوق شهروندان خود در جایی که مورد تعرض قرار می‌گیرند کوتاهی نکرده و نمی‌کنیم.

کنعانی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تبادل زندانیان بین ایران و بلژیک گفت :

بر اساس موافقت نامه انتقال محکومان بین دو کشور ایران و بلژیک  که از  ۲۹ فروردین سال جاری لازم الاجرا شده است ما درخواست انتقال آقای اسدالله اسدی به ایران را تسلیم مقامات بلژیک کردیم و دولت بلژیک نیز متقابلاً درخواست انتقال زندانی خود در ایران را ارائه کرده است و این یک روند حقوقی است که مبتنی بر موافقت نامه انتقال محکومان بین دو کشور صورت گرفته است. ان‌شاءالله با حسن نیت طرف بلژیکی شاهد انتقال آقای  اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان به ایران باشیم. این موافقتنامه عام است که با کشورهای مختلف داریم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیراً اخباری منتشر شده در ارتباط با اینکه برخی از طرف‌های اروپایی با اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مورد مکانیزم ماشه و فعال کردن آن علیه ایران جلساتی برگزار کرده اند گفت:

چنان که طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود و  اقدامات غیرمنطقی در مورد برجام  و روند مذاکرات انجام دهد آنها براساس پیامی که قبلا از ایران دریافت کرده اند به صورت واضح می‌دانند که واکنش ایران به این موضوع چه خواهد بود و این پیام به نظرم به اندازه کافی گویا است.

وی همچنین گفت:

عدم برگزاری نشست‌های مذاکراتی در مبحث برجام به معنای رکود کامل در این زمینه و یا متوقف بودن تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام و بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان نیست. مسیر دیپلماسی همچنان باز است و تبادل پیام ادامه دارد و مسیرهای مختلفی برای تبادل پیام‌ها هست و فعال است. ایران با رعایت خطوط قرمز خود آماده جمع‌بندی مذاکرات است. مسیر مذاکره برای همیشه باز نخواهد بود. در موضوع برجام و رفع تحریم‌ها علیه ایران و بازگشت همه طرف‌ها به مذاکرات و احیای برجام طرف عمانی ایده‌هایی دارد که مطرح کرده است. ایران به حسن نیت عمان احترام می گذارد و عمان را دارای تجربه در این خصوص می‌داند. طرح جزئیات در این مقطع زمانی کمک کننده نمی تواند باشد.

او با بیان این که فعالیت‌های هسته‌ای ایران تهدیدی برای هیچ طرفی نیست گفت:

باید از طرح مسائل فنی در رسانه‌ها در مورد همکاری ایران و آژانس پرهیز کنیم.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان