هیچ توافقی درباره برنامه هسته‌ای ایران در حال انجام نیست | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 16:14

هیچ توافقی درباره برنامه هسته‌ای ایران در حال انجام نیست

شماره: 22645
Aa Aa

همزمان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته دولت آمریکا از طریق واسطه‌ها به دنبال گفت‌وگو با ایران است. 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد؛
هیچ توافقی درباره برنامه هسته‌ای ایران در حال انجام نیست

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در شورای روابط خارجی آمریکا گفت:

در حال حاضر هیچ توافقی درباره برنامه هسته‌ای ایران در حال انجام نیست.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او ادامه داد:

ما همچنان علاقه مند به یافتن مسیرهای دیپلماتیک (با ایران) هستیم. در همین حال ما مشغول تقویت بازدارندگی خود بوده ایم و برای این کار با همکاران خود در منطقه از نزدیک همکاری کرده ایم. من فکر می کنم اگر ایران تصمیم به اقدام بکند یا بهتر بگویم اقدامی انجام ندهد این امر موجب افزایش تنش ها نه تنها میان ایران و آمریکا بلکه با سایر کشورها خواهد شد. ما باید ببینیم اقدامات ایران چه خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره گزارش ها در خصوص محدود کردن برنامه هسته ای ایران در مقابل کاهش تحریم ها گفت:

ما از روز اول به دو اصل اعتقاد داشتیم. اول، تعهدی است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا متعهد شده است اجازه ندهد ایران هیچگاه به سلاح هسته ای دست یابد. ما همچنین معتقدیم دیپلماسی موثرترین راه برای دستیابی به این نتیجه است بنابراین ما این مسیر را دنبال کردیم تا ببینیم می توانیم به پایبندی مشترک به برجام بازگردیم یا خیر. ما تلاش های بسیار خوبی با شرکای خود و  همچنین چین و روسیه انجام دادیم. در نقطه ای که دستیابی به یک توافق ممکن بود ایران نتوانست یا نخواست اقدامات لازم را انجام دهد. این امر مربوط به چندین ماه گذشته است. 

  •  

همزمان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مراسم بزرگداشت شهدای هفتم تیر در لنگرود گفت:

اکنون دشمنان به دنبال گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران هستند و مجدداً دولت آمریکا از گفت‌وگو صحبت می‌کند و از طریق واسطه‌ها به دنبال گفت‌وگو است. 

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران را نباید در مرزهای ایران اسلامی دید افزود:

به موضوع تأثیرگذاری انقلاب اسلامی در دنیا کمتر پرداخته می‌شود درحالی‌که جمهوری اسلامی ایران تأثیرگذاری فراوانی در بین کشورهای دنیا داشته است.

  •  

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در جمع خبرنگاران گفت:

ما در مورد زمینه های مختلف نگرانی ها با ایران ارتباط خود را با متحدان منطقه حفظ کرده ایم. شایعات در مورد یک توافق هسته ای با ایران اشتباه و گمراه کننده هستند. ما همچنان بر مقابله با رفتار بی ثبات کننده ایران از طریق فشار دیپلماتیک وهمکاری با متحدان و شرکا و اقدامات کاهش تنش در منطقه متمرکز هستیم.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی جدیدی درباره زندانیان ندارد اضافه کرد:

ما همچنان بر آزادی آمریکایی هایی که به صورت غیرقانونی در ایران بازداشت شده اند متمرکز هستیم. اقدام ایران در بازداشت غیرقانونی آمریکایی ها و استفاده آنها به عنوان اهرم سیاسی کاملا ظالمانه است و ما متعهد به آزادی همه آمریکایی ها هستیم.

پاتل در پاسخ به سؤال دیگری درباره ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا گفت:

ما به صورت مستقیم در خصوص مساله ایران درگیر هستیم و به همین دلیل یک اداره خاص مربوط به ایران دارد اما من بازهم تاکید می کنم که شایعات در خصوص توافق با ایران اشتباه و گمراه کننده است. سیاست ما تغییر نکرده است و بر رفتار بی ثبات کننده ایران از طریق هماهنگی نزدیک با شرکا و متحدان متمرکز هستیم و متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم. ما اقدامات ایران را از نزدیک دنبال می کنیم. ما دیپلماسی را ترجیح می دهیم اما برای تمام احتمالات نیز درحال آمادگی هستیم و در این زمینه با متحدان و شرکای خود کاملا هماهنگ هستیم. در مقابله با همه تهدیدات ایران ما با متحدان خود هماهنگ هستیم.

وی با بیان اینکه واشنگتن نگرانی ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را به اشتراک می گذارد گفت:

ما متعهد به دفاع از اسرائیل و توانایی آن برای دفاع از خود هستیم. این موضعی است که ما در پیام های خود به ایران به صورت صریح به ایران اعلام کرده آیم. دولت بایدن به صراحت گفته است ما آماده ایم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای اقدام کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان