همه ما نسبت به تورم نگرانیم | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 23 ارديبهشت 1403 - 8:58

همه ما نسبت به تورم نگرانیم

شماره: 20857
Aa Aa

به گواهی آمارها نزدیک به یک میلیون اشتغال ایجاد کرده‌ایم| رشد باثبات اقتصادی، عدالت‌خواهی و کارآمدسازی نظام حکمرانی سه رویکرد بودجه ۴۰۲ است.

ابراهیم رئیسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به مجلس تقدیم کرد؛
همه ما نسبت به تورم نگرانیم

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران با حضور در صحن علنی مجلس لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، او اظهار کرد:

تمام تلاش این بود که لایحه بودجه با سیاست‌های ابلاغی رهبری برای برنامه هفتم توسعه تطابق داشته باشد.  ان‌شاالله بزودی برنامه هفتم توسعه هم تقدیم مجلس می‌شود. بنای‌مان این است که برنامه تقدیمی به مجلس همراه با اجرا باشد نه این‌که مانند برنامه‌های قبلی تحقق ۳۰ درصدی پیدا کند.

وی گفت:

تلاش این بود که ما در سال جاری کسری بودجه نداشته باشیم‌. در امر تورم هم همه ما نسبت به آن نگرانیم. در شرایط فعلی شاهد ۱۹ واحد درصد کاهش تورم هستیم و البته باید با تصمیمات به سمت کاهش بیشتر تورم برویم. ۸٫۹ درصد نرخ بیکاری ما است و این نشان‌دهنده تلاش دولت برای کاهش بیکاری و افزایش اشتغال است. ما در وعده به مردم در زمینه سالی یک میلیون اشتغال به گواهی آمارها نزدیک به وعده عمل کرده‌ایم. در سال جاری ما امر یازده‌ساله رتبه‌بندی معلمان را اجرایی کردیم و مسئله پاداش بازنشستگان لشکری و کشوری ۳۸ همت(هزار میلیارد تومان) پرداخت شد و اوراق مالی دولت متوسط ماهیانه ۱۵ همت پرداخت می‌شود. این فاکتورها را ما خرج نکردیم بلکه قبلاً خرج شده و ما داریم پرداخت می‌کنیم تا اعتماد به دولت حفظ شود و در هر شرایطی آن را پرداخت کردیم. ۶۶ درصد افزایش اخذ مالیات از کسانی که فرار مالیاتی داشتند صورت گرفته و تلاش کردیم از تنخواه‌گردان بانک مرکزی و استقراض از این نهاد استفاده نکنیم. تلاش دولت این است با انضباط مالی هم کنترل درآمدها و هزینه‌ها را به درستی صورت‌بندی کند و نظارت بر نظام بانکی هم در همین راستاست.

وی با بیان این‌که «رشد باثبات اقتصادی، عدالت‌خواهی و کارآمدسازی نظام حکمرانی سه رویکرد بودجه ۴۰۲ است» اظهار کرد:

در بودجه تقدیمی تقویت تولید و اشتغال، پیش‌بینی ۵۴۰ همت سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی در اقتصاد کشور و ۳۲۷ همت بودجه عمرانی دولت و پیش‌بینی ایجاد صندوق توسعه و پیشرفت در تمامی استان‌ها وجود دارد.

او با بیان این‌که «افزایش متوسط میانگین رشد ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در بودجه ۴۰۲ در نظر گرفته شده است» گفت:

در حوزه حمل و نقل تامین اعتبارات لازم، تامین ناوگان و تجهیزات قطار شهری و ناوگان ریلی و در حوزه سلامت پیش‌بینی ۶۹ همت برای یارانه دارو و نیز انجام پروژه پزشک خانواده و نظام ارجاع و در نهایت پیش‌بینی ۱۰ همت برای پوشش بیمه تکمیلی ایثارگران انقلاب اسلامی را داریم. همه امور قرار است به صورت شفاف پیش رود تا به صحت امور و پیشرفت کارها کمک کند. همچنین در بودجه ۴۰۲ از هزینه‌های غیرضروری و فاقد اولویت هم جلوگیری شده‌است. همچنین پیش‌بینی‌پذیری وضعیت اقتصادی برای فعالان اقتصادی را نیز در بودجه سال آینده به شدت مورد توجه قرار داده‌ایم.

رئیسی با اشاره به جایگاه ارتقاء معیشت مردم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اظهار کرد:

پیش‌بینی منابع مورد نیاز برای تحقق ۱۰۰ درصدی حق اولاد و ۵۰ درصدی حق عائله‌مندی قانون حمایت از خانواده، تامین یارانه برای پرداخت یارانه نقدی، نان و دارو و تجهیزات پزشکی نیز در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: 

آن‌چه از این بررسی حاصل می‌شود باید به عدالت، آرامش مردم، حل مشکلات و بهبود وضعیت جامعه منجر شود. با همه فتنه‌گری‌ها و توطئه‌چینی‌ها و جنگ ترکیبی دشمن که هم در جنگ روانی، رسانه‌ای و هم در جنگ سیاسی و هم در جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی قرار گرفت اما امروز ملت بزرگ ایران سربلند است که دشمن را ناکام گذاشته و با رهنمودهای رهبری دشمن را مثل دفعات گذشته مفتضح کرده‌ است. با این شرایط مسئولیت ما در برابر این مردم خوب و دلداده به انقلاب چندبرابر شده و باید همه تلاش کنیم که بیشتر به آنان کمک و گره‌های مشکلات مردم را باز کنیم.

  •  

لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با سقف کلی ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به سال جاری حدود ۱۵۰۲ هزار میلیارد تومان و معادل ۴۰ درصد افزایش دارد.

جزئیات ارقام کلی بودجه نشان می‌دهد که بودجه سال آینده از نظر منابع و مصارف در رقم ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان تراز می‌شود.

بودجه از دو بخش بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت تشکیل می‌شود که بودجه عمومی شامل ۲۱۶۴ هزار میلیارد تومان است.

اجزای بودجه عمومی نیز شامل منابع عمومی بالغ بر ۱۹۸۴ هزار میلیارد تومان و درآمدهای اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی شامل ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است.

همچنین بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت که حجم عمده کل بودجه سال ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده با رقم ۳۰۹۷ هزار میلیارد تومان بسته شده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان