هدف دولت از احیای برجام افرایش میزان مشارکت در انتخابات است | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 10 مرداد 1403 - 7:59

هدف دولت از احیای برجام افرایش میزان مشارکت در انتخابات است

شماره: 13235
Aa Aa

برخی منتقدان داخلی سالهاست در انتظار نابودی برجام بودند. آنان به بهای مشقت زندگی مردم کوشیده اند که از این نمد کلاهی سیاسی نصیب خود کنند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران عنوان کرد؛
هدف دولت از احیای برجام افرایش میزان مشارکت در انتخابات است

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران در نشست خبری خود گفت:

به لحاظ فنی امکان رفع کلیه تحریم های ناقض برجام و احیای کامل این توافق در مدت زمان کوتاه وجود دارد. ما امیدواریم که مذاکرات سازنده ای که در آن قرار داریم به این نتیجه مطلوب برای همه طرف ها دست پیدا کند اما در عین حال ما عجله ای هم نداریم و برای احقاق حق بدیهی خودمان حاضر به سپردن هیچ امتیاز خارج از چارچوب برجام نیستیم. دولت در راه احیای برجام هیچ انگیزه انتخاباتی جز رفع تحریم ها و مشاهده اثر مثبت آن بر زندگی مردم که می تواند پیش درآمدی برای مشارکت حداکثری در انتخابات و تحقق خواست مقام معظم رهبری باشد، ندارد. آنچه ما به عنوان عضو برجام در حال انجام آن هستیم، مذاکره در چارچوب کمیسیون مشترک با گروه ۴+۱ است تا اطمینان پیدا کنیم که اراده آمریکا برای بازگشت به توافق و لغو همه تحریم های ناقض برجام که لازمه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است، واقعی بوده و از قابلیت راستی آزمایی برخوردار است. آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی در نطنز، نمایش توانایی فنی ما در پاسخ به خرابکاری تروریستی در این تاسیسات و اثبات این واقعیت بود که چنین اقدامات شرورانه ای نمی تواند سرعت پیشرفت های علمی ایران در صنعت صلح آمیز هسته ای ما را متوقف کند. ما محتاطانه نسبت به تفاهم درباره احیای برجام امیدواریم اما هنوز زود است که به نتیجه نهایی رایزنی ها ابراز خوشبینی یا بدبینی کنیم. ما در این مرحله مصمم هستیم که از اجرا شدن دستورات رهبری در قالب سیاست قطعی یعنی لغو همه تحریم های ناقض برجام، راستی آزمایی آن و سپس اجرای کامل و سریع تعهدات خودمان در برجام اطمینان های لازم را بدست بیاوریم.

به گزارش اسپادانا خبر، وی ادامه داد:

کسانی که شائبه‌ انگیزه انتخاباتی دولت در مذاکرات احیای برجام را به میان می کشند همان هایی هستند که سالهاست در انتظار نابودی برجام بودند. آنان به بهای مشقت زندگی مردم کوشیده اند که از این نمد، کلاهی سیاسی نصیب خود کنند و حالا که مذاکرات احیای برجام آغاز شده، قیاس به خود می گیرند و تصور می کنند که لابد دولت هم باید مثل آنها نیت سیاسی و انتخاباتی از این مذاکرات داشته باشد. از نظر دولت، مساله احیای برجام یک مساله ملی است و نباید ابزار انتخاباتی قرار بگیرد. دولت برخلاف عده ای هیچ وقت از جیب مردم و منافع ملی برای منافع جناحی و انتخاباتی هزینه نکرده و نخواهد کرد.

ربیعی اظهار کرد:

سرنوشت برجام به ما یاد داد که هرچند در امنیت زدایی ایران موفق شدیم و افقی از امکانات تازه به رویمان گشوده شد اما بخاطر اختلافات داخلی نتوانستیم چنان که شایسته بود از آن استفاده کنیم. برجام به تنهایی برای بهبود چشمگیر اقتصاد ملی کافی نبود،چون با وجود رفع کردن یک مانع بزرگ خارجی، نارسایی های دیگر از جمله در نظام مالی و بانکی و مقررات دست و پاگیر و مهمتر از اینها اختلاف های سیاسی که مانع از شکل گیری اجماع ملی حول برنامه توسعه کشور بود سد راه بهره مندی از شرایط مطلوب شد البته ما در دولت هیچ وقت برای احقاق حقوق ملت از هیچ طعنه، فشار، ترور حیثیتی داخلی و ترور فیزیکی خارجی ترسی نداشته و نداریم اما بیشتر از قبل به این باور رسیدیم که برای گرفتن حق مردم نباید تسلیم فشارها و طعنه‌ها شد و نباید به خاطر فشارهای مختلف سیاسی از تلاش برای بازگردان حقوق ملت دست کشید. پس برجام درس های زیادی به ما یاد داد. مهمترین عبرتی که از سرنوشت برجام گرفتیم این بود که تصور نمی‌کردیم یک جناح خاص، رقابتی سالم را تا مرز عداوتی مسموم پیش ببرد ، همصدا با بدخواهان ایران، دولت را یک روز متهم به نابودکردن دستاوردهای هسته‌ای، یک روز متهم به عدم توجه به توانمندی داخلی و یک روز هم متهم به وادادگی کردند و علیه کسانی که در راه دفاع از منافع ملی و آسایش مردم در حال مصاف دیپلماتیک با قدرت های جهانی بودند، تهمت و قلم زدند حتی زمانی که دولت زورگو و قانون شکن ترامپ از برجام خارج شد و سخت ترین تحریم های تاریخ را علیه ملت ما وضع کرد، این افراد از تخریب و افترا علیه دولت که در خط مقدم جنگ اقتصادی بوده دست برنداشتند با وجود این، دولت هیچگاه از آنچه که به آن اعتقاد داشته، عقب ننشسته و تا آخرین لحظه که مسئولیت داریم در عقب راندن تحریم، رفع آثار و تبعات آن بر معیشت مردم، پیش‌ بردن تولید ملی و توسعه زیرساخت ها و همچنین حفظ جان مردم با خرید و تولید واکسن کرونا، اهتمام ویژه خواهیم داشت. این مشی و تعهد دولت به مرم است و تا روز آخر به آن وفادار خواهد ماند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت وجود مجادلات در ستاد ملی کرونا میان مسئولان اظهار کرد:

ما اعتقاد نداریم استفاده از زور می تواند نتیجه بهتری در رعایت پروتکل ها بدهد.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان