کارخانه تولید کیک زرد ساغند به بهره‌بردارى رسيد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 18:52

کارخانه تولید کیک زرد ساغند به بهره‌بردارى رسيد

شماره: 22069
Aa Aa

گفته شده ایران برای نخستین‌بار از روش هیپ‌لیچینگ به عنوان روشی کاملا بومی برای تولید کیک زرد استفاده کرده که همه مراحل آن ایرانی است.

با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی؛
کارخانه تولید کیک زرد ساغند به بهره‌بردارى رسيد

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در مراسم بهره‌برداری کارخانه تولید کیک زرد ساغند اظهار داشت:

امروز شاهد بهره‌برداری یکی از طرح‌های تعریف شده در زمینه اجرای سند راهبردی افق ٢٠ ساله سازمان انرژی اتمی ایران هستیم.
 به گزارش اسپادانا خبر، وی با بیان این که برای نخستین‌بار از روش هیپ‌لیچینگ برای تولید کیک زرد استفاده می‌کنیم گفت:

با توجه به اینکه معادن اورانیوم در سطح کشور پراکنده هستند مقرر شد که در نقاط مختلف از حمل عناصر کم‌عیار و مواد پرتوزا در کشور پرهیز شود و این مهم در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس قرار شد که این مواد در معادن فرآوری شوند که اکنون با استفاده ازاین فرایند می‌توانیم کیک زرد مورد نیاز را تولید کنیم. این فرایند، فرایندی است که برداشت از معدن و آماده‌سازی کانسنگ‌ها انجام شده و در این کارخانه کیک زرد شاهد استفاده از روش هیپ‌لیچینگ به عنوان روشی کاملا بومی هستیم که همه مراحل طراحی، مهندسی، ساخت و تجهیزات آن ایرانی است.

اسلامی اظهار داشت:

ظرفیت کیک زرد در این کارخانه به صورت واقعی حدود ۵٠ درصد افزایش می‌یابد و تکرار این فرایند در سایر معادن در دستور کار ما قرار دارد و در نظر داریم تا از این طریق بتوانیم ذخایر مورد نیاز برای تولید برق هسته‌ای تامین کرده و استفاده از سوخت هسته‌ای را در تولید رادیوداروها و سایر مصارف و کاربرد پرتوها پشتیبانی کنیم.

او گفت:

هنگامی‌که شرایط سخت می‌شود انسان احساس می‌کند جبهه باطل با روایتگری‌های گوناگون به دنبال مصادره همه چیز به‌نفع خودش است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان