نارضایتی مردم یعنی جنگ با خدا | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 27 مرداد 1403 - 12:50

نارضایتی مردم یعنی جنگ با خدا

شماره: 26095
Aa Aa

آمریکا در رأس تهدیدهاست| سطح رضایت عمومی پایین است و اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود ناامیدی‌های فزاینده شکل می‌گیرد| با روش فعلی تصور اینکه به جایی خواهیم رسید دیوانگی است| بی میلی برای شرکت در انتخابات نشانه دلسردی است.

مسعود پزشکیان در مجلس و در دفاع از وزرای پیشنهادی؛
نارضایتی مردم یعنی جنگ با خدا

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور اسلامی ایران در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در دفاع از وزرای پیشنهادی خود گفت:

به دنبال سوگندی که یاد کردم فرصتی است تا به شرایط خطیر و دشوار موجود نسبت به زندگی مردم آگاه شویم؛ فرصتی است برای شنیدن همه آحاد ملت و خواست آنها برای تحول و تغییر. فرصت اصلاح و تغییر رویه های ناکارآمد در حکمرانی، فرصت خلق امید و وفاق بری عبور از تنگناها و بحران های پیچیده پیش رو.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران؛ فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همراهی و همکاری ملی در درون حکومت بین حکومت و جامنعه و درون جامعه است.

وی ادامه داد:

دولتی که امروز به مجلس معرفی شده دولت وفاق ملی است. همانگونه که در روزهای تحلیف گفتم دولت وفاق ملی دولتی است که خود را دولت همه ملت ایران می‌داند؛ دولت وفاق ملی موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان است و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر منفعت دیگری. آنچه امروز در روند همکاری میان دولت و مجلس به صورت رسمی آغاز می شود، آزمون عرصه این همگرایی و همکاری است.

پزشکیان گفت:

رهبر انقلاب به صراحت اعلام داشتند که توفیق دولت موفقیت نظام است. چه توفیقی بالاتر از کم کردن تهدیدها و مخاطرات برای کشور و کاستن از رنج‌ها معیشت مردم و حفاظت از امید خلق شده در میان قشرهای مختلف مردم. چاره کار فهم مشترک این وضعیت و اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای پاسخگویی به خواسته مردم است. اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود، سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌های فزاینده شکل می‌گیرد که حاصل آن زوال امید و نابودی سرمایه‌هاست. کشور در شرایط خطیر و مردم در وضعیت سختی قرار دارند. بی‌عدالتی و ناترازی در بخش‌های قالب اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، آموزشی و فرهنگی همه را در بر گرفته است. مسائل جامعه مزمن شده و تدابیر و رویه‌‎های جاری قادر به حل مسائل نیستند. مردم احساس نارضایتی دارند، ما را پاسخگوی نیازهای خود نمی‌بینند و بی میلی آنان برای مشارکت در انتخابات نشانه‌ای از دلسردی‌هاست. همچنان مردم ما نشان دادند که به کشورشان علاقه دارند و اگر رویه اثربخشی برای حل مشکلات به کار گرفته شود با تمام وجود در صحنه حاضر خواهند شد.

رئیس جمهور با بیان این که اعتبار دولت در قبال ملت کاهش یافته اظهار داشت:

با روش فعلی تصور اینکه به جایی خواهیم رسید دیوانگی است. قرآن می‌فرماید خدا بالاتر است، تو با این مردم امتحان می‌شوی و بعد می‌گوید خودت را در مقابل جنگ با خدا قرار نده، نارضایتی مردم یعنی جنگ با خدا، نارضایتی مردم یعنی نارضایتی خدا. این ما هستیم که رسالت و وظیفه‌مان ایجاد رضایت و آرامش در ملت و جامعه است. اگر مردم بدانند ما با باور و اعتقادمان و با تمام وجودمان در پی حل مشکلات آنها هستیم بدون توجه به اینکه چه کسی هستند، کجا و در چه منطقه‌ای هستند براساس عدالت با آنها برخورد کنیم، بدون اینکه تبعیض نژادی، جنسی، مذهبی و قومی و ناحیه‌ای برای آنها قائل شویم و اگر منصفانه با آنها برخورد کنیم این مردم پایبند و معتقد و محکم پشت این حکومت خواهند ایستاد. ما این کار را نکردیم و این جزو با وفاق و همدلی و همراه امکان‌پذیر نیست. غیرممکن است بتوانیم با روندی که در گذشته بوده بتوانیم وضعیت فعلی را درست کنیم اگر قرار بود درست شود، درست می‌شد و روز به روز بدتر نمی‌شد باید دست از کارهایی که می‌شد برداریم. هیچ‌ وقت، وقتی عفو کردی، احساس پشیمانی و ندامت نکن، هر وقت می خواهی برخورد کنی، سعی کن قبل از اینکه برخورد سخت کنی، راه‌های ملایمت‌آمیز و برخوردهای نرم را در پیش بگیر. نگو من رئیسم، من حاکمم، نگو من امیر هستم و دستور خواهم داد و مردم باید اطاعت کنند. من بارها گفته‌ام این ادبیاتی که ما دستور می‌دهیم و دیگران باید اطاعت کنند این ادبیات سه فاسد دارد؛ قلب را سیاه می‌کند، دین را سست می‌کند و تغییرات و دگرگونی‌ها و انقلاب‌ها را نزدیک می‌کند. ما نوکر و خدمتگزار مردم هستیم و به دنبال خدمت به مردم هستیم و این جزو اصول مسلم ارزش‌هایی است که به آن معتقدیم و پایبند خواهیم بود همه کسانی را که به عنوان دولت انتخاب کردیم.

او گفت:

شاخص اولیه کار ما رضایت مردم است.

رئیس جمهور ادامه داد:

ما چه تهدیدهایی داریم؟ آمریکا در رأس این تهدیدهاست، آمریکا تحریم می کند ولی اگر ما با هم باشیم شاید بتوانیم تمام این تهدیدها را کمرنگ کنیم. تنش و جنگ و خونریزی در منطقه داریم، با همسایگانمان روابطمان ضعیف است، سرمایه اجتماعی‌مان کم شده، انسجام داخلی‌مان ضعیف شده، اعتبار دولت در قبال ملت کاهش پیدا کرده؛ اینها نقاط ضعفی است که داریم.

پزشکیان با اعلام این که سطح رضایت عمومی مردم پایین است و آسیب‌های اجتماعی فزونی پیدا کرده است گفت:

براساس محاسبات ما نقاط قوت به شرح زیر است:
۱. مقام معظم رهبری با رویکرد عدالتخواهانه و فسادستیز که با سند چشم‌انداز و ابلاغ سیاست‌های کلی، مسیر تحقق چشم‌انداز و مبنای مشترک همگان را فراهم آورده که همواره حامی دولت‌ها بودند.

۲. هماهنگی ایجاد شده بین قوا، نقطه قوت بالایی است و طبیعتاً در هماهنگی با مجلس، عمیق‌تر، دوستانه‌تر و مهربانانه‌تر خواهد بود.

۳. برخورداری از حمایت و همکاری نهادهای تحت فرمان رهبری که ایشان به این نهادها دستور دادند که حتماً به ما در جهت اهداف و چشم‌انداز کمک کنند.

۴. دارا بودن کشوری از نظر جغرافیای سیاسی در حیاتی‌ترین نقطه کره زمین.

۵. داشتن مرزهای آبی و دسترسی به دریاهای آزاد که رؤیای خیلی از کشورهاست.

۶. داشتن نیروی جوان و متخص، باسواد و باانگیزه برای کارها.

۷. رتبه سوم در علوم مهندسی دنیا.

۸. رتبه ۱۵ تولید علم دنیا.

۹. دولت بالقوه ثروتمند و در اختیار داشتن دارایی‌هایی با ارزش چون نفت، گاز و معادن.

تمام سال‌های پس از انقلاب، تحولات عظیمی در شاخص‌های زیرساختی ایجاد شده است؛ با همه اینها همچنان مسائل بنیادی و ریشه‌ای ما حل نشده و سطح رضایت عمومی مردم پایین است و آسیب‌های اجتماعی فزونی پیدا کرده و مهاجرت نیروهای کارآمد شتاب گرفته و امید به آینده روشن کمرنگ شده و وضعیت فقر و محرومیت، زیبنده جامعه ایرانی نیست. ما مشکل داریم؛ فساد و مناسبات رانت‌جویانه و معیوب رواج دارد. ناترازی‌های بزرگ در بودجه و انرژی و مخاطرات عظیمی در مقوله آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی کشور را تهدید می‌کند.
 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان