نوبت غرب است صداقت نشان بدهد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 26 تير 1403 - 22:08

نوبت غرب است صداقت نشان بدهد

شماره: 25900
Aa Aa

باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از نیوزویک خواست وضعیت آزادی‌های مردم، مشارکت مردم در فرایند دموکراسی و نقش و جایگاه و تاثیرگذاری زنان در ایران را با کشورهای منطقه مقایسه کند.

به از سرگیری مذاکرات با آمریکا استقبال می کنیم؛
نوبت غرب است صداقت نشان بدهد

علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به نیویورک با تام اُکانِر، سردبیر ارشد نیوزویک مصاحبه ای انجام داد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از شفقنا، او در بخش هایی از این مصاحبه در پاسخ به این سؤال که آیا در وضعیتی قرار داریم که ایران می‌تواند بمب هسته‌ای تولید کند اما تصمیم به انجام این کار نمی‌گیرد؟ آیا این امکان وجود دارد که ایران چنین تصمیمی را تغییر دهد؟ گفت:

ایران عضو مسئول آژانس و عضو مسئول معاهده ان.‌پی‌.تی است و از تمامی ظرفیت‌های خود در چارچوب معاهده ان.پی.تی و توافقنامه پادمان بر اساس برنامه ملی خود برای توسعه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود استفاده خواهد کرد. 
 وی در پاسخ به این سؤال که آیا احساس می‌کنید که ایران در حال حاضر برای احتمال یک درگیری مستقیم با]رژیم[اسرائیل و حتی ایالات متحده آماده است؟
 توانمندی‌ها و ظرفیت‌های قدرتی که ایران در طول سال‌های گذشته توانسته ایجاد نماید، چه در عرصه انسجام ملی و چه در عرصه تولید مولفه‌های قدرت سخت، موجب شده بازدارندگی با ثبات، جدی و موثری در مقابل تهدیدهای خارجی علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود. عملیات وعده صادق نشان داد که ایران توانایی، اراده و جسارت اقدام برای صیانت از امنیت ملی، منافع ملی و حاکمیت ملی خود را دارد. 
 تام اُکانِر پرسید:

در حال حاضر ما در وضعیتی هستیم که انتخابات اخیر در ایران، پتانسیل تغییرات بزرگی را در منظومه سیاسی کشور به‌همراه آورده است. درباره سطح تنش‌ها با غرب صحبت می‌کنیم اما برخی می‌گویند که دولت آینده]جناب آقای[پزشکیان ممکن است فرصت بهبود این روابط را با توجه به صحبت‌ها درباره حمایت از برجام داشته باشد و یا حتی احتمال تغییراتی در داخل کشور در زمینه حقوق بشر یا حقوق زنان، که ایالات متحده همواره ایران را به خاطر آن‌ها مورد انتقاد قرار داده است. آیا احساس می‌کنید که با تغییرات سیاسی آتی در ایران، فرصت تغییر مسیر روابط ایران و ایالات متحده وجود دارد؟
 باقری پاسخ داد:

انتخابات ریاست جمهوری در ایران ظرف کمتر از ۵۰ روز پس از شهادت رئیس جمهور اسلامی ایران آیت‌الله رئیسی نشان داد که ایران دارای اعتماد به نفس بالا و برخوردار از ثبات بسیار بالایی است. رقابت در انتخابات اخیر ریاست جمهوری اسلامی ایران تا آن حد بالا بود که شاید تا شب قبل از انتخابات حتی دو نامزد اصلی هیچ اطمینانی در مورد این‌که کدام یک از آن‌ها برنده انتخابات و مورد اقبال مردم ایران قرار می‌گیرد متصور نبود؛ آن‌ها هیچ پیش‌بینی قطعی نداشتند لذا اکنون نوبت غرب است تا صداقت خود را برای تعامل و گشایش یک صفحه جدید نشان بدهد. ما در عرصه تعامل با همه بازیگران دنیا بسیار صادق و جدی بوده و هستیم. در یک دوره زمانی، رئیس جمهور به رهبر عالی ایران نامه می‌نویسد و در همان سطح پاسخ آن نامه را دریافت می‌کند. در دوره دیگری، آمریکایی‌ها مرتکب جنایت می‌شوند و یک ژنرال بزرگ ایرانی را ترور می‌کنند و در مقابل پذیرای موشک‌های ایرانی در پایگاه خود در عراق می‌شوند لذا اکنون توپ در زمین طرف مقابل است اما در مورد وضعیت داخلی ایران؛ شما می‌توانید مراجعه کنید ببینید در سطح کشورهای منطقه وضعیت آزادی‌های مردم، مشارکت مردم در فرایند دموکراسی و همین‌طور نقش و جایگاه و تاثیرگذاری زنان در ایران در مقایسه با آن کشورها به چه صورت است. این نکته که شما اشاره کردید، در واقع فضاسازی‌هایی است که جریان‌های سیاسی یک‌جانبه‌گرایی و همین‌طور رسانه‌های آن‌ها علیه ایران انجام می‌دهند. نقش زنان در عرصه‌های مختلف از جمله هنری، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی در ایران یک نقش بی‌بدیل، بی‌نظیر و غیرقابل‌انکار است. در همین نیویورک یکی از سفرای مؤثر جمهوری اسلامی ایران مشغول فعالیت است که در سطح سازمان ملل یک نقش بسیار، بسیار مؤثر ایفا می‌کند؛ ایشان یک خانم است.

باقری همچنین گفت:

ایران نسبت به از سرگیری مذاکرات با آمریکا به منظور احیای مشارکت متقابل در توافق هسته‌ای استقبال می‌کند اما ما هم‌چنین قصد داریم روابط خود را با چین، روسیه و کشورهای همسایه بیشتر تقویت کنیم. 

وی اظهار داشت:

رژیم صهیونیستی در جنگ با مقاومت منطقه در حال شکست است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان