هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا انجام نخواهد شد | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 4 شهريور 1403 - 8:38

هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا انجام نخواهد شد

شماره: 18421
Aa Aa

از نقش تسهیل گری اروپا استقبال می‌کنیم| آمریکا تعهد داده به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ عمل و انتفاع اقتصادی ایران را تضمین می‌کند.

آخرین نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه ایران؛
هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا انجام نخواهد شد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در آخرین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی وزارت امورخارجه گفت:

طرف عربستانی آمادگی این را دارد که در سطح دیپلماتیک در بغداد مذاکرات را ادامه دهد.

به گزارش اسپادانا خبر، او در مورد سفر بورل به ایران گفت:

آقای بورل بعد از چند هفته اخیر تلاش جدی انجام دادند که مذاکرات ادامه پیدا کند. ما از نقش تسهیل گری اروپا استقبال می‌کنیم.

او ادامه داد:

زمان و مکان مذاکرات قطعی نیست اما انشالا در همین هفته مذاکرات انجام خواهد شد و در یکی از کشورهای منطقه خواهد بود. تایید می کنم در محتوا و در شکل و موضوع توافقاتی شده است. مهمترین موضوعات مذاکرات این بود که آمریکا تعهد داده به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ عمل و انتفاع اقتصادی ایران را تضمین می‌کند اما اینکه آمریکایی ها از میراث ترامپ عبور می‌کنند باید منتظر باشیم و ببینیم. امیدواریم پیام های بورل در عمل هم اجرایی شود. با قاطعیت و جدیت مذاکرات را با فرض عدم اعتماد قطعی به آمریکا جلو بردیم.

وی گفت:

ما آنچه که در مذاکرات آتی انجام خواهیم داد در خصوص ابعاد هسته‌ای نیست و در خصوص این چند موضوع باقی در رفع تحریم هاست. به توافقات وین چیزی افزوده و کاسته نخواهد شد. مذاکرات به صورت غیر مستقیم و در مورد موضوعات اختلافی است. توپ در زمین واشنگتن است اگر با پاسخ بیایند توافق انجام خواهد شد.

وی در مورد علل تغییر محل مذاکرات گفت:

در تعیین محل مذاکرات مهمترین چیز آمادگی میزبان و راحتی طرف های مذاکره کننده است این مذاکرات می تواند در هر کشوری که با همه طرفها روابط خوبی داشته باشد برگزار شود.

او گفت:

تا همه چیز توافق نشود هیچ چیز توافق نمی‌شود. آنچه که ایران انجام داده است همه برگشت‌پذیر است به شرطی که طرف مقابل به تعهداتش عمل کند. آنچه که الان اتفاق می افتاد ادامه وین است و در مورد چند نکته اختلاف است و مسایلی که بین ایران و آمریکا وجود دارد و بعد از آخرین دور مذاکرات وین باقی مانده است. هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا انجام نخواهد شد، مذاکرات به صورت غیر مستقیم و با تسهیل گری اتحادیه اروپا انجام خواهد شد.

خطیب زاده گفت:

آقای کنعانی که دیپلماتی بسیار حرفه ای هستند سخنگوی وزارت امور خارجه بعد از بنده خواهند بود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان