مى‌خواستيم شهروندان ایرانی گروگان گرفته شده‌ را آزاد کنیم | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 16 ارديبهشت 1403 - 4:27

مى‌خواستيم شهروندان ایرانی گروگان گرفته شده‌ را آزاد کنیم

شماره: 23291
Aa Aa

اگر این رویکرد به درستی انجام شود می‌تواند گام سازنده‌ای باشد که در مسیر بازگشت متعهدانه طرف آمریکایی به توافق هم گام‌های بعدی را برداریم.

كنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی؛
مى‌خواستيم شهروندان ایرانی گروگان گرفته شده‌ را آزاد کنیم

ناصر كنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خویش گفت:

اگر توافق اخير با آمريكا به درستى انجام شود مى‌توانیم گام‌های بعدی را برداریم.

به گزارش اسپادانا خبر، او اظهار داشت:

در بازه اخیر تفاهمی با دولت آمریکا داشتیم که از طریق دولت‌های دوست انجام شده است تا مبادله زندانیان را داشته باشیم. مى‌خواستيم شهروندان ایرانی که به صورت ظالمانه عملا به گروگان گرفته شده‌اند آزاد کنیم. با نگاه انسانی به قضیه و با اهمیت برای آزادسازی زندانیان ایرانی تفاهم تبادل زندانیان را انجام دادیم و در کنار آن رفع انسداد دارایی‌های ایران را پیگیری کردیم. این تفاهم انجام شده و بازه زمانی چهار تا هفت هفته اعلام شده بود و شاهد پیشرفت کار هستیم. این رویکردی است که اگر به درستی انجام شود می‌تواند گام سازنده‌ای باشد که بتوانیم در مسیر بازگشت متعهدانه طرف آمریکایی به توافق هم گام‌های بعدی را برداریم.

وی گفت:

دولت آمریکا در موضوع برجام بزرگترین بدعهدی را مرتکب و از یک توافق بین‌المللی به‌طور یک‌جانبه خارج شد. آمریکا باید نقض عهد و پیمان‌شکنی را جبران کند؛ ما در آمریکا چنین ویژگی را نمی‌بینیم.

او اظهار داشت:

دولت‌های دوست در منطقه از جمله عمان و قطر هستند که علاقه‌مندند ایفای نقش کنند ما از ایفای نقش سازنده این کشورها استقبال می‌کنیم. رفع تحریم‌ها برای ما اولویت است و از ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده خواهیم کرد.

 

اعتراض رسمى ايران به توقيف و تخليه نفت نفتكش سوئز راجان در ساحل آمريكا

ناصر كنعانى گفت:

توقیف و تخلیه نفت ایران در ساحل آمریکا خلاف تفاهم صورت گرفته در توافق تبادل زندانی و اقدامی غیر سازنده است. این خلاف پیام‌های آمریکا برای گفتگوی مستقیم و اعلام آمادگی واشنگتن برای بازگشت به برجام است. کاردار سوئیس احضار و دو یادداشت اعتراضی نیز به سفارت سوئیس ارسال شد.

 

ديدار تيم‌های ایران و عربستان

او در مورد برگزاری مسابقات فوتبال میان تیمهای ایرانی و سعودی در زمینهای ۲کشور نیز بیان کرد:

میان وزیر خارجه ایران و وزیرخارجه عربستان تبادل پیام انجام شد و طرف سعودی هم نگاه مثبتی در شرایط جدید روابط سیاسی تهران و ریاض دارد. گفتگوها میان مقامات ورزشی ۲کشور در جریان است.

 

دیدار فرستاده آمریکا با خانواده جمشید شارمهد

وی گفت:

دولت آمریکا روشن بکند چه نسبتی با این تروریسم (شارمهد) و چه نسبتی با قاتلان ملت ایران دارد؟ این با مسئولیت‌های قانونی دولت آمریکا در عدم حمایت از تروریسم و مقابله با تروریسم‌ها در تعارض است.

ناصر کنعانی همچنین اظهار داشت:

ایران به همراه لبنان پیگیر سرنوشت امام موسی صدر است و در این زمینه بین لبنان و لیبی توافق‌نامه امضا شده است. انتظار داریم دولت لیبی اهتمام ویژه‌ای برای مشخص کردن سرنوشت امام موسی صدر داشته باشد.

او گفت که گروه‌های تروریستی تجزیه طلب اقلیم کردستان عراق تا پایان شهریور خلع سلاح می‌شوند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان