هیچگونه مطالبه فرابرجامی نداریم | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 16 ارديبهشت 1403 - 0:28

هیچگونه مطالبه فرابرجامی نداریم

شماره: 18608
Aa Aa

ما حسن نیت داریم و اهل مذاکره منطقی هستیم اما طرف آمریکایی تاکنون نتوانسته ما را نسبت به برخورداری از مزایای کامل توافق سال ۲۰۱۵ مطمئن کند.

وزیر خارجه ایران در نشست خبری با همتای قطری؛
هیچگونه مطالبه فرابرجامی نداریم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران در نشست خبری مشترک با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر گفت:

از این به بعد مشکلی برای اقامت طولانی مدت تجار ایرانی در قطر نخواهد بود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، وی افزود: 

در زمینه تسهیل حمل و نقل و تسهیل مشکلاتی که به دلیل شرایط کرونایی برخی از لنج‌داران ایرانی با آن مواجه بودند گفت‌وگو کردیم. امیدوار هستیم در آینده نزدیک شاهد رفع این مشکلات و مباحثی که نگرانی‌هایی را در مسیر افزایش حجم تبادل تجاری ایجاد کرده و یا همکاری‌های استان‌های ما با دولت قطر تحت تاثیر آن قرار گرفته است باشیم و همکاری‌ها در سطح بهتری به پیش برود.

امیرعبداللهیان با تشکر از حسن میزبانی دولت قطر برای گفتگو های ایران و نماینده اتحادیه اروپا و گفتگو های سه جانبه غیر مستقیم در دوحه عنوان کرد:‌

ایران برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم است. برخلاف برخی ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی ما هیچگونه مطالبه زیاده‌خواهانه‌ و هیچ‌گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم. مطالبات ما کاملاً در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است. براساس آنچه که در ماه‌های گذشته در مذاکرات وین رخ داد بارها طرف‌های غربی اعلام کردند «هر آنچه را که مانع نفع اقتصادی ایران از برجام بشود را از میان بر خواهند داشت.»

او گفت:

در دوحه بر یک موضوع اساسی یعنی تضمین مؤثر از سوی آمریکا تمرکز کردیم؛ هر آن چیزی که بخواهد نفع کامل اقتصادی ایران از برجام را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین خواسته و مطالبه ما زیاده‌خواهانه نیست اما در مسیر اخذ تضمین‌ها هستیم. آمریکا باید متعهد باشد که جمهوری اسلامی ایران از مزایای کامل توافق سال ۲۰۱۵ برخوردار خواهد شد. این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته ما را نسبت به تحقق آن مطمئن کند. بار دیگر تاکید می کنم ما حسن نیت داریم، ما اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم. 

  •  

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در سفر به تهران با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی شمخانی در این دیدار گفت:

سیاست دائمی ایران در قبال همسایگان توسعه روابط همه‌جانبه و راهبردی توأم با حسن همجواری است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی از تروریسم و صهیونیسم به عنوان دو عنصر اصلی ایجاد ناامنی در منطقه یاد کرد:

هر ائتلافی با رژیم صهیونیستی ولو غیرامنیتی و غیرنظامی ثبات و امنیت منطقه را تهدید خواهد کرد. رفتار ایران در منطقه نشان داده که جمهوری اسلامی همواره به امنیت جمعی و حفظ تمامیت ارضی کشورها به عنوان یک راهبرد دائمی اهتمام داشته است. محکومیت اشغال کویت توسط صدام و حمایت از قطر در مقابله با زیاده‌خواهی و زورگویی برخی کشورهای منطقه از مصادیق بارز چنین راهبردی است.

وی رویکرد ایران در مذاکرات هسته‌ای را دستیابی به توافقی قوی، پایدار و قابل اتکا توصیف کرد:

تحریم‌های ظالمانه علیه ایران باید به‌گونه‌ای برداشته شود که همه کشورها بتوانند با حفظ منافع بلندمدت به‌راحتی در ایران سرمایه‌گذاری کنند. ایران با هدف دستیابی به توافق، دور جدید مذاکرات در وین را آغاز کرد و با اراده جدی تا احقاق حقوق قانونی خود چون گذشته به دیپلماسی پایبند خواهد بود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان