نفتکش های الفجیره به احتمال زیاد توسط یک عامل دولتی منفجر شده | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 22 مرداد 1403 - 14:59

نفتکش های الفجیره به احتمال زیاد توسط یک عامل دولتی منفجر شده

شماره: 7787
Aa Aa

در گزارش امارات، عربستان و نروژ آمده که این عملیات بسیار پیشرفته توسط غواصان حرفه ای صورت گرفته و به سرعت با قایق های تندرو بازگردانده شده اند.

در گزارش امارات به سازمان ملل عنوان شد؛
نفتکش های الفجیره به احتمال زیاد توسط یک عامل دولتی منفجر شده

امارات در گزارشی به سازمان ملل حملات صورت گرفته به تانکرهای نفت در بندر الفجیره را پیجیده، با قابلیت عملیاتی بالا و به احتمال زیاد تحت حمایت یک دولت عنوان کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از از سی ان ان، امارات، عربستان و نروژ که تانکرهایشان در سلسله انفجاراتی در بندر الفجیره آسیب دیده بود در گزارشی به سازمان ملل عنوان کردند که بر اساس تحقیقات صورت گرفته از سوی این سه کشور، این عملیات بسیار پیشرفته بوده و توسط غواصان حرفه ای صورت گرفته و این غواصان مواد منفجره (مین ها) را در نزدیکی موتور تانکرها به گونه ای قرار داده اند که تانکرها آسیب دیده اما غرق نشوند و محموله آنها نیز منفجر نشود.

بر اساس نتیجه تحقیقات ارائه شده به سازمان ملل غواصان با منطقه آشنا بوده و به سرعت با قایق های تندرو بازگردانده شده اند.

در این گزارش که از سوی امارات به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده نامی از کشوری برده نشده اما با توجه به پیجیدگی و توانمندی های این عملیات، و ضرورت هماهنگی های پیچیده ای که جهار عملیات در کمتر از یک ساعت را به انجام رسانده است، وابستگی عوامل آن به یک دولت بسیار محتمل دانسته شده است.

یادآر می شود پیشتر عربستان و آمریکا ایران را متهم به دست داشتن در این عملیات کرده بودند و نماینده عربستان پس از این نشست نیز اتهام خود علیه ایران تکرار را کرد. این در حالی است که ایران هرگونه اتهام در این خصوص را قویا تگذیب کرده است.

ولادیمیر سافرونکوف نماینده روسیه  نیز پس از این نشست تصریح کرد: هیج مدرک مستندی دال بر دخالت ایران ارئه نشده و در این مرحله باید از هرگونه جمع بندی خودداری کرد چرا که تحقیقات ادامه دارد.

انتظار می رود متن رسمی این تحقیقات که بیشتر بر موارد تکنیکی متمرکز است رسما از سوی امارات در شواری امنیت ثبت شود.

از ۴ تانکر آسیب دیده در بندر الفجیره، ۲ تانکر عربستانی، یک تانگر اماراتی و یک تانکر نروژی بوده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان