منتظر اخم و لبخند کسی نیستیم | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 15 ارديبهشت 1403 - 22:30

منتظر اخم و لبخند کسی نیستیم

شماره: 22363
Aa Aa

اگر کشوری قصد دشمنی با ما داشته باشد بنای ما مقاومت است. راه پیشرفت کشور نه وادادگی و عقب‌نشینی که مقاومت است و هرگز از اصول خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران؛
منتظر اخم و لبخند کسی نیستیم

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران در اختتامیه گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور «تحول شناختی، تحول فرایندی و تحول نهادی» را سه گام ضروری برای ایجاد تغییر و تحول عنوان کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

باید ساختار و سازمان کار را متناسب با ماموریت‌ها و اهداف، مورد ارزیابی و بازنگری قرار دهیم تا متناسب با ماموریت‌ها و اهداف به ساختاری کنشگر، فعال و چابک، تعامل‌گرا، ریسک‌پذیر و مبتنی بر عقلانیت راهبردی برسیم.

وی دکترین سیاست خارجی دولت مردمی را «تعامل با همه کشورها مبتنی بر عدالت و تعادل» خواند:

در گذشته برخی‌ تصور می‌کردند سرنوشت کشورها در عرصه جهانی به دست چند کشور معدود رقم می‌خورد و لذا باید خطوط سیاست خارجی خود را با آنان هماهنگ کرد اما ما معتقدیم که باید با هر کشوری به تناسب ظرفیت‌ها و اقتضائات آن همکاری کرد و در تعیین خطوط سیاست خارجی خود منتظر اخم و لبخند کسی نیستیم.

رئیسی با بیان اینکه دستگاه سیاست خارجی یکی از ساز و کارهای مهم تولید قدرت برای کشور است اظهار داشت:

برای تقویت ارتباط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو تلاش مضاعف داشته باشید و به هیچ‌وجه از تقویت ارتباط و نقش‌آفرینی کشورمان در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله سازمان شانگهای، اتحادیه اوراسیا و اتحادیه بریکس غفلت نکنید چرا که این سازمان‌ها قدرت‌های نوظهور و آینده‌ساز هستند.

او با تاکید بر اینکه سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در کشورها و سازمان‌های بین‌المللی باید متناسب با ظرفیت‌های کشور جایگاه جمهوری اسلامی ایران در نظم جهانی جدید را تعریف کنند حوزه کشورهای آفریقایی، کشورهای آمریکای لاتین و دیگر مناطق از شرق آسیا تا آسیای مرکزی و اروپا را از زمینه‌های مهم برای فعالیت دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دانست:

سیاست دولت مردمی همکاری با همه کشورهایی است که از سر حسن نیت با جمهوری اسلامی ایران تعامل دارند اما اگر کشوری قصد دشمنی با ما داشته باشد بنای ما مقاومت است.

رئیسی درباره آن دسته از کشورهای اروپایی هم که در اثر سوءمحاسبه از ناآرامی‌های پارسال مواضع نادرستی علیه جمهوری اسلامی اتخاذ کرده بودند گفت:

اگر این کشورها نیز محاسبات خود را تصحیح کرده و حسن نیت خود را اثبات کنند حاضر به تعامل با آنان هستیم. یقین داریم که راه پیشرفت کشور نه وادادگی و عقب‌نشینی که مقاومت است و لذا هرگز از اصول خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد البته در عین حال تقویت بازدارندگی نیز جزو سیاست‌های کاری اصلی ما است.

او «احیای مسیرهای ترانزیتی» از خاک ایران را از دیگر سیاست‌های دولت مردمی برشمرد:

نمایندگان جمهوری اسلامی در خارج از کشور باید هر لحظه به دنبال استفاده از فرصت‌ها و خلق دستاورد برای کشور باشند. سفرا باید معرف صادق سیمای واقعی جمهوری اسلامی باشند و هر گونه غفلت از معرفی دقیق و صحیح ظرفیت‌های کشور جفا به ایران و ملت ایران است.

رئیسی یکی دیگر از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی را «ایرانیان خارج از کشور» دانست و بر پیگیری مسائل و مطالبات حقوقی و کنسولی ایرانیان خارج از کشور و همچنین استفاده از ظرفیت‌های آنها در تداوم مسیر پیشرفت کشور تاکید کرد.

او «پیگیری مجدانه توافقات و اسناد همکاری» و نیز «برگزاری منظم جلسات کمیسیون‌های مشترک همکاری» با دیگر کشورها را نیز از جمله وظایف مهم و اساسی سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور دانست:

وزارت خارجه باید برای همکاری با هر کشوری متناسب با اقتضائات و ظرفیت‌های آن کشور برنامه داشته باشد. این ادراک که چون ایران تحریم است خیلی از کشورها حاضر به همکاری با ما نیستند کاملا غلط است و گواه آن اظهار تمایل مقامات کشورهای مختلف برای گسترش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران است.

  •  

رئیسی همچنین در پیامی به کنگره گرامیداشت ۱۵ خرداد نوشت:

سالروز قیام تاریخی و جریان‌ساز ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ را گرامی می‌دارم و به بیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و همه مجاهدانی که در این حرکت اصیل مردمی جان‌فشانی و نقش‌آفرینی کردند، درود می‌فرستم. قیام ۱۵ خرداد، طلوع نهضت اسلامی و حلقه پیوند روحانیت و مردم و همچنین گشاینده افقی نو برای ملت انقلابی و مبارز ایران بود که با آشکارتر کردن چهره خشن، دیکتاتور و بی‌رحم رژیم طاغوت، خط مبارزه را روشن کرد و در بهمن ۱۳۵۷، روشنایی و امید را برای این ملت آزاده به ارمغان آورد و الگویی برای بیداری ملت‌های تحت ستم در منطقه و بسیاری از کشورهای جهان شد. این نهضت ویژگی‌های منحصر به فردی در تاریخ مبارزات مردم این سرزمین داشت که حضور مسئولانه و خودجوش مردم، شهادت طلبی، تحول‌خواهی توأم با عدالت‌طلبی و خودباوری از جمله این ویژگی‌ها بود که به نمادی روشن و چراغی هدایتگر برای حرکت در مسیر عزت، استقلال و آزادی و نفی سیطره نظام‌های سلطه بدل شد و امروز در پرتو هدایت‌ها و رهنمودهای داهیانه رهبری معظم انقلاب پرفروغ‌تر از همیشه به مسیر خود ادامه می‌دهد. این خیزش مردمی آثار و برکات مهم دیگری نیز در پی داشت که تعمیق پیوند روحانیت با اقشار مختلف مردم از جمله دانشجویان نواندیش و تحول‌خواه، ارتقای جایگاه سیاسی- اجتماعی زنان، رشد آگاهی انقلابی و تفکر جهادی بخشی از آثار این حرکت بود که هرچه از واقعه فاصله می‌گیریم، عظمت و ابعاد مختلف آن بیشتر نمایان می‌شود. در حقیقت بعد از ۱۵ خرداد، نهضت امام خمینی (ره) با اتکا بر مرجعیت دینی، اسلام سیاسی و مردم، ارزش‌های بزرگی را آفرید که امروز در قالب فرهنگ تحول‌ساز و بیدارگر انقلابی، پایه‌های «ایران قوی» را رقم زده است.

او نوشت:

امروز تکلیف ملی و دینی ماست که در قالب جهاد تبیین ضمن بازخوانی و بازنمایی ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) و شهدای مظلوم این خرداد فراموش نشدنی در ترویج و تعمیق هرچه بیشتر پیام تاریخی این رویداد بکوشیم واجازه ندهیم این نهضت عظیم مردمی، با روایت‌های مجعول مخدوش و وارونه جلوه داده شود. دولت مردمی که گفتمان خود را بازتابی از این حرکت انقلابی و اصیل می‌داند با اتکا به اهداف و آرمان‌های این رخداد بزرگ همه توان خود را برای خدمت‌گزاری به ملت عزیز ایران و ارتقا جایگاه کشور به کار گرفته و بی‌وقفه به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد. در پایان بار دیگر به روح پرفتوح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و شهدای مظلوم این قیام مردمی و ماندگار، درود می‌فرستم و از دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره ارزشمند قدردانی می‌کنم. امیدوارم در پرتو عنایات الهی و اهتمام آحاد ملت ایران، شاهد نهادینه شدن ارزش‌های فرهنگی و دستاوردهای این میراث گران‌بهای ملی در کشور باشیم.

 

منبع| پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان