پرونده سردار سلیمانی ۹۴ متهم از آمریکا دارد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 7 ارديبهشت 1403 - 20:45

پرونده سردار سلیمانی ۹۴ متهم از آمریکا دارد

شماره: 20754
Aa Aa

متهمان اصلی ترامپ، پمپئو و مک‌کنزی هستند که مباشران و همدستانی از برخی از کشورهای منطقه و ۲ کشور اروپایی آلمان و انگلیس داشته اند.

غریب آبادی، معاون قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران؛
پرونده سردار سلیمانی ۹۴ متهم از آمریکا دارد

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در سومین سالگرد ترور سردار سلیمانی و در گفت وگوی خبری گفت:

۹۴ متهم پرونده شهادت حاج قاسم سلیمانی، آمریکایی و سه متهم اصلی ترامپ، پومپئو و مکنزی هستند.

به گزارش اسپادانا خبر، او با بیان اینکه ۲ پرونده کیفری در نظام قضایی عراق و نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به این جنایت مفتوح است،افزود:

در نظام قضایی ایران پرونده در دادسرای امور بین‌الملل تهران در حال انجام تحقیقات است.

غریب آبادی درباره متهمان این پرونده گفت:

فعلا کیفرخواست بر متهمان آمریکایی تمرکز دارد و همه مستندات لازم توسط دستگاه‌های قضایی جمع‌آوری شده و حداقل سه جلد کامل درباره این ۹۴ متهم آماده است. هیچ شخصی مصون از رسیدگی قضایی نخواهد بود. کیفرخواست صادره کاملا اتهامات را از جمله متوجه این ۳ نفر کرده و دستگاه قضایی به آن رسیدگی می‌کند و در این راه هیچ مانعی در نظام قضایی پیش روی ما نیست.

وی گفت:

نیابت های قضایی برای ۷ کشور دیگر نیز ارسال شده چون متهمان این پرونده فقط آمریکایی ها نیستتد و همدستانی از کشورهای دیگر داشتند مثلا از برخی کشورهای منطقه و دو کشور اروپایی آلمان و انگلیس. متأسفانه این کشورها تاکنون به درخواست های قضایی که از کانال دیپلماتیک ارسال شده پاسخی ندادند. ما از طریق وزارت امور خارجه فشار بر این کشورها برای پاسخگو نمودن آنها را افزایش دادیم. این پرونده می‌تواند در مورد سایر متهمان ادامه پیدا کند و این فاز بعدی پرونده خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب کنوانسیون ۱۹۷۳ تصمیم گرفت اولین اقدام خود را انجام دهد و چندی قبل از کانال دیپلماتیک نامه ای رسمی را بر اساس مفاد این کنوانسیون برای دولت آمریکا ارسال کرد که در آن از مقامات آمریکایی خواسته شده یا متهمان را به ایران مسترد کنند یا خودشان آنها را محاکمه کنند. مهلتی هم که ما در این یادداشت دیپلماتیک مقرر کرده بودیم منقضی شده و مفهوم آن این است که ایران می‌تواند گام‌های بعدی را بر اساس کنوانسیون ۱۹۷۳ بردارد. الان اختلاف کاملا بین دو کشور احراز شده است و مقامات آمریکا از اجرای عدالت طفره می‌روند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان